گروه بین‌الملل: روز یکشنبه، وقتی باراک اوباما در وسط نشست خبری با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس مجبور شد حرف‌هایش را قطع کند تا بتواند به یکی از مشکلات این روزهایش یعنی پرونده حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی رسیدگی کند به خوبی مشخص شد که رئیس‌جمهور آمریکا در دوره دوم حضورش در کاخ سفید مانند بیل کلینتون روزهای پر دردسری را پشت سر می‌گذارد و مشکلات و حملات سیاسی حالا دیگر از هر طرف به‌سراغش آمده است.

اوباما

اعتصاب در گوانتانامو و رو کردن مدارک از سوی جمهوریخواهان درباره حمله به سفارت آمریکا در بنغازی برای اوباما به اندازه کافی جنجال ساز بود اما روز گذشته بحران سومی هم درباره ضبط و شنود مکالمات خبرنگاران و مقام‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس از راه رسید. درحالی‌که همچنان انتقادها از دولت اوباما درباره بنغازی ادامه دارد مشکلات و دردسرهای آقای رئیس‌جمهور آنقدر زیادشده که او در نشست خبری به خشم آمد و گفت: ما اینجا در واشنگتن آنقدر وقت اضافه نداریم که وارد این بازی‌های سیاسی شویم.

جمهوریخواهان با ارائه کردن مدارک مختلف در حال استفاده از جریان بنغازی به بهترین شکل هستند و سناتورهای این حزب دولت اوباما را به گمراه کردن مردم در این رابطه متهم کرده‌اند. پس از برگزاری تازه‌ترین جلسه پرسش و پاسخ سنا درباره حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی سناتور لیندزی گراهام با درخواست برای بررسی مجدد جریان این حمله در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: اینکه دولت اوباما چند هفته پس از این حادثه همچنان تلاش داشت مردم را متقاعد کند که القاعده هیچ دخالتی در این اقدام نداشته و این حمله معترضان بوده، واقعا شرم‌آور است. منتقدان می‌گویند هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا و دیگر مقام‌های دولت اوباما برای فرار از مشکلات در تلاش بودند تا این حمله را کار معترضان خشمگین بنغازی نشان دهند.

اوباما به خوبی می‌داند که سرازیر شدن دردسرها و مشکلات در این برهه زمانی نمی‌تواند اتفاقی باشد و به همین‌خاطر برخلاف گذشته که همیشه آرام بود در مقابل خبرنگاران در واکنش به موج حملات گفت: صبر من سر آمده است و دیگر ساکت نمی‌مانم. باید بررسی کنیم و ببینیم داستان از چه قرار است. دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده که وزارت دادگستری آمریکا به‌صورت مخفیانه 2‌ماه تماس‌های خبرگزاران و سردبیرانش را شنود و ضبط کرده است. مدیران این خبرگزاری این حرکت را تجاوز گسترده بی‌سابقه‌ای از سوی دولت آمریکا توصیف کرده‌اند و خواستار رسیدگی به ماجرا شده‌اند.

گری پرویت، مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام شنود حداقل ۲۰ خط تلفن متعلق به این خبرگزاری تأکید کرده که این اقدام دولت آمریکا به هیچ شکلی قابل توجیه نیست. مقام‌های دولت اوباما هنوز جزئیاتی درباره این مسئله ارائه نداده‌اند اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که شنود و ضبط مکالمات مربوط به تحقیقات درباره گزارشی پیرامون عملیات سیا در یمن بوده است. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هم با محکوم کردن این اقدام، دولت آمریکا را به تلاش برای «ارعاب رسانه‌ها» متهم کرده است.

یکی از دفاتر دادستانی آمریکا اما در بیانیه‌ای اعلام کرده که این اقدام با درنظر گرفتن جدی موارد قانونی صورت گرفته است. اوباما به غیراز این در هفته‌های گذشته با اعتصاب گسترده و شورش زندانیان در گوانتانامو مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت. با اینکه او وعده تعطیلی این زندان را در زمان تبلیغات انتخاباتی خود برای دوره اول ریاست‌جمهوری داده بود اما هیچ وقت بازداشتگاه مخوف گوانتانامو اعتصاب غذا و اعتراض‌هایی به این وسعت را ندیده است.

وضعیت کنونی اوباما را بسیاری با دوره دوم ریاست‌جمهوری بیل کلینتون مقایسه می‌کنند. هر چند اوباما مانند کلینتون رسوایی فساد اخلاقی نداشته اما دردسرهای سیاسی او هم دست کمی از مشکلات کلینتون ندارد و هر روز فصل جدیدی از بحران برایش گشوده می‌شود. جمهوریخواهان گفته‌اند ماجرای فریب افکار عمومی در حمله بنغازی را پیگیری خواهند کرد، اعتراض‌ها در گوانتانامو ادامه دارد و مقام‌های آسوشیتدپرس اعلام کرده‌اند به‌دنبال شکایت قانونی از دولت آمریکا هستند؛ اوباما بیشتر از هر کاری حالا باید برای پاسخ دادن به مشکلات و انتقادها وقت صرف کند.

کد خبر 214231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز