همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به گسترش سرای قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: در سال 92 همه دانشگا‌ه‌ها دارای سرای قرآن و عترت شده و در آنها فعالیت تبلیغی، ترویجی و پژوهشی انجام می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در نشست خبری امروز، اول اردیبهشت‌ماه، با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی دانشگا‌ه‌ها برنامه جامعی تهیه شده است، اظهار کرد: بخش‌های زیادی از این فعالیت‌ها در سال گذشته عملیاتی شده به طوری که هشت سرای قرآن و عترت تاکنون در هشت دانشگاه راه‌اندازی شده و در سال 92 در همه دانشگاه‌ها گسترش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، آموزشی و پژوهشی در سرای قرآن و عترت دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اتفاقات مهم فرهنگی سال گذشته در دانشگاه‌ها گفت: ایجاد ساختار فرهنگی در دانشگاه‌ها به طوری که بیش از 70 دانشگاه کشور دارای معاونت فرهنگی شده‌اند از جمله اتفاقات مهمی بود که به معنای نگاه تخصصی نسبت به فرهنگ، دین و مسائل اجتماعی است و پیش‌بینی می‌شود این روال ساختارسازی در سال 92 پیگیری شود و در معاونت فرهنگی و مدیریت فرهنگی اجتماعی با جذب و استخدام نیروهای لازم پیش رود تا حوزه فرهنگی از حالت فوق برنامه و حاشیه دور شده و در آموزش و پژوهش و فناوری اثر گذار شود.

خواجه سروی، با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی اساتید در ابتدای راه هستیم، بیان کرد: سال جاری به نقش تربیتی و فرهنگی اساتید توجه بیشتری خواهد شد به طوری که طرح مشاورین فرهنگی برای اساتید دانشگاه‌ها به منظور بهره‌مندی ظرفیتی آنها در امور فرهنگی عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: طرح مشاوران فرهنگی اساتید تاکنون در دانشگاه تربیت مدرس با جذب تعداد زیادی از اساتید آغاز شده و هر یک از اساتید به عنوان مشاور فرهنگی دانشجویان با توجه به علاقه دانشجو در حوزه‌های دینی، مسائل سیاسی و اجتماعی آنها را راهنمایی می‌کنند تا بر اساس منویات نظام و دانشگاه ارتباط موثر استاد با دانشجو محقق شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌ها در سال جاری گفت: به شرط تامین اعتبار در دانشگا‌ه‌های جدید، خانه فرهنگ، پردیس شهدا و مسجد احداث می‌شود که این اقدام مهم پیش از این نیز آغاز شده بود و ادامه خواهد یافت.

خواجه‌سروی با اشاره به سفرهای زیارتی دانشجویان اظهار کرد: سفر زیارتی عتبات ادامه می‌یابد و امیدواریم سفر زیارتی عمره بر اساس پیگیری‌های ما از طریق شورای عالی حج با افزایش تعداد محقق شود که سهمیه ویژه اساتید و کارگزاران فرهنگی را نیز به شورای عالی حج پیشنهاد داده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره بین‌المللی فارابی در سال 92 گفت: این جشنواره ویژه علوم و معارف اسلامی است و در سال جاری نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سیاست وزارت علوم برای گسترش کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه‌ها ابراز امیدواری کرد که تعداد این کانون‌ها از 3 هزار و 44 افزایش یابد و در دانشگاه‌های جدید تاسیس به ازای اخذ مجوز برای هر رشته یک انجمن علمی دانشجویی تاسیس شود.

وی ادامه داد: گسترش امور اجتماعی در ایجاد دانشگاه‌ها، ایجاد و تقویت فرهنگ احسان و نیکوکاری در قالب ایجاد جمعیت خیریه دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری پیگیری می‌شود.

خواجه‌سروی با اشاره به سیاست وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای گسترش قانونمند فعالیت‌های سیاسی در محیط دانشگاهی گفت: ما طرفدار دانشگاه سیاسی هستیم و در مورد تشکل اسلامی دانشگاهیان بنا را بر گسترش قانونمند فعالیت‌های سیاسی قرار داده‌ایم زیرا از این که دانشجویان اهل تحلیل نسبت به مسائل روز کشور و جهان باشند استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: از گسترش قانونمند تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مطابق ضوابط حمایت می‌کنیم.

خواجه سروی با اشاره به حضور پررنگ دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: به منظور حضور حماسی و باشکوه دانشگاهیان در 24 خرداد برنامه‌ریزی‌های مفصلی شده است مثلا از ابتدای سال تحصیلی 91 و 92 برای هماهنگی با دانشگاه‌ها و نیروهای فعال هماهنگی شد تا با کم شدن موانع و تعامل مناسب به منظور برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی فضای انتخابات در دانشگاه‌ها فراهم شود و من فکر می‌کنم برای نخستین‌بار دانشگاهیان آماده‌تر از همیشه در صحنه حضور می‌یابند.

وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط دانشگاه‌های بزرگ هر روز میزبان نامزدهای احتمالی و نمایندگان آنها هستند.

وی گفت: در ایام انتخابات امتحان در دانشگاه‌ها برگزار نخواهد شد ولی دانشگا‌ه‌ها به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نخواهند بود تا دانشجویان و اساتید بتوانند با فراغ بال در ستاد انتخاباتی حاضر شده و شاهد و ناظر انتخابات ریاست جمهوری باشند.

خواجه‌سروی در ادامه تصریح کرد: براساس هماهنگی با شورای نگهبان و وزارت کشور دانشجویان داوطلب به عنوان بازرس و ناظر در پای صندو‌ق‌های رای حاضر می‌شوند تا برای نخستین‌بار در تاریخ به عنوان نخبگان ملت ناظر انتخابات ریاست جمهوری باشند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها روزانه در پورتال وزارت علوم ثبت می‌شود گفت: بر این اساس کارنامه فرهنگی دانشگا‌ه‌ها برای سومین سال متوالی تهیه و منتشر می‌شود و موسسات غیر انتفاعی هم از این امر مستثنی نیستند.

وی با اشاره به اینکه گرنت فرهنگی اساتید در سال 92 عملیاتی می‌شود افزود: در این طرح هر یک از اساتید براساس فعالیت‌های فرهنگی خود در پایان سال سنجش می‌شوند و آنها اعتبارات ویژه فرهنگی به منظور توسعه فعالیت‌های فرهنگی اعطاء می‌شود.

خواجه‌سروی با اشاره به اینکه طرح پایش فرهنگی دانشجویان جدید ورودی در سال گذشته به صورت آزمایشی در برخی از دانشگاه‌ها اجرایی شد، گفت: این طرح به منظور شناسایی توانمندی‌، علاقه‌مندی و استعدادهای دانشجویان برای برنامه‌ریزی‌های بهتر و متناسب با سلایق و توانای‌های دانشجویان در زمینه‌های دینی، فرهنگی، و سیاسی انجام می‌شود و امیدواریم دانشجویان در زمان ثبت نام با ثبت اطلاعات فرهنگی ما را در اجرای طرح یاری کنند.

وی اظهار کرد: این طرح اختیاری است و دانشجویان در هنگام ثبت نام اینترنتی از طریق سیستم‌های گلستان، صدف و سماء اطلاعات فرهنگی خود و علاقه‌مندی‌ و توانمندی‌های خود را ثبت کنند.

خواجه سروی در پایان این نشست با پرده‌برداری از درگاه فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگا‌ه‌ها تلاش کردیم گزارشات فرهنگی هر یک از دانشگاه‌ها را به صورت روزانه ثبت کنیم که این امر از طریق این درگاه فرهنگی امکان‌پذیر شده است و ما براساس داده‌های این درگاه فرهنگی فعالیت‌های دانشگاه‌ها را ارزیابی و کارنامه فرهنگی آنان را صادر می‌‌کنیم.

کد خبر 210310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز