همشهری آنلاین: داروهایی مثل قرص‌های ضد حاملگی و کورتن‌ها اثر قرص‌های ضد دیابت را کاهش می‌دهند و برعکس بعضی از داروها مثل آسپرین اثر قرص‌های ضد دیابت را افزایش می‌دهند.

metformin

دکتر عاطفه توانا پزشک مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با ایسنا، در خصوص داروهای کاهنده قند خون اظهار داشت: معمولاً افرادی که بیماری قند در آن‌ها تشخیص داده می‌شود در صورتی که قند خون بالایی نداشته باشند در ابتدا چند هفته با رژیم غذایی تحت درمان قرار می‌گیرند و در صورت عدم کنترل قند خون، درمان دارویی شروع می‌شود.

وی اظهار داشت: بر خلاف تصور بسیاری از افراد باید توجه داشته باشیم که قرص‌ها دارای انسولین نیستند بلکه باعث تحریک سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده می‌شوند و یا می‌توانند به بدن کمک کنند که انسولین موجود در بدن بهتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون شامل دو گروه می‌شوند، افزود: داروهای سولفونیل اوره که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند مثل گلیبنگلامید و کلروپروپامید که عوارض جانبی آنها افزایش وزن و هیپوگلیسمی بالقوه است و دسته دوم بیگوانیدها؛ داروهایی که حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند مثل متفورمین که می‌تواند سبب کاهش وزن در زمان شروع شود و سطوح چربی را بهتر می‌کند و عوارض جانبی آن شکم‌درد، تهوع و اسهال در حداکثر 50 درصد بیماران است.

این پزشک در خصوص زمان مصرف قرص‌ها توصیه کرد: قرص گلیبنگلامید باید نیم ساعت قبل از غذا و متفورمین همراه غذا و یا بعد از غذا مصرف شود.

دکتر توانا در خصوص اینکه بعضی از بیماران در زمان بیماری و بی‌اشتهایی داروهای قند خون را مصرف نمی‌کنند، گفت: بیماران باید مصرف قرص را ادامه دهند و سعی کنند همراه غذا مایعات زیادی مصرف کنند و اگر به علت تهوع و استفراغ قادر به خوردن غذا نیستند به سرعت با پزشک خود تماس بگیرند.

وی تأکید کرد: بیماران مبتلا به قند خون می‌توانند با مصرف منظم قرص‌های تجویز‌شده توسط پزشک همچنین رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، سطح قند خون خود را به حد طبیعی برسانند و از بروز عوارض مشکل‌ساز قند خون بالا جلوگیری کنند.

 

کد خبر 219264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز