همشهری‌آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران بانک آرین و آریا باید پول‌شان را از بانک مرکزی پیگیری کنند.

علی صالح‌آبادی

به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی اظهار کرد: مجوز بانک آرین و آریا لغو و این بانک‌ها منحل شده‌اند لذا سهام آنها در بازار پایا قابل معامله نیست و مردم باید پول‌شان را از بانک مرکزی بگیرند.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی که منابع سهامداران بانک آریا و آرین را در اختیار دارد موظف است وضعیت این سهامداران را تعیین تکلیف کند.

صالح آبادی با بیان این که باید این سوال از رییس بانک مرکزی پرسیده شود، گفت: ما هم مانند شما بارها این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری کردیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که تداوم فعالیت‌شان مشکل ندارد اما نماد‌شان بسته شده می‌توانند در بازار پایا به خرید وفروش سهام خود بپردازند. اما درمورد بانک آرین و آریا به دلیل آنکه لغو مجوز شده‌اند سهام‌شان قابل معامله در این بازار نیست.

more  سرنوشت نامعلوم سهامداران بانک‌ها در فرا‌بورس

وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره‌ حبابی بودن یا نبودن بورس در حال حاضر گفت: با توجه به این که سودآوری بنگاه‌ها در سال 91 افزایش داشت و برای این سال 30 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ بودند تحقق یافت بر همین اساس شرکت‌ها برای سال 92 نیز سود 37 هزار میلیارد تومانی برای بازار بورس و حدود هشت هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌هایی که در فرابورس هستند، پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در صورتی که بنگاه‌ها بتوانند این سود پیش‌بینی شده را عملیاتی کنند. می‌توانند رشد خوبی را در بازار سرمایه داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در سال 91 که عرضه هلدینگ خلیج فارس صورت گرفت نزدیک به هزار میلیارد تومان پول وارد خزانه شد و در واقع این نقدینگی از چرخه بازار خارج شد.

وی با بیان این که پنج الی 10 درصد پتروشیمی جم در آینده نزدیک در فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: با ورود این عرضه‌های جدید می‌توانیم بخش زیادی از منابع نقدینگی را جذب کنیم که قطعا این موضوع به بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

وی در مورد تاثیرات نوسانات ارز بر بازار بورس و شاخص نیز گفت: شاخص بستگی به وضعیت اقتصادی و سودآوری بنگاه‌ها دارد، اما شرکت‌هایی که محصولات‌شان را در بورس کالای ایران می‌فروشند با توجه به این که مبنای قیمت آنها بر اساس ارز مبادلاتی کاهش قیمت ارز ممکن است بر روی آنها تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این که بازار رقیب بازار بورس بازارهای ارز و سکه هستند اما این بازارها قابل مقایسه با بورس نخواهند بود، گفت: ارز یک کالای مصرفی است که باید خرید و فروش شود . طلا نیز با توجه به افت شدیدش در بازار جهانی افق مثبتی برایش پیش‌بینی نمی‌شود بنابراین بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار بورس است.

وی تصریح کرد: با توجه به ثبات یا کاهش پیش‌بینی شده برای نرخ ارز و همچنین کاهش قیمت طلا سرمایه‌گذاران پول خود را به سمت بازار سهام خواهند آورد. اما باید گفت که نوسانات زیاد نرخ ارز پدیده مطلوبی برای بازار سهام نخواهد بود.

کد خبر 221803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز