گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: این روزها که دولت دهم آخرین هفته‌های کاری خود را می‌گذراند، رئیس‌جمهور در سفرهای پیاپی استانی سعی در بهره‌برداری از پروژه‌های انجام شده در دوران ریاست‌ خود دارد.

مسکن مهر

 یکی از این پروژه‌ها مسکن مهر است که هر هفته شاهد هستیم کلید واحدهای مسکن مهر بسیاری از شهرستان‌های کشور تحویل صاحبانشان می‌شود و خیلی‌ها از اینکه به‌هر شکل ممکن وزارت راه و شهرسازی در دقیقه90 کاری دولت دهم خانه مهر آنها را تکمیل کرده خوشحال به‌نظر می‌رسند. با این حال شاید سقف خانه رؤیایی آنها خیلی دوام نیاورد و به‌قول برخی از کارشناسان بسیار زود نشان دهد که توجه به زیرساخت فدای زمان شده است. ازجمله پروژه‌های مسکن مهری که یک‌سال پس از بهره‌برداری، مشکلات آن ساکنانش را حسابی کلافه کرده، پروژه مسکن مهر شهرستان‌های مراوه‌تپه و کلاله است. طرح مسکن مهر از سال 86در استان گلستان کلید خورد که براساس آن ساخت 49هزار واحد مسکن مهر و نوسازی 8هزار و 500واحد مسکن در بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفت.

از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان و متقاضیان عنوان کردندکه جانمایی پروژه در مکانی نامناسب صورت گرفته است و این می‌تواند بعدها مشکلاتی جدی را به‌وجود آورد. مسکن مهر مراوه‌تپه و کلاله هم جزو همین دست پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. آنگونه که از شواهد پیداست در شهرستان کلاله از میان 2سایت مسکن مهر که در هر یک 204واحد احداث شد ساخت چند بلوک روی تپه و خاک‌های سست صورت گرفته است. برخی ساکنان مسکن مهر کلاله در این زمینه می‌گویند، دیوارهای برخی بلوک‌ها و واحدها ترک برداشته و این امر آرامش خانوارها را سلب کرده است. در مورد پروژه مسکن مهر مراوه‌تپه مشکلاتی در حوزه گاز، مخابرات و معابر نیز وجود دارد. به‌همین منظور چندی پیش اسکندر اسکندری، فرماندار این شهرستان در جلسه‌ای خواستار تسریع در روند کار از سوی پیمانکاران و مسئولان مربوطه ادارات گاز، مخابرات، تعاون، راه و شهر‌سازی‌، بنیاد مسکن و شهرداری شد. در این جلسه مقرر شد تأمین روشنایی معابر از طرف اداره برق و تعیین تکلیف واحدهای تجاری و رفع مشکل ‌آب‌های سطحی 16بلوک حذف شده از طرف اداره راه و شهرسازی صورت بگیرد و اداره مخابرات شهرستان جهت واگذاری تلفن‌های بیسیم به‌صورت موقت تا زمان تبدیل شدن تلفن بیسیم به تلفن ثابت اقدامات لازم را انجام دهد.

ترک‌های عمیق دیوار

با وجود این نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به مشکلات و نواقص کاری مسکن مهر حوزه انتخابیه خود انتقاداتی دارد. وی البته عنوان می‌کند که به‌دنبال راهکارهایی عاجل و اساسی برای رفع مشکلات مردم هستیم. آنطور که عبدالکریم رجبی می‌گوید در بعضی از بلوک‌های مسکن مهر شهرستان کلاله ترک‌های عمیق دیوار و نشست ساختمان مشاهده می‌شود.

وی می‌گوید: به‌نظر می‌رسد که زمین مسکن مهر در شهرستان کلاله برای این کار مناسب نبوده و باید طراحان و مهندسین مربوطه پاسخگو باشند. این نماینده مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: کارشناسان‌ها برای انتخاب زمین مورد نظر پروژه دقت لازم را درخصوص آزمایش خاک به خرج ندادند، این در حالی است که یک‌فرد معمولی هم متوجه می‌شود این زمین تحمل ساختمان چند طبقه را ندارد. وی می‌افزاید: از سوی دیگر سازه‌های ساختمانی هم کیفیت لازم را ندارند و همین مسئله موجب شده تا 4بلوک مسکن مهر نشست کرده و چرخش داشته باشند.

رجبی با بیان اینکه مسکن مهر کلاله به یک‌موضوع بحرانی تبدیل شده، می‌گوید: در جلسه‌ای که در فرمانداری شهرستان به‌همراه مدیریت بحران برگزار شد قرار بر این شد که یک‌تصمیم فوری برای حل مشکل گرفته شود و این موضوع به معاون وزیر راه‌ و شهرسازی نیز اطلاع داده شود زیرا مردم بسیار ناراحت هستند.

وضعیت مراوه‌تپه و مینودشت

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مورد مشکلات مسکن مهر مراوه‌تپه نیز می‌گوید: جانمایی مسکن مهر این منطقه مشکلی ندارد اما در بحث مصالح داخلی ساختمان، نقشه و فاضلاب نواقصی دیده می‌شود زیرا مصالح داخلی از کیفیت مناسب برخوردار نیستند. رجبی در پاسخ به این سؤال که آیا کار مسکن مهر شهرستان مینودشت به پایان رسیده می‌گوید: پروژه در واگذاری دارای تأخیر است و اکنون 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان دولت دهم همه کار به اتمام برسد.

مشکل تعجیل در بهره برداری

مشکلات پروژه‌های مسکن مهر برخی از شهرستان‌های گلستان واکنش سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان را هم در پی داشته است. در همین رابطه عضو هیأت‎مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان می‌گوید: تعجیل در بهره‎برداری از ساختمان از اشکالات اساسی در مسکن‎مهر محسوب می‎شود. حجت عامری مشکل اصلی پروژه مسکن‎مهر کلاله را از جنس طراحی عنوان کرده و اضافه می‌کند: در این پروژه باید خاک‌رس برداشته، تعویض و بهسازی می‎شد یا اقدام به اجرای شمع می‌شد که متأسفانه این اقدام عملیاتی نشده است.

کد خبر 217032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز