گروه بورس: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود صندوق‌های قابل معامله در بازار سهام فرابورس، حداکثر تا یک‌ماه آینده خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، بیشتر از 3سال از زمان تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری دربازار سرمایه می‌گذرد و از زمان تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بحث عرضه صندوق‌های قابل معامله در بورس هم مطرح بود. این ابزار، صندوق‌هایی هستند که واحد‌های مبتنی بر دارایی‌هایشان قابلیت معامله در بورس را دارد و با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای تحلیلگران مالی اداره می‌شوند نوعی ابزار ریسک هم در بازار تلقی می‌شوند که سهامداران را از نوسان‌های زیاد بازار سهام در امان نگه می‌دارد، چون مدیریت سبد دارایی‌هایشان با تحلیل‌های حرفه‌ای تری اداره و کنترل می‌شوند.

تازه‌ترین خبر‌ها نیز حکایت از آن دارد که در یک‌ماه گذشته میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بازده کل بورس تهران بیشتر شده و این صندوق‌های توانسته‌اند بازدهی بیش از میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس نصیب سهامداران خود کنند. در چنین شرایطی روز گذشته محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود صندوق‌های قابل معامله در بورس خبر داد و گفت: سازو کار آغاز به‌کار صندوق‌های قابل معامله فراهم شده است و تا یک‌ماه آینده این صندوق‌ها وارد فرابورس خواهند شد. او در پاسخ به این پرسش که چند صندوق در ابتدا وارد فرابورس خواهند شد؟ گفت: در ابتدا3 تا 4 صندوق وارد فرابورس می‌شوند و پس از آن تعداد این صندوق‌ها افزایش خواهد یافت، نهایتا این کار حداکثر تا یک‌ماه آینده انجام خواهد شد.

نمایش قیمت‌ها بر تابلوی بورس

در همین رابطه امیر هامونی مدیرعامل فرابورس هم توضیح داد: در حال حاضر به همراه سازمان بورس برنامه فشرده‌ای برای عملیاتی شدن سازوکار این ابزار برگزار می‌شود تا در کوتاه‌مدت صندوق‌های قابل معامله در بورس وارد بازار فرابورس شوند.
مدیرعامل شرکت فرابورس درباره ساختار این ابزار گفت:

با ورود صندوق‌های قابل معامله(ETF) به فرابورس، نیازی نیست تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری به صندوق‌ها مراجعه کنند بلکه واحدهای صندوق‌ها در تابلوی فرابورس قیمت خورده و معامله می‌شود. او ادامه داد: در این شرایط سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای صندوق‌ها را از طریق فرابورس خریداری کنند.هامونی در پاسخ به این پرسش که چرا این ابزار مالی در بورس منتشر نمی‌شود افزود: سازوکار این صندوق‌ها فرابورسی است و قرار است در بازار فرابورس منتشر شود.

کد خبر 216413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز