ارومیه - روحینا مجیدی: آغاز طرح‌های عمرانی بدون توجه به شرایط و بسترهای مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها به یکی از مهم‌ترین مشکلات در بهره‌برداری از طرح‌ها تبدیل شده است.

مسکن مهر

مسکن مهر ازجمله طرح‌هایی است که با وعده و وعیدهای بسیاری‌ بیش از 6 سال پیش در آذربایجان غربی همچون بسیاری از استان‌های کشور آغاز به کار کرد اما طرحی که امید می‌رفت در اندک زمانی انتظار، متقاضیان را خانه دار کند نه‌تنها محقق نشد بلکه امروز در شهری همچون ارومیه بیم توقف طرح به دلیل نبود زیر ساخت‌ها وجود دارد. شهرک گلشهر ارومیه که به‌عنوان یکی از 3منطقه برای ساخت بیش از 3هزار واحد مسکن مهر درنظر گرفته شده بود، امروز با معضل بزرگ نبود زیرساخت‌هایی چون فاضلاب روبه‌رو است و تاکنون هم اقدامی عملی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

علی مرزبان از مدیران تعاونی‌های مسکن مهر شهرک گلشهر ارومیه در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: هم‌اکنون ساخت‌وساز در این شهرک از میانگین پیشرفت فیزیکی 50درصدی برخوردار است و براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان باید تا پیش از پایان سال‌جاری نسبت به بهره‌برداری از تمامی واحدها اقدام شود اما هنوز تکلیف فاضلاب این شهرک مشخص نشده است. وی با بیان اینکه تعاونی‌ها فقط مسئولیت ساخت واحدهای مسکونی را برعهده دارند، تصریح می‌کند: با وجود این مسئله فاضلاب دغدغه بسیاری از اعضای تعاونی‌هاست؛ چراکه حتی درصورت اتمام پروژه، امکان استفاده مردم از خانه‌هایشان تا زمان راه‌اندازی فاضلاب نخواهد بود. مرزبان اضافه می‌کند: برخی اجرای فاضلاب را به دلیل مشکلات فنی در این شهرک غیرممکن عنوان می‌کنند و برخی دیگر ساخت آن را ممکن ولی سخت می‌دانند.

از سوی دیگر مدیرکل راه و شهرسازی استان در این خصوص می‌گوید: بروز این مشکل به ما مربوط نمی‌شود و باید از مسئولان دیگر بپرسید! خلیل محبت‌خواه در پاسخ به این سؤال که مگر اداره کل راه و شهرسازی متولی ساخت طرح مسکن مهر نیست که از بر عهده گرفتن این مشکل شانه خالی می‌کند؟ اظهار کرد: فقط به‌دلیل اینکه این اداره کل عنوان شهرسازی را دارد، قرار نیست به هرنوع نواقصی که در ساخت و سازهای مسکن مهر وجود دارد پاسخگو باشد، مثل اینکه بگوییم چرا لامپ فلان خانه خراب شده است. وی افزود: وقتی مسئولان برای اجرای طرح و شناسایی مکان مورد نظر در این زمینه بحث می‌کردند سازمان متولی اجرای فاضلاب درصورتجلسات از نبود هیچ مشکلی در شهرک گلشهر خبر داده بود حال که این مشکل به‌وجود آمده آنان باید پاسخگو باشند. مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به آخرین تصمیمات دولت در زمینه رفع مشکل فاضلاب شهرک گلشهر ارومیه گفت: به هرحال ما خود را مسئول خلأ به‌وجود آمده می‌دانیم و در این ارتباط هم نسبت به اختصاص 5میلیارد و500میلیون تومان برای ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب واحدهای مسکن مهر مناطق گلمان و گلشهر ارومیه در آخرین جلسه شورای تأمین مسکن استان اقدام شد؛ هرچند این مبلغ کافی نیست اما می‌توان با بخشی از این اعتبار اجرای طرح فاضلاب گلشهر را کلید‌زد. وی یادآور شد: طرح فاضلاب مسکن مهر گلشهر ارومیه به‌طور قطع اجرا خواهد شد، ما تنها درصدد کاهش بازه زمانی اجرای آن هستیم و مردم از این بابت نگران نباشند. اما مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان غربی در پاسخ به انتقادات مطرح شده اظهار کرد: مسئله فاضلاب موضوع غیرقابل حلی نیست اما اجرای آن در برخی مناطق نیاز به اعتبارات قابل‌توجهی دارد که شهرک گلشهر ازجمله این مناطق است.

مجید آقازاده با بیان اینکه از همان ابتدای اجرای طرح هم اعلام کرده بودیم که اجرای فاضلاب برای این طرح اعتبار بالایی می‌طلبد، یادآور شد: میزان آورده‌های شخصی از احتمال حل این مانع حکایت می‌کرد ولی با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی ایجاد شده هزینه مورد نیاز افزایش یافته است و باید با بهره‌گیری از مشارکت شرکت‌ها و مردم نسبت به حل آن اقدام کرد. وی با اشاره به میزان اعتبار لازم برای اجرای طرح فاضلاب گلشهر اضافه کرد: در مجموع 300میلیارد ریال برای ساخت فاضلاب گلشهر ارومیه برآورد شده است. آقازاده درخصوص علت اولویت‌دار نبودن این طرح در مقایسه با دیگر طرح‌ها برای شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: واقع بینانه باید گفت مسئله حل فاضلاب گلشهر ارومیه که اکنون در محافل گوناگون از آن سخن می‌گویند مختص مسکن مهر - که به دلایلی بعضا شخصی است درحالی‌که این طرح برای ما در اولویت‌های بعدی قرار دارد- نیست بلکه بسیاری از بافت‌های فرسوده ارومیه و مناطق داخل شهر که زیرساخت‌های فاضلاب هم در آن فراهم است هنوز از این امکان بهره‌مند نشده‌اند که برای ما این مناطق اهمیت بیشتری دارد اما چون برخی مسئولان در منطقه گلشهر ملک و مسکن دارند، برای بهره مندی خودشان از امکان فاضلاب، در تلاش هستند.

وی ادامه داد: البته این جمله به‌معنای آن نیست که مردم تا 4سال امکان اقامت در واحدهای مسکن مهر را نخواهند داشت بلکه به مرور اجرای طرح، مردم هم می‌توانند در واحدهایشان مستقر شوند اما استقرار کامل تمام صاحبان مسکن مهر تا 4سال طول می‌کشد.

کد خبر 220243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز