ارومیه- روحینا مجیدی: 20سال پیش خبر ساخت دانشکده پیراپزشکی در شهرستان مهاباد که هیچ یک از رشته‌های مربوط به گروه پزشکی در این شهر وجود نداشت، امیدی برای بسیاری از جوانان ‌محسوب می‌شد تا بدون اینکه رنج دوری از خانواده‌ها را متحمل شوند در شهرستان خود به تحصیل در رشته‌های مورد علاقه آن هم در دانشگاه دولتی بپردازند.

با توجه به تأثیر ساخت و توسعه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ‌ علمی منطقه و همچنین گذشته از ارزش اجتماعی‌ای که ساخت این دانشکده می‌توانست برای مهاباد به همراه داشته باشد، این طرح فرصت مناسبی برای خروج مهاباد از محرومیت در آن سال‌ها به شمار می‌رفت. هم‌اکنون اما با گذشت این همه سال،‌ نه‌تنها توفیقی از این منظر نصیب حال مردم شهرستان مهاباد نشده بلکه ساخت دانشکده پیراپزشکی به طور کامل از دستور خارج شده است.رکود طرح ساخت دانشکده پیراپزشکی مهاباد بهانه‌ای شد در دست مسئولان استانی تا ماهیت دانشکده در حال ساخت را از پیراپزشکی به علوم اجتماعی تغییر داده و وعده اتمام آن در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق واگذاری طرح به بسیج سازندگی را بدهند. اما این راهکار هم چاره‌ساز نشد و امروز پس از پنج‌سال از آن زمان تنها دلیل این عقب‌ماندگی همچون بسیاری از دیگر طرح‌های برزمین‌مانده استان، کمبود اعتبار عنوان می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز ناراحتی از تأخیر به‌وجود آمده در ساخت دانشکده علوم اجتماعی مهاباد اظهار کرد: پنج‌سال پیش یعنی 15سال پس از اعلام آغاز ساخت دانشکده پیراپزشکی در این شهر، دانشگاه علوم پزشکی با اعلام نبود نیاز به ساخت این دانشکده در مهاباد، طرح را به دانشگاه ارومیه برای ساخت دانشگاه دولتی در رشته‌های علوم اجتماعی واگذار کرد که البته این موضوع به مذاق مردم خوش نیامد. عثمان احمدی با بیان اینکه شهرستان مهاباد دارای پتانسیل علمی بالقوه در زمینه‌های پزشکی و پیراپزشکی است، افزود: هم‌اکنون تعداد زیادی از جوانان این شهر در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در سایر نقاط کشور به تحصیل می‌پردازند و از طرفی توسعه شهر و افزایش جمعیت آن نیاز به ساخت دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی برای تربیت نیروی انسانی به‌ویژه بومی را برای تأمین سلامت جسم و روان مردم منطقه دوچندان کرده بود اما این فرصت به ناحق از این شهر گرفته شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رکود طرح به مسائلی همچون نبود اعتبار، تخصیص نیافتن بودجه و کمبود نقدینگی ربط داده می‌شود، اضافه کرد: مهاباد به‌شدت نیازمند گسترش فضاهای آموزشی و فرهنگی است و باید ساخت این دانشکده بدون هیچ بهانه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد. احمدی یادآورشد: مسئولان نباید با بهانه‌جویی کمبود اعتبار را برای شانه از بار مسئولیت خالی‌کردن مطرح کنند، درحالی‌که تخصیص اعتبار و تلاش برای جذب آن بیشتر از عملیات عمرانی اهمیت دارد.

فرماندار مهاباد هم درخصوص علت تغییر ماهیت دانشکده پیراپزشکی مهاباد به علوم اجتماعی عنوان کرد: این تغییر مربوط به دولت نهم است و به‌نظر می‌رسد مسئولان، ساخت این دانشکده را در مهاباد ضروری و قابل توجیه نمی‌دانستند. خصر کاک درویشی با بیان اینکه ساخت دانشکده با هر عنوان در نهایت به نفع مردم شهرستان مهاباد خواهد بود، اظهار کرد: نباید به‌دنبال علت این تغییر باشیم بلکه باید سعی کنیم با تعامل و همکاری همه‌جانبه اعتبار لازم برای طرح‌ها فراهم شود و زمینه توسعه امکانات آموزشی و فرهنگی که تبعات اقتصادی و توسعه‌ای بسیاری برای این شهر به همراه دارد را ایجاد کنیم. وی میزان پیشرفت فیزیکی طرح ساخت را تنها 20درصد عنوان کرد و افزود: برای ساخت این طرح سه‌میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است اما آخرین و تنها اعتبار اختصاصی طرح در سال90 به میزان 35میلیون تومان بود. فرماندار مهاباد اضافه کرد: هم‌اکنون دانشگاه ارومیه تولیت اجرای این طرح را به‌عهده گرفته است و باید پاسخگوی این تعلل در روند اجرای طرح باشد.

کد خبر 213916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز