سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان 10 تا 20 برابر مصرف یک نخ سیگار است.

قلیان

به گزارش مهر، مهندس خدیجه محصلی اظهار داشت: هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است و دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای ناشی از سوختن ذغال است که این مواد عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های شناخته شده اند و خطر انتقال بیماری‌های عفونی همچون سل، هپاتیت و برخی بیماریهای ویروسی را به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی به وجود می‌آورد.

وی افزود: احتمال بروز برخی بیماری‌های ویروسی به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی در هنگام مصرف قلیان افزایش می‌یابد.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باور عمومی بر آن است که عبور دود از میان آب درون محفظه‌ای شیشه‌ای قلیان موجب تصفیه آن می‌شود اظهار داشت: این باور اشتباه محض بوده و بر خلاف باورهای سنتی حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان 10 تا 20 برابر مصرف یک نخ سیگار است.

وی افزود: قلیان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان‌زا موجود در سیگار را داراست بلکه مونوکسید کربن بیشتری را تولید می‌کند.

محصلی با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از عمده‌ترین علل مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود گفت: خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات در افراد غیر سیگاری و یا قلیانی که در معرض دود به ویژه در محیط‌های بسته قرار دارند نیز همچون افراد سیگاری وجود دارد.

هفته جهانی بدون دخانیات 4 تا 10 خرداد ماه با شعار "تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع"، برگزار می‌شود.

کد خبر 214186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز