همشهری آنلاین: گروه‌های تکفیری و تروریستی جبهه النصره، در سوریه در تازه‌ترین تجاوزات خود، منبر تاریخی و قدیمی مسجد جامع اموی حلب را که دومین منبر تاریخی جهان اسلام است، به سرقت بردند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری عراقی نون نوشت: گروه‌های تکفیری و تروریستی جبهه النصره به مسجد تاریخی اموی در شهر حلب یورش برده و منبر تاریخی و قدیمی این مسجد را به سرقت بردند.

این گروه‌های تروریستی همچنین مناره‌ها و گنبد این مسجد تاریخی را تخریب و کتابخانه آن را به آتش کشیدند.

این در حالی است که اقدام گروه‌های تروریستی وابسته به النصره در نبش قبر حجر بن عدی، صحابی بزرگوار پیامبر(ص) در ریف دمشق که اخیرا توسط آنان صورت گرفت، خشم و اعتراض شدید علمای شیعه و اهل تسنن را برانگیخت.

تروریست‌ها پیش از این نیز با استفاده از بمب‌ دست ساز به مسجد اموی در حلب حمله کرده و دیوار جنوبی این مسجد را تخریب کردند.

این در حالی است که پاییز سال گذشته مسجد اموی توسط تکفیری‌های سوریه به آتش کشیده شد و نقشه‌ها و نسخه‌های خطی مهم آن را به غارت بردند.

افراد مسلح طی ماه‌های گذشته بارها با حمله به مسجد اموی تلاش کردند تا نیروهای دولتی سوریه که مامور حفاظت از این اثر تاریخی بودند را وادار به عقب نشینی کنند.

رسانه‌های بین المللی خبر داده‌اند که یکی از منابع تأمین پول افراد مسلح، سرقت آثار باستانی سوریه و فروش آن در بازار سیاه ترکیه و لبنان به قیمت ارزان است.

مسجد جامع اموی حلب یکی از بزرگترین مساجد سوریه و یکی از آثار تاریخی این کشور است که در دوره امویان و در سال 96 هجری ساخته شده است، این مسجد در بخش قدیمی شهر حلب واقع شده است که در فهرست میراث فرهنگی جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است.

سازمان بین‌المللی یونسکو با هشدار نسبت به این مساله خواستار توقف حملات به آثار باستانی در سوریه شده است.

کد خبر 214506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز