چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دین، زیباترین جلوه‌ رحمانیت حق برای هدایت نوع بشر است و دین‌داری رویکرد به این رحمانیت و سیر در مسیر هدایت است.

دین

به گزارش سرویس دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درمسیر هدایت بشر که دین آن را مشخص می‌کند پیوسته رهزنانی به صورت آفات دین و دین‌داری ظهور کرده است که شناخت آنها و پرداختن به بهداشت دین‌داری از آداب مهم در چنین سیری است.

در بیانات پیامبر اکرم(ص) وائمه معصومین(ع) امور متعددی به عنوان آفات و آسیب‌های دین معرفی شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: آفتِ دین، حسد ورزیدن و خودپسندی و فخرفروشی است1".

پیامبر اکرم(ص) نیز در احادیث و روایات متعدد مواردی همچون، هوی پرستی و دنیا پرستی را از آفات دین معرفی می‌کنند ومی‌فرمایند:"هوی، آفت است2". "تباهی دین، دنیا پرستی است3".

حضرت علی(ع) هم سوء ظن،دروغ ، حسد و کینه را از جمله آفت های دین برشمردند و فرمودند:"آفت دین‌داری، بدگمانی (به خدای تعالی) است4". "بسیاری دروغ، دین را تباه می‌کند5". "حسد، دروغ‌گویی و کینه را واگذار که به یقین آنها سه خصلتند که دین را معیوب می‌کنند6".

منابع:

1-کافی: ج 2، ص 307، ح 5 / دانش نامه قرآن و حدیث: ج11، ص 192

2-کنزالعمال، خبر 44121.

3- مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 10، ص 287،‏ دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق.

4- شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: حسینی ارموی محدث، جلال الدین، ج 3، ص 101،‏ دانشگاه تهران، تهران، چاپ چهارم، 1366ش.

5- تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: درایتی، مصطفی، ص 221، ح 4421، ‏دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1366ش.

6- تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 299، ح 6780.

کد خبر 213338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز