پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برخی از عوامل سبک زندگی با میزان‌های بالاتر آسیب در ماده ژنتیکی اسپرم مردان همراهی دارند.

به گزارش رویترز پژوهشگران می‌گویند که این آسیب که ممکن است از عواملی مانند چاقی، استرس و حتی استفاده از تلفن همراه منشأ بگیرد- ممکن است بر توانایی باروری مردان و نیز ژن‌هاي منتقل‌شده به کودکانشان اثر بگذارد.

در آزمایش اسپرم معمولاً به تعداد و وضعیت کلی سلول اسپرم توجه می‌شود. اما پژوهشگران لهستانی که این بررسی کوچک را انجام دادند، معتقدند که میزان شکستگی یا قطعه‌قطعه شدن در زنجیره‌های DNA در اسپرم ممکن است شاخص بهتری برای باروری باشد. 

این پژوهشگران در مقاله‌شان در ژورنال بین‌المللی پژوهش ناتوانی نعوظ می‌نویسند مردان دارای قطعه‌قطعه‌ شدگی DNA اسپرم نسبت‌های پایین‌تر باروری طبیعی و باروری از طریق اعمالی مانند لقاح خارج از رحمی را دارند.

دکتر ریکاردو پی برتولا از دانشگاه فدرال سائوپائولو در برزیل که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که پژوهشگران قبلاً نیز متوجه شده بودند که عوامل سبک زندگی بر میزان قطعه‌قطعه ‌شدگی DNA اسپرم تأثیر می‌گذارند.

او گفت: «ما انتظار داریم که عوامل محیطی و سبک زندگی بر باروری مردان مؤثر باشند، اما میزان پاسخ افراد به این عوامل بسیار متفاوت است.»

دکتر ماریان رادوان از بیمارستان گامتا در رازگو در لهستان و همکارانش ۲۸۶ مرد زیر ۴۵ سال را که به یک کلینیک ناباروری مراجعه کرده بودند، بررسی کردند.

اغلب این مردان اضافه‌وزن داشتند، سیگاری نبودند و میزان متوسطی از استرس کاری و استرس در زندگی را تحمل می‌کردند.

مردانی که چاق بودند یا برای بیش از ۱۰ سال از تلفن همراه استفاده می‌کردند، نسبت به مردان دیگر به داشتن درصد بالا اسپرم‌های نابالغ گرایش داشتند.

به گزارش این پژوهشگران مصرف قهوه، سیگار کشیدن و فعالیت جسمی با قطعه‌قطعه ‌شدن DNA همراهی نداشت.

این گروه پژوهشگران می‌گویند شواهدی وجود دارد که آسیب DNA به جز تأثیر بر باروری مردان ممکن است به فرزندان نیز منتقل شود و خطر جهش‌های ژنی مربوط به بیماری‌های گوناگون را افزایش دهد.

دکتر برتولا گفت «در حال حاضر قانع نشده است» که استفاده از تلفن همراه به اسپرم آسیب بزند. او گفت:‌«من شاهدی قطعی درباره واقعی بودن چنین تأثیری نمی‌بینم.»

او یادآور شد که این بررسی جدید ثابت نمی‌کند که عوامل سبک زندگی باعث آسیب ‌DNA در اسپرم شده باشند و فقط همراهی این دو را با یکدیگر نشان می‌دهد.

کد خبر 332113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha