مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا به تازگی شاهد درخشان‌ترین انفجار کیهانی بوده‌اند که تاکنون رصد شده‌‌است،‌انفجاری سه برابر درخشان‌تر از رکورد‌دار انفجار قبلی و 35 میلیارد درخشانتر از نور مرئی.

انفجار گامایی

براساس گزارش پاپ‌ساینس، این انفجار،‌ یک انفجار گامایی و درخشان‌ترین نوعی از این انفجارها بوده که تاکنون در جهان مشاهده شده‌است.

طی یک انفجار ابرنواختری که در آن یک ستاره عظیم از هم فروپاشیده و به یک سیاه‌چاله،‌ستاره نوترونی و ستاره کوارکی تبدیل می‌شود، گاه انفجارهای گامایی رخ می‌دهند. دانشمندان از چگونگی شکل‌گیری این نوع انفجارها اطمینان ندارند اما این انفجارها معمولا طی انفجارهای ابرنواختری رخ داده و حاوی پرتوهای به شدت متمرکز و باریکی از تشعشعات هستند که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در فضا پراکنده می‌شوند.

انفجارهای گامایی همواره مثالی عالی برای دور‌افتاده‌ترین رویداد‌هایی که تاکنون مشاهده شده‌اند نیز بوده‌اند زیرا به شدت درخشان بوده و با سرعت حرکت می‌کنند.

انفجار اخیر گامایی که دانشمندان ناسا موفق به رصد آن شده‌اند در فاصله 3.6 میلیارد سال نوری از زمین رخ داده‌ و توسط رصدخانه انفجارهای گامایی فرمی به ثبت رسیده‌است. البته امکان رصد آن توسط بیشتر رصد‌خانه‌های زمینی نیز وجود داشته‌است.

اخترشناسان معمولا از انفجارهای گامایی برای ردیابی ابرنواخترها استفاده می‌کنند، زیرا این انفجارها به اندازه‌ای درخشان هستند که برای تعیین موقعیت ابرنواخترها ابزاری کاربردی به شمار می‌روند. از این رو دانشمندان انتظار دارند طی دو هفته آینده ابرنواختری که منشا چنین درخشش عظیمی بوده را کشف کنند.

کد خبر 213227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز