جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود انتقاد شدید داخلی و خارجی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در نقاط مختلف جهان باراک اوباما بار دیگر با حمایت از این راهبرد دولت خود آن را «دفاع عادلانه» خواند تا باز هم مشخص شود اعتراض‌های گروه‌های مدافع حقوق بشر به جایی نرسیده است.

اوباما

باراک اوباما در جریان سخنرانی خود درباره سیاست‌های امنیتی کشورش که با اعتراض یکی از معترضان به حملات هواپیماهای بدون سرنشین قطع شد، اعلام کرد که کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین اقدامی عادلانه است و به‌عنوان آخرین گزینه ممکن به‌عنوان دفاع از خود به‌کار گرفته می‌شود.

درحالی‌که کشته شدن هزاران غیرنظامی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در گزارش‌های سازمان‌های دفاع از حقوق بشر بارها مورد تأکید قرار گرفته رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که چنین حملاتی زمانی انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود که منجر به تلفات غیرنظامی نخواهد شد. سخنرانی اوباما در حالی در دفاع از حملات هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده که در روزهای گذشته نمایندگان کنگره هم به انتقاد شدید از این برنامه دولت آمریکا پرداخته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا اما اعلام کرد که دولت او کنگره را درباره هر کدام از حمله‌های هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از عراق و افغانستان مانند یمن در جریان قرار داده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن 4شهروند آمریکا در یمن و پاکستان دفاع کرد و گفت که کنگره آمریکا در جریان این حملات هم بوده است.

سخنرانی اوباما یک روز پس از آن انجام شد که دولت این کشور به‌صورت رسمی کشته شدن 4شهروند آمریکایی را در حملات هواپیماهای بدون سرنشین تأیید کرد. از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نقاط مختلف جهان به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اوباما که در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن سخنرانی می‌کرد در دفاع از حملات هواپیماهای بدون سرنشین گفت: ما در حال جنگ با سازمانی هستیم که تا حد توان آماده کشتن شهروندان آمریکایی است مگر اینکه جلویشان را بگیریم.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها از حملات هواپیماهای بدون سرنشین به‌عنوان «اعدام‌های بدون محاکمه» از سوی دولت آمریکا انتقاد کرده و خواستار توقف آن شده‌اند. اوباما اما در مقابل این اعتراض‌ها تنها اعلام کرد که دولت او حاضر است نظارت بیشتری بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی مانند افغانستان داشته باشد. همین مسئله هم باعث استقبال دولت پاکستان شد و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که از اظهارات اوباما درباره اینکه «تنها نیروی نظامی باعث امنیت نمی‌شود» تقدیر می‌کند.

همزمان با سخنرانی اوباما دستورالعمل کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق غیرجنگی مانند پاکستان، سومالی و یمن از سوی دولت این کشور منتشر شد. کاخ سفید اعلام کرده که براساس این دستورالعمل، اولویت دولت آمریکا بازداشت مظنونان به تروریسم است و هواپیماهای بدون سرنشین درصورتی به‌کار گرفته می‌شوند که آمریکا به «صورت فوری» در معرض خطر باشد. در هنگام سخنرانی اوباما وقتی حرف‌های او به تلاش برای تعطیلی زندان گوانتانامو رسید یکی از معترضان به سیاست‌های دولت او که از اول جلسه سکوت اختیار کرده بود به حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا اعتراض کرد که باعث وقفه در سخنرانی اوباما شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در حال حرف‌زدن درباره اقدام‌های دولت او برای تعطیلی زندان مخوف گوانتانامو بود که صبر مدئا بنجامین از اعضای گروه‌های مخالف جنگ لبریز شد و با فریاد اعلام کرد که تعطیلی این زندان در اختیار رئیس‌جمهور آمریکاست. رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل این اعتراض‌ها با اعلام اینکه گوانتانامو در سراسر جهان به نماد آمریکایی تبدیل شده که قانون را تعلیق می‌کند از نمایندگان کنگره خواست جلوی تلاش او برای انتقال زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو به زندان‌های فوق امنیتی در داخل خاک آمریکا را نگیرند.

کد خبر 215649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز