دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

یزد - محمد خادمی: یکی از مصوبات دوره اول سفرهای استانی هیأت دولت به استان یزد که در آخرین روزهای سال85 مورد تصویب قرار گرفت ساخت ورزشگاه بزرگ با مساحت 6/142هکتار در نزدیکی پارک کوهستان در کنار جاده یزد به تفت است.

مسکن مهر

 قرار است در این مجموعه ورزشی بزرگ استادیومی به ظرفیت 50هزار نفر تماشاگر، استخر 50متری ویژه مسابقات با امکانات شیرجه با سکوی تماشاچی، سالن‌های تمرینی برای رشته‌های ورزشی گوناگون، خوابگاه، پیست کارتینگ، سالن تیراندازی و تعداد زیادی فضای ورزشی برای کلیه رشته‌ها ساخته شود اما تاکنون تنها پیست موتورسواری، یک سالن چند منظوره و یک استخر سرپوشیده آن راه‌اندازی شده و هنوز نیمی از این طرح عظیم ورزشی به‌دلیل نبود اعتبارات ساخته نشده است.

نگهداری از تیرآهن‌ها

یکی از کارگران این مجموعه ورزشی که در کانکس ورودی این مجموعه مشغول استراحت است، به خبرنگار ما می‌گوید: به‌دلیل نبود اعتبار ساخت طرح‌های عمرانی این مجموعه نیمه‌کاره رها شده، البته هر سال چندماه بیشتر در این مکان فعالیت عمرانی صورت نمی‌گیرد.

وی که در قسمت جوشکاری فعالیت می‌کند، می‌افزاید: کمبود آهن باعث شده سازه‌ها و اسکلت طرح‌های این مجموعه به تعطیلی برود. این کارگر جوان که با مهاجرت از یکی از شهرهای جنوبی کشور در این پروژه مشغول به‌کار شده است، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه تیرآهن‌های زیادی در گوشه این مجموعه وجود دارد پس چرا کار عمرانی صورت نمی‌گیرد؟ می‌گوید: این تیرآهن‌ها برای یکی از نهاد‌ها است که می‌خواهد برای ساخت بیمارستان استفاده کند و تنها برای نگهداری به این مجموعه آورده شده است.

یکی دیگر از این کارگران پروژه ورزشگاه که پوست صورتش در آفتاب کویری سوخته است در این‌باره می‌گوید: ما سواد آنچنانی نداریم، اما متوجه می‌شویم که تا پول نباشد، کار عمرانی صورت نمی‌گیرد. مدیران با سوادی که پشت میز می‌نشینند این موضوع را درک نمی‌کنند و وقتی بودجه یک طرح تأمین نشده است، کار آن را شروع می‌کنند و بعد که می‌خواهند پول پیمانکار وکارگران را پرداخت کنند، بهانه کمبود بودجه را می‌آورند.

200تن تیرآهن برای اتمام کار

در این میان پیمانکار پروژه ساخت پیست دوچرخه‌سواری این مجموعه بزرگ به خبرنگار ما می‌گوید: نیمه آذر‌ماه سال86 کار عمرانی پروژه پیست دوچرخه‌سواری ورزشگاه بزرگ را آغاز کردم اما با وجود کمبود اعتبارات تا‌کنون 80درصد کار اسکلت این طرح به اتمام رسیده است.

علی نقی القاسی می‌افزاید: نزدیک به 200تن تیرآهن برای این طرح مورد نیاز است که درصورت تأمین اعتبار و تهیه این مقدار تیرآهن ظرف مدت 2‌ماه اسکلت این طرح به اتمام می‌رسد. به گفته این پیمانکار بهره‌برداری از پیست دوچرخه‌سواری زمانی امکان پذیر می‌شود که اسکلت آن کاملا به اتمام برسد و سپس باید مرحله محوطه‌سازی‌ و ساخت سکوی‌های این طرح انجام شود که این فعالیت نیز زمان زیادی را می‌طلبد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه اگر اعتبار این طرح از همان ابتدای فعالیت پرداخت می‌شد در چه مدت ساخت این پروژه به اتمام می‌رسید، می‌گوید: درصورت قرارگرفتن اعتبار این طرح ظرف مدت یک‌سال به اتمام می‌رسید. درحالی‌که تاکنون نزدیک به 7سال از اجرای عملیات آن می‌گذرد.

این پیمانکار می‌گوید: برای اینکه کارگران این پروژه دست از کار برندارند و بیکار نشوند آنها را در طرح دیگری در اطراف این پروژه مشغول به‌کار کرده‌ام تا بودجه‌ای برای این طرح تأمین شود و مجددا به ادامه فعالیت عمرانی این طرح ورزشی بپردازیم.

طرح‌های ورزشی، روی زمین

سخنگوی شورای شهر یزد در این‌باره می‌گوید: متأسفانه قرار نگرفتن بودجه مناسب برای این طرح باعث شده که روند ساخت‌وساز آن به کندی پیش رود.سیده حمیده وزیری می‌افزاید: تنها ورزشگاه بزرگ نیست که روند ساخت آن به کندی پیش می‌رود بلکه طرح‌های کوچک ورزشی دیگری هستند که همانند این ورزشگاه بزرگ فعالیت عمرانی‌شان متوقف مانده است. برای نمونه در ورزشگاه شهدای حسن‌آباد مشیر یزد تنها یک سالن چندمنظوره ساخته‌شده و برای محوطه‌های دیگر آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این عضو شورای شهر یزد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه تاکنون روند ساخت این طرح عظیم را پیگیری کرده‌اید، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه یکی از نیاز‌های شهر یزد محیط‌های ورزشی است به همین منظور در جلساتی که در شورای شهر برگزار می‌شود کمبود سرانه ورزشی یزد مورد بحث قرار می‌گیرد اما برای روند ساخت ورزشگاه بزرگ تا‌کنون اقدامی نشده که جا دارد این موضوع را پیگیری کنیم.

کد خبر 213901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز