به‌دنبال درج گزارشی تحت عنوان «انتقاد دانشجویان علوم پزشکی البرز از کمبود امکانات آموزشی» در همشهری 21اردیبهشت 92که بخش‌هایی از نامه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت آورده شده بود، دانشگاه علوم پزشکی البرز جوابیه‌ای ارسال کرده که بخش‌های مرتبط با گزارش همشهری بدین شرح است :

بیمارستان آموزشی

1- ...به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند ایجاد دانشکده مستقل علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرج از سوی وزارتخانه در تاریخ 88.10.30 به تصویب قطعی رسید و ابلاغ گردید. و رسمأ مجموعه شبکه بهداشتی درمانی ودانشکده علوم پزشکی کرج (ازسال 1386) که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام وظیفه می‌نمود وارد عرصه آموزشی مستقل گردید و پس از گذشت 2سال در تاریخ90.8.7 وزارت بهداشت موافقت قطعی خود را با ارتقای دانشکده علوم پزشکی کرج به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز اعلام نمود که با استقبال مردم و مسئولین و نمایندگان استان مواجه گردید و این دانشگاه توانست در دفترچه کنکور سال تحصیلی 91و 92نسبت به جذب دانشجو در رشته پزشکی اقدام نماید.

ملاحظه می‌گردد که دانشگاه علوم پزشکی محصول شتابزدگی نبوده و حمایت‌های هیأت محترم دولت و وزرای اسبق و جدید وزارت بهداشت و تلاش نمایندگان دلسوز استان و نماینده محترم ولی فقیه در استان طی یک همکاری گروهی و اتاق فکرهای فراوان و صرف صدها ساعت جلسات ارزشیابی و بازرسی‌های مکرر ارتقای دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی در استان سرافراز البرز ابلاغ گردید.

2- درخصوص امکانات آزمایشگاهی، این دانشگاه مجهز به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، قارچ‌شناسی، میکروبیولوژی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، فارما کولوژی، بیوشیمی و سالن تشریح با امکانات جانبی از قبیل اتاق فیکس جسد، اتاق مولاژ، اتاق کالبد شکافی جسد است.3- درخصوص قدمت 40ماهه از تأسیس دانشگاه به‌نظر می‌رسد توضیحات ارائه شده در بند اول کفایت کذب بودن ادعای مطروحه را بنماید.

4- درخصوص نبود جسد جهت آموزش دانشجویان این موضوع به‌شدت تکذیب می‌شود و اگر معذورات اخلاقی و قبح عمومی ازدرج تصویر اتاق تشریح و جسد مربوطه نبود این امر برای مردم شریف آشکار می‌گردید. لازم به توضیح می‌داند مشکلات قانونی تحویل جسد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث گردیده که بسیاری از دانشگاه‌های کشور با مشکل نبود جسد دست به گریبان باشند که گاها از اتاق تشریح یکدیگرنیز استفاده می‌کنند. اما به همت ریاست محترم سازمان پزشکی قانونی کشور و مسئولین مربوطه به جهت نو پا بودن دانشگاه در 3مرحله جسد تحویل دانشگاه علوم پزشکی گردید که در نوبت اول بنا به دلایل قانونی مکشوفه، جسد عودت و معوض گردید.

5- این دانشگاه در تمام مراحل ساخت و تجهیز امکانات آموزشی از اساتید برجسته و نخبگان علمی و چهره‌های ماندگار کشور دعوت به عمل آورده و از نظرات این پیشکسوتان عرصه علوم پزشکی کشور استفاده نموده است که غالبا از روند امور در دانشگاه رضایت خود را اعلام نموده‌اند. برای مثال می‌توان از حضور استاد دکتر مسلم بهادری چهره ماندگار و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشوروهمچنین فرهیختگانی چون وزیر محترم بهداشت ودرمان وقت، نماینده محترم استاندار، معاون سیاسی استاندار و فرمانده محترم نیروی انتظامی استان یاد نمود.

6- رزومه اعضای هیأت علمی دانشگاه و لیست مقالات منتشره ایشان و وجود 3فصلنامه علمی - پژوهشی فارسی و یک فصلنامه علمی پژوهشی به زبان لاتین (Enteric Pathogenic)، نشان از توان و اشتیاق اعضای هیأت علمی دانشگاه است به‌طوری که در بین این عزیزان نفرات برتر کنکور، بورد تخصصی و معرفی شده از ستاد نخبگان کشور است.

7- فضای آموزشی که صرفا در اختیار دانشجویان دانشکده پزشکی و پرستاری(که جمعا 250نفر هستند) بالغ بر 3500مترمربع عرصه و به همین مقدار زیر بنای ساختمانی است که در محل بلوار اشتراکی رجایی شهر کرج قرار دارد و این فضا براساس ارزیابی‌های کمیته‌های کارشناسی وزارت متبوع از هر لحاظ مناسب جهت امر آموزش تشخیص داده شده است و کاربرد لفظ ازدحام ! درحالی‌که حدودا برای هر دانشجو 14مترمربع فضا داریم که این میزان از استاندارد(12متر) نیزبیشتر است به‌نظر غیرمنصفانه می‌آید.

8- با همت مسئولین محترم وزارت بهداشت به‌ویژه معاون محترم آموزشی جناب آقای دکتر عین‌اللهی دانشگاه علوم پزشکی البرز فی الحال از 2مرکز آموزشی درمانی (شهید باهنر، کمالی و شهید مدنی) بهره می‌برد که این موضوع کذب بودن «عدم‌وجود مرکز آموزشی» را کفایت نموده و جالب‌تر اینکه بدانیم دانشجویان ورودی سال نخست پزشکی دانشگاه پس از طی دوره علوم پایه و کسب مجوز ورود به دوره بالینی طی 3-2سال آینده می‌بایست در مراکز یادشده پیشگفت حضور به‌هم رسانند که این ادعای مذکور نوعی قصاص پیش از جنایت را متجلی می‌نماید.

9- اجرای برنامه‌های آموزشی امری سلیقه‌ای نبوده و حسب دستوالعمل‌های ابلاغی، دانشگاه‌ها موظف به اجرای یکی از 2روش‌های آموزشی کلاسیک یا نوین هستند که درصورت انتخاب هر کدام، دانشگاه مربوطه قدم به قدم باید استاندارد‌های مثبوته را اجرایی نماید و در غیراین صورت بازرسی‌های دقیق و موشکافانه بازرسین محترم وزارت بهداشت صلاحیت و مجوز اعطایی را سلب نموده و یا اخطارهای لازم را به‌صورت سالانه یا 6ماهه به دستگاه مربوطه ارسال می‌نماید فلذا ادعای (آزمون و خطا) دست‌کم از جنبه ایجابی قضیه شائبه بی‌اطلاعی از ضوابط آموزشی کشور را برای مدعی به‌وجود خواهد آورد. . . .
10- درخصوص وضعیت مکان‌های فرهنگی، ورزشی و نمازخانه توجه به تصاویر ذیل جای هر شرحی را پر خواهد‌نمود. [درج تصاویر به‌دلیل محدودیت فضا امکان‌پذیر نیست]

11- درخصوص تخصیص بودجه جهت اعطای وام به دانشجویان این دانشگاه فقط درسال 1391مبلغ وام پنجاه میلیون تومان پرداخت شده است و این روال ازسال 1388تاکنون ادامه دارد.12- درخصوص بی‌توجهی مقام محترم معاون آموزشی وزارت به درخواست دانشجویان تصور می‌شود خبرنگار محترم در چند سطر بعد با اشاره به حضور نمایندگان ویژه ایشان در دانشگاه خود پاسخ ادعا را داده‌اند. شاید منظور این باشد که شخص معاون محترم برای رسیدگی به امور حضور به‌هم رسانند که لازم به توضیح می‌داند هر چند این امر با وجود مشکلات عدیده کار ستادی امری معقول به‌نظر نمی‌رسد. معذالک ایشان 4جلسه کاری بررسی جزء جزء موضوع با مسئولین دانشگاه البرز وایران داشته‌اند. ضمن اینکه ایشان بارها وبارها از مجموعه‌های آموزشی دانشگاه بازدید به عمل آورده‌اند.

13- ادعای مطروحه درخصوص تهدیددانشجویان برای معرفی به کمیته انضباطی شدیدا تکذیب می‌شود وهمین‌که خود دانشجویان نقل نموده‌اند چندین بار پیگیر موضوع بوده‌اند خود کاشف ورعی است هر چند که به‌نظر نمی‌رسد که توضیح لفظ مسئول برای جمع دانشجویی و رسانه‌ها امری صحیح باشد.

14- عکس چاپ شده در روزنامه مذکور ساختگی و مربوط به موضوع مطروحه نبوده و قبلا توسط مقامات مسئول استانی موضوع پیگیری و عکس فعلی مکان مذکور به پیوست است.

توضیحات همشهری:

اینکه معاون وزیر بهداشت به نامه‌ای که خطاب به وی است ترتیب اثری ندهند‌امری شایسته نیست و هیچ اشکالی ندارد که پاسخ نامه دانشجویان که در دبیرخانه وزارتی نیز ثبت شده به‌طور مکتوب داده شود، مگر اینکه این امر در وزارت بهداشت امری مذموم باشد. در مقام پاسخگویی به دانشگاه علوم پزشکی البرز نیستیم، زیرا مسائل زیادی باید مطرح شود، برای نمونه دانشجویان به‌وجود یک جسد برای تشریح اشاره و از کمبود جسد گله کرده‌اند و نه از نبود آن! همچنین گله از کمبود بودجه وام دانشجویی و نه نبود آن انتقاد کرده‌اند.

نکته مهم اینکه آنچه در گزارش همشهری بیان شده گوشه‌ای از انتقادات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز است که یقینا نتیجه عملکرد مدیریت و امکانات موجود در آن مجموعه است.همچنین گسترش بی‌ضابطه آموزش عالی مختص به دانشگاه علوم پزشکی البرز نیست و بحثی فراتر از یک دانشگاه است.

اینکه مسئولان دانشگاهی مدعی هستند همه امکانات مورد نیاز دانشجویان فراهم است معمولا غلو است و هیچ دانشگاهی در کشور چنین ادعایی ندارد.در آخرین بند جوابیه آمده است: عکس چاپ شده در روزنامه ساختگی است، تصویر ارسالی دانشگاه البرز را بدون هیچ توضیحی با تصویر چاپ شده کنار هم قرار می‌دهیم تا مخاطبان خود قضاوت کنند.

کد خبر 215480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز