افزایش قیمت مسکن در پایان سال گذشته و تداوم آن در ابتدای امسال بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با صادق عابدزاده سعیدی، رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد که در ادامه می‌خوانید.

 

  • در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن در مشهد بودیم. علت چیست؟

رونق بازارهای مسکن تاثیر بسزایی در سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی دارد. این رونق با افزایش نرخ‌ها متفاوت است و ما با این افزایش موافق نیستیم. قیمت زمین و مسکن در مشهد مانند سایر استان‌های کشور با افزایش روبه‌رو شد اما این افزایش کمتر از دو برابر بود. این قیمت متاثر از نهاده‌هایی چون مصالح ساختمانی، تعرفه‌های شهرداری در مورد پروانه‌ها، دستمزد کارگران و سایر موارد است که با افزایش این هزینه‌ها طبیعتا قیمت مسکن هم متناسب با آن افزایش یافته است. علت دیگر آن را همچنین می‌توان در مشکلات ایجاد شده برای بازارهای رقابتی چون ارز و سکه در اواخر سال گذشته جست‌وجو کرد و از آنجا که همیشه مسکن در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بیشتر جواب می‌دهد سرمایه‌ها به سمت این بازار سرازیر شد که با افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا رفت. به‌طور کلی منحنی افزایش قیمت مسکن به نوعی با منحنی تورم موجود در کشور همخوانی دارد.

  • نرخ رشد قیمت‌ها در برخی از نقاط شهر مانند الهیه بیشتر از سایر مناطق بوده است. علت این مسئله را چه می‌دانید؟

بله همانطور که گفتید در سال گذشته قیمت مسکن در برخی از مناطق شهر بیشتر بود که این امر به‌دلیل حجم بالای ساخت و ساز در این مناطق و تعداد پروانه‌هایی که صادر می‌شود است که افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این مناطق را درپی دارد. لازم به ذکر است که در مناطقی قیمت‌ها از نرخ رشد کمتری برخوردار بودند چون این مناطق فاقد سند بوده و به قولی قولنامه‌ای هستند که با اجرای سامانه املاک و مستغلات کنترل بیشتری روی این معاملات و قیمت‌ها صورت خواهد گرفت.

  • طرح مسکن مهر در استان اجرا شد اما آنطور که باید در تحقق اهداف تعیین شده موفق عمل نکرد. نظر شما در این رابطه چیست؟

مسکن مهر با شعار« مسکن برای همه» آغاز شد که در اجرای آن دهک‌های خاصی از جامعه را هدف قرار داده بود اما متأسفانه به علت جانمایی غلط اجرای این پروژه‌ها در مشهد با اقبال لازم روبه‌رو نشد و نتوانست قیمت‌ها را تعدیل کند. مسکن مهر مشهد در گلبهار، بینالود و منطقه قرقی اجرا شد که فقط خواسته‌های گروه خاصی را پوشش می‌داد که باز هم به علت دوری مسافت و نبود زیرساخت‌های لازم حتی آنطور که انتظار می‌رفت مورد استقبال این دهک‌ها نیز قرار نگرفت. به اعتقاد من اگر هزینه‌های سرسام‌آوری که برای تامین زیرساخت‌های لازم در این مناطق صورت گرفت به بافت فرسوده اختصاص می‌یافت از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار بود؛ چراکه بسیاری از آپارتمان‌های مسکن مهر عملا بدون استفاده باقی مانده است و کسانی هم که در ابتدا ثبت‌نام کرده‌اند قصد انتقال آن را دارند که این تصمیم آنها به‌دلیل نبود امکانات زیر بنایی و برآورده نشدن انتظاراتشان در این پروژه است.

  • سکونت در گلبهار با توجه به حجم بالای ساخت‌وسازها در این شهر جدید چگونه است؟

متأسفانه به علت مکان‌یابی نامناسب با استقبال خوبی مواجه نشده است. البته عده‌ای در این آپارتمان‌ها سکونت دارند اما به دلایل ذکر شده این پروژه در مشهد موفق نبوده و از اهداف خود دور مانده است. در حال حاضر حدود 30 هزار مسکن مهر در گلبهار ساخته شده اما استقبال خوبی از آن نشده است و اکثر این آپارتمان‌ها خالی از سکنه‌اند؛ چراکه هزینه رفت‌وآمد برای اقشار کم‌درآمد هدف این پروژه، در درازمدت به صرفه نخواهد بود. عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف قیمت‌ها را مشخص می‌کند و در مسکن مهر سرمایه‌گذاری‌هایی شده که در حال حاضر از آنها به صورت بهینه استفاده نمی‌شود که اگر با مطالعه و آینده‌نگری انجام می‌شد مثمرثمر‌تر بود.

کد خبر 213209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز