همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: مسکن مهر با انحراف از تعریف اولیه بجای نوسازی بافت فرسوده به ساخت مسکن در حاشیه‌های شهر که هیچ زیرساختی ندارند، پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا جعفری با اشاره به طرح مسکن مهر به عنوان یک مدل تامین مسکن گفت: این طرح به عنوان یک مدل و طرح برای تامین مسکن جای تامل دارد، باید اهداف ابتدایی مسکن مهر را از نو بازنگری کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که با توجه به اجرایی شدن این پروژه بررسی تحقق اهداف آن کار آسان و شدنی است، افزود: تعاریف این حوزه کمی انحراف از تعریف اولیه داشت.

وی ادامه داد: هدف از ساخت مسکن مهر تولید مسکن برای اقشار کم درآمد بود، از سوی دیگر شعاری که در کنار مسکن مهر عنوان می‌شد نوسازی بافت فرسوده بود. اما در عمل این مسکن ها در نقاطی احداث شد که ارتباطی به بافت فرسوده نداشت، یعنی در حاشیه شهر که نقاط توسعه شهر است.

وی تصریح کرد: در کارکرد عملکرد توسعه شهر مدل و زیر ساخت های خاصی وجود دارد. اگر بخواهیم وارد مدل توسعه شهری شویم باید ابتدا مقدماتی را فراهم کنیم. لذا هدف گذاری اولیه، اجرای طرح و مکان یابی طرح از تعاریف متفاوت برداشت شده است. این مثل این می ماند که به یک موضوع از چند حوزه وارد شویم و ادعا کنیم که تمام ابعاد آن را پوشش داده ایم.

این مقام مسئول با تاکید بر این که مسکن مهر کارکرد و نقشی را که برای نوسازی بافتهای فرسوده داشت محقق نکرده است، گفت: تعریفی که در ابتدا در این حوزه ارائه شد با مکان یابی هایی که در این طرح انجام شد، همخوانی نداشت. در نتیجه پس از تحقق پروژه های مسکن مهر هدفی که برای کنترل قیمت مسکن و تامین مسکن اقشار کم درآمد بود محقق نشد زیرا این مسکن ها در نقاطی ساخته شد که نیاز به توسعه زیر ساخت داشت.

وی گفت: امروز با استفاده از آجر و میلگرد و تیرآهن سرپناهی ساختیم حال این سرپناه می تواند نقش مسکن را برای شهروندان ایفا کند یا خیر؟ آیا شهروند می تواند در این محیط احساس آرامش و سکونت داشته باشد؟ چرا که موضوع بحث زندگی در شهر صرف تامین مسکن نیست، موضوع تامین خدمات جانبی که باید تهیه شود و زیرساخت های خدمات شهری که باید ملاک عمل قرار بگیرد، مواردی است که باید در برنامه های آتی سیستم های دولتی به آن توجه شود.

جعفری معتقد است: آنچه که مشهود است تسهیلاتی که در این بخش هزینه شده است و منابعی که هر ساله در این بخش به کار رفته است اگر مدیریت می شد و به سمت بافتهای فرسوده سوق داده می شد حتما امروز در نقطه ای بسیار جلوتر از وضعیت کنونی بودیم.

کد خبر 213715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز