همشهری آنلاین: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور از آمادگی این اتحادیه جهت برگزاری همایش‌های «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» با همکاری اتحادیه‌های استانی در سراسر کشور خبر داد.

قرآن

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با همایش «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» که 22 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد، گفت: شاید بتوان گفت در طول دو سه دهه اخیر و بعد از انقلاب اسلامی ایران، این همایش، اولین تجمعی بود که در این قالب شکل گرفت و برای جامعه قرآنی نیز این تجمع بسیار افتخارآمیز بود. در این همایش برنامه‌هایی ویژه درباره عواقب دوری از جریانات انقلاب و گرفتار شدن در امواج غبارآلود فتنه با سخنرانی اساتید برگزار شد.

وی افزود: خواص قرآنی نیز خود به تأکید قرآن از مصادیق «تواصو بالحق...» هستند، این از یک منظر و از منظر دیگر همراهی با فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت برگزاری این همایش مؤثر بود، چرا که در جهت ارتقای بصیرت جامعه قرآنی و خواص است.

انجم‌شعاع تصریح کرد: هر چند یک روز برای ارتقای مؤلفه‌های بصیرت وقت کافی نیست اما برای خواص بیان کلیدواژه‌های بحث بصیرت، تلنگری است که می‌تواند به عنوان دوره‌ای منسجم تلقی شود؛ در مجموع روز بسیار باشکوهی برای جامعه قرآنی بود و بنده نیز مباهات می‌کنم که عضو کوچکی از این جامعه قرآنی هستم.

لزوم تدوین گاهنامه‌های الکترونیک و یا مکتوب جهت انتقال آموزه‌های بصیرت‌افزایی میان جامعه قرآنی

وی در پاسخ به این سؤال که جهت استمرار حرکت‌هایی از این دست، چه فعالیت‌هایی می‌تواند از جانب جامعه قرآنی ثمربخش باشد، گفت: به جهت گستردگی این خانواده بزرگ قرآنی، نیاز است در طول سال حداقل یک جسله حضوری در مکانی که اکثر جامعه قرآنی بر روی آن، اتفاق نظر دارند، مانند مشهد مقدس، به صورت تجمعی از اعضا، با حضور همه سلایق و گرایش‌های به نوعی سیاسی صورت بگیرد.

این فعال قرآنی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که استمرار چنین حرکت‌هایی نباید به برگزاری یک نشست و همایش خلاصه شود، اظهار کرد: باید یک هسته مرکزی در تهران و یا در شهرهای بزرگی مثل مشهد، صورت گیرد و با تدوین گاهنامه‌ها و ارسال آن به محضر اساتید و پیشکسوتان و ارسال نظرات اساتید و پیشکسوتان از طریق آن نشریه چه الکترونیک و چه مکتوب، همدلی مضاعفی در این جهت و راستا ایجاد شود.

وی ادامه داد: این کار باید در این راستا انجام شود که اگر نشست‌های مستمر، متمرکز و مستقیم انجام نگرفت، به راحتی بتوان این جریان را انتقال داد و بازخورد آن را نیز طی بیانیه‌ها و عکس‌العمل‌هایی که جامعه قرآنی باید در مواقع خاص داشته باشد و در صحنه‌ها باشند، شاهد بود.

انجم‌شعاع در ادامه در رابطه با حمایت اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست در استان‌های کشور با استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های استانی تصریح کرد: بنده در نشست‌های مقدماتی این همایش نیز پیشنهاد دادم که همزمان با 22 اردیبهشت‌ماه و همایش تهران، هفته‌های آتی، با همت اتحادیه مؤسسات در استان‌ها، نشست‌هایی در این زمینه در استان‌ها برگزار شود.

برگزاری همایش‌های جامعه قرآنی در کشور، سلسله به‌هم پیوسته‌ای ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: این به معنی یک سلسله به هم پیوسته‌ای در کل کشور است که می‌تواند این جریان را دنباله‌دار کند که در این زمینه توافق کلی صورت گرفت اما چون برای اولین بار در کشور چنین همایشی در حال برگزاری است، پیشنهاد شد که در گام اول، نمایندگان استان‌ها در این همایش شرکت کرده و با کسب تجربه، استان‌ها نیز در مناسبت‌های بعدی، این حرکت را آغاز کنند.

وی ادامه داد: الان هم بنده به صورت جدی و قاطع عرض می‌کنم در صورتی که اصل موضوع مورد اتفاق و قبول همه باشد، اتحادیه‌های استانی در سراسر کشور و استان‌ها این آمادگی را دارند که در هفته‌های آینده و قبل از انتخابات این همایش را با الگوگیری از همایش مرکزی برگزار کنند.

بصیرت‌افزایی در بازه‌های زمانی خاص مورد توجه قرار گیرد

انجم‌شعاع در رابطه با اینکه برگزاری چنین همایش‌‌هایی، چه تأثیری می‌تواند بر روند بصیرت‌افزایی جامعه داشته باشد، اظهار کرد: بصیرت زمانی معنا می‌‌یابد که ما در انتخاب مسیر دچار مشکل می‌شویم؛ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که سرنوشت‌ساز است، این شرایط ایجاد شده و این نیز حس می‌شود؛ در اذهان چه عوام و چه خواص، انتخاب مسیر و فردی که باید مسیر آینده کشور را در اختیار او قرار دهند، همواره به صورت جدی مورد تردید است، بنابراین یکی از زمان‌هایی که نیاز است که جریان بصیرت، دوره‌های بصیرت، و بصیرت‌افزایی انجام شود، پیش از انتخابات است که مسیر گم نشود تا معیارهای صحیح برای انتخابی صحیح، در خط ولایت در اختیار افراد قرار گیرد.

تجمع اعضای قرآنی در همایش جامعه قرآنی و بصیرت؛ نقطه قوت برگزاری این تجمع

وی در رابطه با نقاط قوت و ضعف این همایش یادآور شد: از جمله نقاط قوت اجرای این دوره مجمع بصیرت، و تجمع اعضای جامعه قرآنی، توانمندی و ظرفیت خوبی بود که مشخص شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصحاب قرآن قادرند که چنین تجمعاتی را در کیفیت بالا با حضور اکثریت مدعوینی که در خواست ورود در این جمع رو پیدا کردند؛ تشکیل دهند.

انجم‌شعاع خاطرنشان کرد: این ظرفیت، ظرفیتی است که بالقوه وجود دارد و در چنین مجامعی به فعلیت می‌رسد و این به‌روز بودن جامعه قرآنی را در نتیجه خواهد داشت اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که در این جلسه انتظار این بود که از تمام استان‌ها اساتید و پیشکسوتان قرآنی لبیک گویند که شاید بازه زمانی و مکانی مانع این امر شد.

لزوم بیان نکاتی از تأثیرگذاری حاملان قرآن از صدر اسلام در همایش جامعه قرآنی

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که وقتی ما خواص قرآنی را دور هم جمع کردیم، باید نکاتی را از خواص قرآنی که در صدر اسلام بودند، از دوره‌های تاریخی اسلام که یا پرچمدار حق و یا باطل بودند، را برجسته کنیم تا به عنوان عبرت و یا درس و یا الگو مورد توجه قرار گیرد و در این راستا کار نمایشگاه عمومی بسیج انجام شده بود، اما از آن‌جایی که نیاز است که ما عمق اثربخشی این خواص قرآنی را چه از بعد مثبت و چه از بعد منفی به خوبی تبیین کنیم، نیاز بود یک کار تاریخی نیز در این زمینه انجام گیرد.

انجم‌شعاع در پایان یادآور شد: نکته بعد نیز که به دلیل کمی فرصت امکان‌پذیر نمی‌شد، بحث مربوط به برگزاری کارگروه‌هایی برای مطالعه در زمینه جلسه بود که در آنها بحث‌های مقدماتی انجام می‌شد و کار ابتر در موضوع جلسه تمام نمی‌شد.

خلأ برگزاری کارگروه‌های مطالعاتی با موضوعات مشخص در همایش جامعه قرآنی ملموس بود

وی تأکید کرد: این را از این جهت ابتر می‌گویم چرا که وقتی ما تبیین می‌کنیم که جامعه قرآنی چه باید بکند، باید در قالب کارگروه‌ها و به تعبیری دیگر مبلغان قرآنی، باید مأموریت پیدا می‌کردند در ادامه مسیر اقداماتی را انجام می‌دادند.

این فعال قرآنی اظهار کرد: یعنی هر یک از اعضای جامعه قرآنی و خواص قرآنی باید رسالت خود را بعد از این مجمع به صورت شفاف دریافت می‌کردند و در مجمع بعدی گزارش می‌دادند، بنابراین بخش عمده‌ای از جلسه آن روز پرداخته شد به هشدار‌ها و اینکه در آینده تک تک جامعه قرآنی، یا تک تک تشکل‌ها و NGO های قرآنی، مردم‌نهاد یا دولتی چه باید بکنند که این امر شفاف تبیین نشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور خاطرنشان کرد: امید است بتوان در برنامه‌های بعدی رسالت تک تک افراد مشخص شود که در قبال جامعه قرآنی و عمومی چه رسالت‌هایی بر عهده دارند چرا که این‌ افراد، مبلغان دین و پرچمداران دین هستند و نگاه جامعه به این‌هاست، پس این‌ افراد باید در جامعه اقداماتی را انجام دهند که مورد توجه جامعه و مورد قبول جامعه قرآنی و خط ولایت قرار گیرد.

کد خبر 214644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز