دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حالی که مردم طی ماه‌های اخیر به‌طور مرتب از کمبود و گرانی دارو و افزایش نرخ خدمات و تعرفه‌های درمانی و بهداشتی گلایه‌مند هستند، مسئولان و متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اقدامی به‌ظاهر هماهنگ‌شده از وفور دارو و ارزان‌بودن خدمات درمانی و عادی‌بودن وضعیت نظام بهداشت و سلامت کشور سخن می‌گویند.

دارو

به‌عنوان مثال روز گذشته رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران گفت: قیمت تجهیزات پزشکی، به ویژه در حیطه ارتوپدی حدود سه‌برابر افزایش یافته است. به گفته دکتر سیدتقی نوربخش با بروز تحریم‌ها و نوسانات ارزی هزینه‌های سنگین‌تری بردوش مردم تحمیل شده است. همچنین دکتر محمدعلی زرگر نایب‌رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به کمبود برخی داروهای بیماران سرطانی، اظهارداشت: این زیبنده مردم ما نیست که برای یافتن داروی مورد نیازشان در داروخانه‌ها و بعضا در بازارهای غیر‌رسمی نظیر ناصرخسرو سرگردان شوند.

دکتر صداقت، عضو هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران نیز گفت: افزایش غیرمنطقی تعرفه باعث کاهش توان بیمار در مراجعه به مراکز پزشکی می‌شود که برای بیماران خطرناک است. وی افزود: قیمت فیلم رادیولوژی از سال گذشته تاکنون چهار برابر، قیمت کاغذ سونوگرافی پنج‌برابر و ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن نیز دو تا پنج برابر شده است. روسای چندین انجمن پزشکی دیگر نیز ضمن اظهار نظر درباره افزایش نرخ تجهیزات و خدمات دارویی و درمانی، نسبت به بی‌تفاوتی دولت در قبال این وضعیت انتقاد کرده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند که افزایش شدید هزینه‌های درمان منجر به سقوط بخش عمده‌ای از بیماران به زیر خط فقر شده است.

کمبود و گرانی دارو، به ویژه در بخش بیماران خاص و صعب‌العلاج به قدری بارز است که صدای همه را درآورده است. واردات داروهای ارزان‌قیمت چینی و گاهی تقلبی نیز منجر به بروز برخی مشکلات در کشور شده است که البته در این زمینه همیشه با تکذیب سفت‌وسخت مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده‌ایم.

وزیر بهداشت اخیرا به پزشکان توصیه کرد داروهایی را به بیماران خود تجویز نکنند که در کشور یافت نمی‌شود. این اظهار نظر با واکنش برخی از اعضای جامعه پزشکی مواجه شده و آن را نشانه دخالت در امور تشخیص و درمان دانستند و گفتند کسی حق ندارد به این عرصه وارد شود. دولت موظف به تامین داروی مورد نیاز مردم است و نباید به پزشکان فشار وارد شود که داروی خارجی تجویز نکنند.

روز گذشته همچنین معاون درمان وزیر بهداشت شایعاتی مبنی بر استفاده چندباره از تجهیزات پزشکی یکبار مصرف در مراکز درمانی را رد کرد؛ هر چند مشخص نیست چه کسی یا چه منبعی این شایعه یا خبر را منتشر کرده است اما واکنش معاون وزیر نشانه حساسیت موضوع سلامت در کشور است. دکتر سید‌حسن امامی‌رضوی گفت: استفاده چندباره از تجهیزات پزشکی یکبار مصرف صحت ندارد و شرایط و ضوابطی که پیش از این در استفاده از تجهیزات پزشکی اعمال می‌شده، اکنون هم اعمال می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤال ایسنا درباره برخی اخبار مبنی بر حذف ارز مرجع از فیلم رادیولوژی و برخی دیگر از مواد و تجهیزات پزشکی گفت: در لایحه بودجه 92 ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته نشده است. از طرف دیگر آنچه در مجلس تصویب می‌شود هم هنوز مشخص نیست. اگر هم ارز مرجع از دارو و تجهیزات پزشکی حذف شود، مابه‌التفاوت نرخ ارز در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم متحمل افزایش هزینه‌ها نشوند و فشاری به آنها وارد نشود.

امامی‌رضوی درباره فرسودگی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها نیز گفت: نوسازی تجهیزات را در برنامه داریم و اقدامات لازم در این زمینه را مانند گذشته انجام می‌دهیم؛ هرچند به‌دلیل تحریم‌ها در تامین تجهیزات مشکل وجود دارد اما این مشکلات غیرقابل حل نیست.

این روزها اگر سری به داروخانه‌های بزرگ و اصلی بزنید با انبوهی از بیمارانی مواجه می‌شوید که نسخه به دست، این طرف و آن طرف می‌چرخند، بیماران خاص از کمبود و گرانی دارو در رنج هستند، هزینه‌های درمانی بر دوش مردم سنگینی می‌کند، قیمت خدمات پزشکی اعم از خدمات حوزه تشخیصی و درمانی و بیمارستانی افزایش یافته است و در مقابل، دولت ارز مرجع را از حوزه واردات دارو حذف کرده است و بودجه سلامت نیز در سال 92 رشد نداشته است.

صدای نمایندگان مجلس، به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت نیز در آمده و آنها بارها بر وجود فشار سنگین بر دوش مردم و بیماران تاکید کرده‌اند اما از آنها کاری ساخته نیست جز انتقاد. ظاهرا همه راه‌ها به مردم ختم می‌شود. آنها انتهای این زنجیره هستند و فعلا در هیاهوی اخبار، شایعات، تکذیب‌ها و مصاحبه‌ها با واقعیت زمختی روبه‌رو هستند؛ کمبود و گرانی در حوزه سلامت.

کد خبر 214002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز