گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت آزادسازی خرید و فروش فیش حج تمتع را اشتباه و موجب رونق دلالی خواند و اعلام کرد عرضه فیش حج در فرابورس را مخالف فرمایشات معصومین، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب دانست و تأکید کرد کاهش هزینه‌های تمتع امسال امکان‌پذیر و افزایش قیمت‌ها ناشی از کار غیرکارشناسی است.

حج

با وجود 2بار فراخوان سازمان حج و زیارت از متقاضیان دارای اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های تمتع، به‌علت افزایش دوبرابری هزینه‌ها همچنان ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده و نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ضمن درخواست از مردم برای ثبت‌نام، ابراز امیدواری کرد تا قیمت تمتع کاهش یابد. هزینه تمتع امسال نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است و از 4.5تا 6میلیون تومان به 9تا 12میلیون و 600هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت تمتع امسال بدون درنظر گرفتن نظرات بعثه مقام معظم رهبری بوده و مسئولان حج و زیارت در دولت دهم در تصمیم‌گیری‌ها نظرات بعثه را جویا نمی‌شوند و این مسئله از دوره ریاست علی‌ لیالی بر این سازمان و آغاز ثبت‌نام زود هنگام عمره در سال 90کلید خورد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که مدت‌هاست نسبت به مسائل حوزه حج و زیارت سکوت کرده است به پایگاه اطلاع‌رسانی حج گفت:

به‌علت دعوت نکردن از کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری در کمیته قیمت‌گذاری حج تمتع، حوزه نمایندگی ولی فقیه هیچ‌گونه نقشی در تعیین قیمت تمتع امسال ندارد، ولی پس از اعلام قیمت‌ها، براساس بررسی‌های جامع کارشناسان بعثه، بخشی از افزایش قیمت‌ها به‌طور طبیعی معلول افزایش قیمت ارز بوده است.

حجت‌الاسلام سید‌علی قاضی‌عسکر تصریح کرد: متأسفانه بخش دیگر افزایش قیمت تمتع امسال به‌علت نبود کارشناسی دقیق از قیمت‌گذاری است که موضوع به سازمان حج و زیارت منعکس شده و امید است با تجدید نظر سازمان حج در این‌باره قیمت‌ها تا حدی که امکان دارد کاهش یابد. سرپرست حجاج ایرانی افزود: همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته امسال در اجاره مسکن و تدارکات افزایش چندانی صورت نگرفته و حتی چند میلیون ریال سعودی نیز صرفه‌جویی انجام شده است، بر این اساس و طبق گفته مدیرکل محترم بانک مرکزی نمی‌بایست افزایش قیمت در حد کنونی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: افزایش‌ قیمت موجب ناراحتی و غمزدگی پاک‌ترین و شریف‌ترین انسان‌هایی شده که به عشق زیارت بیت‌الله‌الحرام و مدینه منوره چندین سال پیش ثبت نام کرده و در انتظار نوبت تشرف بوده‌اند و خبر ‌ افزایش قیمت‌ها آنها را از استطاعت خارج کرده، ناراحت‌کننده‌ترین خبر برای این قشر با فضیلت و متدین است. حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت:

بنده از همان زمان که برخی از خارج از مجموعه حج و زیارت تصمیم‌گیری کردند و به دلایل مختلف ازجمله جمع‌آوری نقدینگی،ثبت نام حج را وارد معادلات اقتصادی کردند، با این تصمیم مخالف بودم و در ثبت نام اخیر عمره نیز مخالفت خود را اعلام کردم ولی متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت و با توجه به کاهش اعزام زائران عمره‌گزار در سال 92، تعداد افراد در نوبت تشرف کماکان بسیار بالاست و زائرین عمره در صفی طولانی قرار گرفتند که معلوم نیست در آینده چه پیش خواهد آمد.وی افزود:

آن زمان که مردم با یک میلیون ثبت نام کردند از ارزش پول ملی کاسته نشده بود، آنان پول را در بانک‌ها ثبت نام کردند و سود عمده به بانک‌ها رسیده و حتی دولت هم نصیبی از آن نبرده است. اگر پیشنهادم در سال‌های گذشته پذیرفته شده بود و سپرده‌های مردم در طرح‌های کلان اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌شد، هم از پول استفاده بهینه شده بود و هم سود حاصله از آن در حدی بود که امروز ثبت نام‌کنندگان دچار مشکل مالی ‌ نشوند.

معمای سود سپرده

معمای سود سپرده‌های حج همچنان حل نشده است. پس از فشار رسانه‌ها، یکی از مسئولان بانک ملی اعلام کرد که به سپرده‌ها سود 20درصد یا به ازای هر سال 200هزار تومان سود تعلق می‌گیرد، پس از آنکه طبق مدارک موجود در همشهری خلاف این موضوع به اثبات رسید، مسئولان بانک ملی از سخنان خود عقب‌نشینی و اعلام کردند فقط به سود سپرده عمره از امسال 20درصد سود پرداخت می‌شود و نرخ سود سپرده‌های پیشین که اکنون نوبت اعزام آنها فرارسیده 17درصد است.

وی درباره نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع تصریح کرد: آزاد‌سازی‌ خرید و فروش فیش حج نیز تصمیمی غیرکارشناسی بود‌ و‌ بدون اخذ نظر بعثه، آزاد شدن نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع اعلام شد و قیمت‌ها را به‌شدت افزایش داد.

مخالفت با عرضه ‌ در فرابورس

این روزها مسئولان دولتی سعی دارند فیش‌های حج را در فرابورس مانند سهام کارخانه‌ها، بنگاه‌ها و کالاها برای خرید و فروش عرضه کنند و در این بین توجهی به این ندارند که ماجرای حج و زیارت با سهام فلان کارخانه یا بنگاه اقتصادی تفاوت دارد.
نماینده ولی فقیه گفت: متأسفانه ‌ پیشنهاد‌ خرید و فروش فیش‌های حج در فرابورس صورت گرفت. آیا توجه دارند که اینگونه امور حج را از حالت معنوی خارج و به یک امر تجاری تبدیل می‌کند؛

درست مخالف آن چیزی که در فرمایش‌های معصومین(ع) و نیز در سخنان حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم. نماینده ولی فقیه ضمن عذرخواهی از مردم ایران و به‌ویژه کسانی که در نوبت حج تمتع قرار دارند اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌ها در حج و زیارت باید فقط در چارچوب منافع مادی و معنوی زائر صورت بگیرد و وارد ساختن سیاست‌های بیرون از این حوزه به حج و زیارت لطمات جبران‌ناپذیری به این فریضه معنوی، الهی و سیاسی وارد خواهد ساخت.

کد خبر 214437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز