یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: به نظر شما این توده‌های عجیب که به تیرک‌های چوبی خطوط تلفن و برق چسبیده‌اند، چیست؟

لانه سازی پرندگان

صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی ماوایی امن برای بزرگترین پرندگان لانه‌ساز جهان است. به تصاویر نگاه کنید. این توده‌های عظیم و حجیم که بر حول، رو  و زیر تیرک‌های چوبی برق و تلفن پیچیده شده‌اند، چیزی نیست جزء بزرگترین آشیانه شگفت‌انگیز پرندگان صحرایی که با آرامش در آن زندگی می‌کنند!

این لانه‌ها یا به عبارتی توده‌های انبوه خار و خاشاک توسط پرنده‌های معمار، از شاخ و برگ خشک درختان ساخته شده‌ است ولی نکته جالب محل انتخاب آنهاست، جالب نیست؟

در میان این توده‌های حجیم یا به عبارتی آشیانه‌های عجیب که تنها در آفریقای جنوبی دیده می‌شوند، بیش از 100 جفت پرنده زندگی می‌کند. و اینکه هر دوره به وسعت این آشیانه‌ها اضافه می‌شود. باور نمی‌کنید؟ ببینید...

آشیانه‌های برقی پرندگان

به نظرم برق این تیرک‌ها باید فشار قوی هم باشد.

 

آشیانه‌های برقی پرندگان-آفریقا

به زیر و بالای این تیرک‌ها نگاه کنید

عکاس آفریقای جنوبی دیلون مارش، با ثبت این تصاویر خیره کننده از لانه‌های عظیم الجثه پرندگان تحت عنوان "بافنده‌‌ گان اجتماع آویز‌ان" همه را تحت تاثیر قرار داده است.

دیلون مارش اهل کیپ تاون است او برای ثبت این شاهکار سه روز در کویر کالاهاری در نزدیکی آفریقای جنوبی سرگردان بوده است.

" خانه پرندگان"  تصاویری است که در ماه فوریه گرفته شده است. و در بیشتر رسانه‌های به نام جهان چون؛ هافینگتون پست و رکس در بریتانیا- پرس، نیوز تو دی و... به چاپ رسید.

 

پرندگان

توده‌های عظیم پرندگان بافنده اجتماعات

لانه سازی پرندگان

 

مارش در این باره می‌گوید: "من این لانه‌ها را هنگام کودکی زمانی که با خانواده‌ام به تعطیلات برای دیدن چشم‌انداز‌های زیبای طبیعت می‌رفتیم، دیده بودم و از آن زمان من مجذوب و به گونه‌ای هیپنوتیزم این ساختار زیبا شده بودم. من دلم می‌خواست با این عکاسی، رابطه انسان و محیط زیست را هر چه بیشتر توسعه دهم.

با توجه به پژوهش‌ها، لانه پرندگان "بافنده‌های اجتماعی" که به عنوان بافندگان خوش مشرب شناخته شده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین لانه‌ها در جهان است.

اندازه‌ی هر لانه‌ی غول پیکر، گاهی  به بیش از 7 متر عرض و حدود 10 متر ارتفاع رشد می‌کنند و در هر کدام از آنها بیش از صدها پرنده  بافنده خوش مشرب در خود جای می‌دهد.

 

لانه سازی پرندگان

این یکی شبیه سر یک شتر است...نگاه کنید، بی‌نظیره!

 

عمر هر یک از این لانه حدود 100 سال می‌رسد و گفته می‌شود یکی از دلایل این نوع لانه سازی، فرار از چنگ دشمنان و ایجاد محیطی امن برای خود و جوجه‌هایشان است.

همینطور این کلونی عظیم پرنده‌ها را از شرایط نامناسب آب و هوایی کویر ، مانند؛ خشکی، سردی و گرمای شدید هوا در امان نگه می‌دارد.

http://twistedsifter.com

کد خبر 213622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز