همشهری آنلاین - فهمیه سادات طباطبایی: آرامش ترافیکی در مدخل ورودی و خروجی شهر به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بهره برداری پل‌های تقاطع شیخ فضل‌االله نوری - محمد علی جناح در 18 اردیبهشت ماه توسط محمد باقر قالیباف فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، امروزه پل‌های شهری یا همان تقاطع‌های ناهمسطح از جمله سازه‌های مهم مهندسی ترافیک محسوب می‌شوند که جایگاه ویژه‌ای در کلانشهرها پیدا کرده‌اند. شهر تهران به دلیل دارا بودن بزرگراه‌های متعدد و حجم بار ترافیکی در آنها نیازمند ساخته شدن پل و تقاطع در بزرگراه‌هایش است.

از جمله بزرگراه‌های مهم غرب پایتخت بزرگراه محمد علی جناح و شیخ فضل الله نوری است که همراه با بزرگراه آزادگان و اتصال آن به جاده مخصوص، شهید همت و در ادامه به بزرگراه شهید زین‌الدین تا ابتدای جاده جاجرود رینگ اصلی و خارجی تهران را تکمیل می‌کنند.

بزرگراه شیخ فضل الله نوری در غرب تهران به مساحت حدود 7 کیلومتر که نقطه آغاز آن پایان آزادراه تهران- کرج و از محل تقاطع آن با بزرگراه محمد علی جناح است، پس از گذر از محله‌های طرشت، شهر آرا، کوی نصر و شهرک آزمایش، در میدان صنعت شهرک غرب پایان می‌یابد.

این بزرگراه گرچه در طول مسیر خود با بزرگراه‌های جلال آل احمد، حکیم و خیابان ستارخان تقاطع دارد اما تقاطع آن با بزرگراه محمد علی جناح یک سازه مهندسی بی‌نظیر در شهر تهران را به نمایش می‌گذارد.

بزرگراه محمد علی جناح نیز که در غرب پایانه مسافربری تهران جای دارد به طول 5/2 کیلومتر از میدان آزادی آغاز شده و در فلکه دوم صادقیه پایان می‌یابد و تقاطع آن با بزرگراه شیخ فضل الله نوری به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شده است.

تاثیرات مثبت ترافیکی

مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص پل‌های 6 گانه تقاطع شیخ فضل الله -جناح که در چهار سطح اجرا شده است گفت: این پل‌های 6 گانه علاوه بر زیبایی بصری موجب آرامش ترافیکی در مدخل ورودی و خروجی شهر می‌شوند.

وی درباره تاثیرات ترافیکی این پل اظهار کرد: بهره برداری از این طرح عمرانی در تنظیم و تقسیم سفرهای غرب تهران و همچنین تسهیل رفت و آمد در خیابان‌های آزادی، اکباتان، صادقیه و بزرگراههای تهران-کرج، جناح، شیخ فضل الله نوری و یادگار امام تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

پل‌های تقاطع شیخ فضل الله نوری -جناح با استفاده از تکنیک پل‌های صندوقه‌های بتنی پیش ساخته، ساخته شده است و اگر این تکنولوژی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت تنها راه حل باقیمانده برای گذر از دهانه‌ای 120 متری، استفاده از تکنیک پل‌های کابلی معلق بود که علاوه بر افزایش فزاینده زمان و هزینه اجرای پروژه، بدون شک احداث پیلون موجب مخدوش شدن نمای شمال به جنوب برج آزادی می‌شد.

پل تقاطع شیخ فضل الله - جناح تنها یک سازه مهندسی و یک پروژه عمرانی صرف نیست چرا که این پل‌ها دارای یک هویت هنری برای شهر است و با توجه به اینکه جزو معدود پل‌های چند سطحی تهران و کشور است می‌توان از آن به عنوان سازه‌ای نمادین یاد کرد.

شناسنامه تقاطع

پروژه تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان محمد‌علی جناح شامل اجرای 2 دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248 متر و مساحت 12 هزار و 750 مترمربع و نیز 4 دستگاه پل جهتی به مساحت 9 هزار و 342 متر‌مربع در 3 سطح بر روی پایه‌های بتنی است که در کنار این مجموعه پل‌ها، 50 هکتار محوطه‌سازی نیز صورت می‌گیرد. پل‌های اصلی دارای 20 پایه بوده و پل‌های جهتی 27 پایه خواهند داشت.

با اتمام این پروژه، پل قدیمی تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان محمدعلی جناح که در جریان مطالعات بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران، آسیب‌پذیری بالای آن محرز و از نظر فنی و اقتصادی فاقد توجیه مقاوم‌سازی لرزه‌ای بود، برچیده شده و بار ترافیک در این دو معبر شریانی تسهیل می‌شود.

ضمن اینکه به موجب افزایش عرض عبور تقاطع خیابان محمدعلی جناح با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ترافیک در اتوبان کرج- تهران کاهش می‌یابد. از سوی دیگر امکان افزایش دسترسی‌ها به مناطق قبل از ورود به این تقاطع، با تعبیه 2 پل اصلی به همراه کندروها و 8 رمپ و لـوپ مناسـب فراهم می‌شود. با احداث این تقاطع راهگشا، امکان جانمایی مسیر اتوبوسهای تندرو ( BRT ) در بزرگراه محمدعلی جناح فراهم می‌شود.

کد خبر 213195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز