تبریز: با وجود هشدارها و توصیه‌های کارشناسان و مقامات قضایی، سفره‌خانه‌های تبریز همچنان به افراد زیر 18 سال قلیان عرضه می‌کنند.

جوانان - قهوه خانه


به گزارش مهر، باورهای غلط مبنی بر کم‌بودن ضررکشیدن قلیان نسبت به سیگار بارها رد شده و بر چند برابری ضرر آن نسبت به سیگار تأکید شده و همچنین در مورد میزان اعتیادآوری قلیان هشدار داده شده است؛ با وجود این، با به بازار آمدن قلیان میوه‌ای با ‌ طعم‌های گوناگون که گفته می‌شود از بدترین نوع برگ توتون و دور ریز تولیدات کارخانه‌های کشورهای عربی تهیه شده و به واسطه مواد شیمیایی معطر و بسته‌بندی‌های پر زرق و برق در اختیار سفره‌خانه‌های سنتی قرار می‌گیرد، جوانان و نوجوانان ایرانی را راغب خود کرده است.

فقط افراد بالای 20 سال!

به دفعات مختلف و به بهانه‌های گوناگون مسئولان به‌ویژه مقامات قضایی نسبت به عرضه قلیان به افراد زیر 18 سال به صاحبان سفره‌خانه‌های سنتی هشدار جدی داده و انجام این کار را زیرپا گذاشتن قانون دانسته‌اند. در این راستا نیز سفره‌خانه‌های سنتی در ورودی و بالای صندوق خود با حروف بسیار بزرگ و بعضا حتی به لاتین از ورود افراد زیر 20 سال معذور شده‌اند اما این عذرخواهی و ممنوعیت ظاهرا تنها روی کاغذ است!

هنگامی که وارد اکثر مراکز کلاسیک و مدرن عرضه قلیان در استان آذربایجان شرقی به‌ویژه تبریز می‌شویم، شاهد جمع کثیری از نوجوانان زیر 18 سال و بعضی مواقع حتی 15 سال هستیم که مشغول کشیدن قلیان‌های میوه‌ای به‌صورت حرفه‌ای هستند به‌طوری که در جمع صمیمیشان مسابقه حلقه زنی توسط دود قلیان به راه می‌اندازند!

حضور در قهوه‌خانه بهتر از بیهوده‌گذرانی در خیابان‌ها!

نخست سراغ مهدی 17 ساله که با دوستان همسن و سالش در یکی از قهوه‌خانه‌های شهر مشغول کشیدن قلیان بود رفتیم که علت اصلی حضور در این مکان را بهتر از بیهوده گذرانی وقت در خیابان‌های شهر عنوان کرد. وی ادامه داد: مکانی که در آن به کشیدن قلیان مشغول هستیم، محیطی فرهنگی و به دور از هرگونه ناهنجاری است که دقایقی را در این مکان در کنار دوستان می‌گذرانیم.وی افزود: وجود کتاب‌هایی از شاعران ایرانی و بعضا امکانات اینترنت بی‌سیم در این مکان‌ها موجب حضور ما می‌شود و به واسطه وجود صاحب‌قهوه‌خانه متعهد، فضای امنی را در اینجا احساس می‌کنیم.

مردها وارد شوند، لطفا!

بیوک لطفعلی‌زاده، یکی از قهوه‌خانه‌داران تبریزی با اشاره به ورود افراد فرهنگی در سال‌های دور به قهوه‌خانه‌ها، اظهار داشت: در زمان‌های دور یعنی حدود 40 سال پیش، ورود افراد به قهوه‌خانه‌ها مستلزم قوانین خاصی بود که به واسطه این قوانین، همه مردم فرهنگ ورود به قهوه‌خانه‌ها را به خوبی می‌دانستند.

وی به رسم قهوه‌چی‌ها در همان زمان اشاره کرد و گفت: شاگرد قهوه‌چی دم در ورودی ایستاده و شانه‌ای دستش می‌گرفت و به هر مشتری که قصد ورود به قهوه‌خانه را داشت می‌داد. اگر شانه در ریش مشتری می‌ایستاد می‌توانست وارد شود چرا که نشانه پختگی او بود. لطفعلی‌زاده الزام ورود افراد به قهوه‌خانه‌ها را در آن زمان وجود ریش و پختگی افراد عنوان کرد.

کشیدن قلیان اعتیارآور است

روح‌الله ساعی، کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه مسئله اعتیاد در کشور جزو مسائل و مشکلات اجتماعی است، اظهار داشت: در جامعه کنونی نگرشی که به مسئله اعتیاد وجود دارد کاملا متفاوت‌‌ از واقعیت‌های کنونی است. وی افزود: در جامعه ما تنها به افرادی که اعتیاد به مواد‌مخدر یا الکل دارند معتاد گفته می‌شود اما در واقعیت معتاد به کسانی هم گفته می‌شود که به اینترنت و حتی قلیان عادت کرده‌اند، اینها نیز جزو افراد معتاد به شمار می‌روند.

ساعی با اشاره به ترویج کشیدن قلیان بین جوانان و نوجوانان اظهار داشت: این قشر از جامعه به قلیان از دید تفنن و تفریح نگاه می‌کنند و با گروهی از همسن و سالان خود و حتی بدون اطلاع خانواده‌هایشان به قهوه‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند اما غافل از اینکه این تفنن کم‌کم به عادت تبدیل شده و انسان را خواه و ناخواه به سمت اعتیاد می‌کشاند.  وی با اشاره به از دست دادن جایگاه فرهنگی قهوه‌خانه، اضافه کرد: هم‌اکنون بیشتر قهوه‌خانه‌ها پاتوق جوانان بیکار شده و بعضی وقت‌ها سرمنشأ کارهای منفی جامعه از همین جا نشأت می‌گیرد.

ساعی با بیان اینکه باید تفریح‌های کم‌هزینه را جایگزین این وسیله اعتیادآور کرد، افزود: با توسعه اماکن ورزشی، سینماها و پارک‌ها باید جوانان را به سمت تفریحات سالم و البته کم هزینه‌تر از قلیان سوق دهیم، چراکه کم هزینه بودن تفریح، تأثیر بسزایی در این نوع فرهنگسازی‌ دارد.

بارها پزشکان و کارشناسان درخصوص مضرات کشیدن قلیان و تأثیر مضر آن بر دو عامل اصلی و حیاتی قلب و ریه اخطار داده و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه را ارمغان کشیدن قلیان عنوان کرده‌اند.

کد خبر 189302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز