چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: عرضه چند نرخی و نبود خدمات پس از فروش مناسب برای انواع رایانه، لپ تاپ و تبلت موجب گلایه بسیاری از مشتریان این محصولات شده و مصرف‌کنندگان برای استیفای حقوق از دست رفته خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

money

با محمد حسن محمدی، نایب‌رئیس شورای حل اختلاف اتحادیه صنف رایانه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • گرانی‌های اخیر محصولات رایانه‌ای ریشه در چه مسائلی دارد ؟

قیمت محصولات رایانه‌ای در بهمن و اسفند‌ماه سال گذشته متاثر از رشد بی‌رویه نرخ ارز افزایش یافت و با رسیدن نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 3هزار‌و‌800تومان قیمت‌ها کاهش محسوسی نیافت اما تعطیلات نوروز موجب شد تا با ثبات نسبی نرخ دلار بازار لپ‌تاپ و تبلت نیز به ثبات نسبی برسد و اکنون قیمت‌ها مطابق با دلار 3هزارو 580تومانی روز است و نوسان قیمتی چندانی در بازار شاهد نیستیم. از ابتدای سال 92تا‌کنون کاهش نوسان نرخ دلار موجب تثبیت بازار شده است و مشتریان تمایل بیشتری به خرید دارند.

  • آیا عرضه چند نرخی عامل رکود حاکم بر بازار رایانه و کاهش تقاضا نبوده است؟

گرچه میزان تقاضا برای محصولات غیرضروری طی یک سال گذشته کاهش یافته اما به‌طور نسبی استقبال از بازار رایانه مناسب بوده است. همچنین تعیین روزانه قیمت لپ تاپ و تبلت براساس نرخ دلار بازار آزاد و نوسان نرخ ارز زمینه عرضه چند نرخی این محصولات و شکل‌گیری تخلفات عرضه در بازار را فراهم کرد و برخی عرضه‌کنندگان نیز از این شرایط سوءاستفاده کردند. اما از ابتدای امسال در حالی 50درصد فروش بازار لپ تاپ و تبلت به محصولات با قیمت 3 تا بیش از 4.5میلیون تومان اختصاص داشته که قبلا تنها 20درصد مشتریان کالای گران‌قیمت را خریداری می‌کردند که این امر نشانگر ثبات بازار و اقبال بیشتر مشتریان به این کالاهاست.

  • اما مشتریان از نبود سازوکار مشخص برای تأمین حقوق خود در زمینه قیمت و کیفیت این محصولات گلایه دارند، در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟

برای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان دو سازوکار پیش‌بینی شده است و مشتریان می‌توانند هرگونه شکایت خود را از طریق مراجعه به اتحادیه صنف رایانه مطرح کنند که معمولا رأی به نفع مشتری خواهد بود. همچنین این امکان وجود دارد تا مشتریان شکایات خود را به‌طور مستقیم به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند تا موضوع پیگیری شود. گرچه معتقدم هنوز سیستم پیگیری شکایات مشتریان بازار رایانه سنتی بوده و باید نظام جامع و روز‌آمدی برای تأمین این حقوق تعریف و اجرایی شود و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است تا مردم شکایات خود را به شکل اینترنتی مطرح کنند تا پیگیری شود.

کد خبر 213320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز