چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمونه‌ای از سنگ معدنی مسی لیناریت که نسبت به نمونه‌های دیگر از کریستال‌هایی بزرگ برخوردار است با قیمت احتمالی 100 هزار دلار به فروش خواهد رسید.

لیناریت

براساس گزارش لایو‌ساینس،‌ لیناریت که حاوی سرب نیز هست، معمولا به شکل ریزکریستال‌ها یافت می‌شود،‌ نقاط درخشان آبی‌رنگی که سطح دیگر مواد را پوشانده‌است،‌این کریستال‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که درک ساختار و شکل آنها کار بسیار دشواری است.

حراجی هریتیج در برنامه حراج عمومی مواد معدنی که از روز دوم ژوئن آغاز به کار خواهد کرد، قصد دارد این کریستال زیبا را به حراج بگذارد. این تکه سنگ از کریستالی به بزرگی 2.5 سانتیمتر برخوردار است و در سال 1979 در نیومکزیکو کشف شده‌است. این سنگ بزرگترین کریستال لیناریتی است که تاکنون به حراج گذاشته شده‌است.

لیناریت

قیمت پایه حراج این سنگ معدنی 15 هزار دلار تعیین شده‌است اما به گفته جیم واکر رئیس حراجی هریتیج این نمونه ظرفیت قیمت 100 هزار دلار را نیز خواهد داشت. با وجود اینکه 100 هزار دلار برای چنین نمونه کوچکی بسیار قابل توجه به نظر می آید اما در برابر قیمت میلیونی سنگهای جواهر ناچیز است.

نمونه‌های معدنی برخلاف جواهرات، پس از استخراج برش نخورده و بدون صیقل باقی می‌مانند، و برخلاف جواهرات که ارزش آنها بر اساس قیراط محاسبه می‌شود، نمونه‌های معدنی براساس زیبایی ارزش‌گذاری می‌شوند. ابعاد، رنگ، درخشش و سالم بودن نمونه در کنار ترکیب زیبایی‌شناسانه آن در قیمت نمونه تاثیر‌گذار خواهد بود.

در مورد این نمونه خاص،‌ابعاد بزرگ کریستال،‌رنگ آبی تیره و درخشش نیمه فلزی آن در قیمت‌گذاری‌اش تاثیرگذار بوده‌است. سالم بودن و ترکیب رنگی کریستال های کواترز سبز در کنار بلورهای آبی تیره نیز در افزایش قیمت آن تاثیر زیادی داشته‌است.

کد خبر 214315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز