پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در چین نشان می‌دهد قرارگیری مزمن در معرض ماده شیمیایی "بیسفنول آ" (BPA) ممکن است میزان تستوسترون در مردان را پایین بیاورد.

BPA

به گزارش لایوساینس در این بررسی مردانی که دست کم شش‌ماهه در یک کارخانه شیمیایی در معرض BPA قرار گرفته بودند، نسبت به افرادی که در یک کارخانه ساخت شیر آب کار می‌کردند، میزان کمتری از تستوسترون در خون داشتند.

کارگران کارخانه شیمیایی به طور خاص میزان کمتر تستوسترون "آزاد" در خون‌شان داشتند، یعنی شکلی از تستوسترون که بیشترین تاثیر را بر روی بدن دارد. (اغلب تستوسترون بدن "آزاد" نیست، بلکه به یک پروتئین متصل است).

به گفته دی- کون لی، پژوهشگر ارشد در بخش پژوهشی بنیاد کیزر پرمننت در اوکلند کالیفرنیا که این بررسی را انجام داده است، این یافته‌ها شواهد حتی بیشتری درباره اینکه BPA ممکن است میزان هورمون جنسی مردان را تغییر دهد، در اختیار می‌گذارد.

پژوهش‌های پیشین که بر روی کارگران کارخانه چینی انجام شده است نیز نشان داده است که BPA ممکن است شماره اسپرم را در مردان پایین بیاورد. هم تولید اسپرم و هم کارکرد جنسی تا حدی با هورمون‌های جنسی کنترل می‌شوند.

BPA شبیه هورمون زنانه استروژن است، در نتیجه می‌تواند اثراتی بر بدن انسان داشته باشد. به گفته لی شناسایی اثرات BPA بر مردان ممکن است آسان‌تر و فوری‌تر باشد، زیرا مردان از ابتدا میزان بسیار کمی از استروژن در بدن‌شان دارند.

اما اینکه آیا BPA می‌تواند اثرات مشابهی بر عامه مردم که به میزان کمتری در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند داشته باشد یا نه، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. 

BPA در برخی از پلاستیک‌ها، ظرف‌های غذاهای کنسرو‌شده و سایر مواد بسته‌بندی غذاها وجود دارد، آزمایش‌ها در آمریکا نشان داده است که اغلب افراد این ماده شیمیایی را در ادرار خود دارند.

در این تحقیق 70 درصد مردانی در کارخانه شیمیایی کار می‌کردند، میزان قابل‌شناسایی BPA در خون‌شان داشتند، در حالیکه فقط در 5 درصد مردانی که در کارخانه ساخت شیر آب کار می‌کردند، چنین وضعیتی را داشتند.

البته کارشناسان می‌گویند این تحقیق کوچک بوده است و به طور کامل تفاوت‌ها در میزان هورمون‌ تستوسترون ناشی از نوسان شبانه‌روزی طبیعی آن را کنترل نکرده است و در هر حال نباید به جز برای مردانی در کارخانه‌های مواد شیمیایی کار می‌کنند، هشداردهنده باشد.

more

 تاثیر منفی BPA بر تولید مثل در انسان

کد خبر 213341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز