گروه شهری: شهردار تهران به همراه تعدادی از معاونان از پروژه‌های بزرگراه امام‌علی و صدر بازدید کرد.

شهر بزرگراه

این درحالی‌ است که آخرین وضعیت این پروژه‌ها نیز گزارش شد. در همین ارتباط معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: قرار است دریک‌ماه آینده 250هزار تن آسفالت در مسیر بزرگراه امام علی توزیع تا این بزرگراه آماده بهره‌برداری شود؛ ضمن اینکه قطعات سگمنت نما و دیواره بزرگراه به تعداد 60هزار قطعه تولید شده و علاوه بر این جداره‌های تندرو را آب بندی کرده‌ایم.

مازیار حسینی در ادامه تأکید کرد: بزرگراه امام علی از مناطق 7، 8، 13، 14، 15 و 20 عبور می‌کند و در مسیر خود 25 تقاطع و 56پل دارد که برای احداث مسیر این پروژه هفت هزار واحد مسکونی تملک شده است. وی افزود: استراتژی ما این بود که تقاطع‌های شرقی - غربی را زودتر به مردم تحویل دهیم. هشت لاین تندرو در تراز منفی یک و شش لاین کندرو در تراز صفر در این بزرگراه احداث شده که دو لاین تندرو برای راه‌اندازی سامانه بی‌آرتی نیز پیش‌بینی شده است.

حسینی اضافه کرد: ما فکری هم برای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی کرده‌ایم. به این صورت که کانال‌های شرق و غرب بزرگراه را به هم متصل کرده‌ایم. در حال حاضر هم پیشرفت فیزیکی پروژه بالای 95درصد است. درحقیقت بزرگ‌ترین معارض بیمارستان بوعلی بود که هم‌اکنون رفع شده است.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: طول کل مسیر بزرگراه امام علی تا حرم مطهر 35کیلومتر است اما قطعه‌ای که درحال حاضر در دست ساخت است 25کیلومتر طول دارد. کار در مناطق هفت، هشت و 15 به‌دلیل اینکه خیابان و پوسته اولیه‌ای وجود نداشت و از دل بافت مسکونی راه را باز کرده‌ایم بیشتر طول کشید. درواقع ما در کل 480کیلومتر رفع معارض داشته‌ایم.

شمارش معکوس برای بهره‌برداری از مجموعه پل‌های تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح

همچنین معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در حالی از بهره‌برداری پل‌های شش‌گانه تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح در اردیبهشت‌ماه خبر داد که تاریخ اتمام این پروژه براساس برآورد اولیه مندرج در قرارداد آن هشت‌ماه دیگر فرا می‌رسد.
سیدمازیار حسینی با اشاره به اینکه پل‌های تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح در چهار سطح اجرا شده و این موضوع زیبایی بصری پروژه را افزایش داده است، افزود: با توجه به قرارگرفتن این تقاطع در یکی از محورهای اصلی مواصلاتی منتهی به برج آزادی و ضرورت حفظ خط دید این بنای ملی، نحوه اجرا و طراحی پل‌های شش‌گانه تقاطع، اهمیت بیشتری یافته است.

وی با اشاره به اینکه پل‌های این تقاطع با استفاده از تکنیک پل‌های صندوقه‌ای بتنی پیش ساخته بنا شده است، اظهار کرد: اگر این تکنولوژی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، تنها راه‌حل باقیمانده برای گذر از دهانه‌ای 120متری، استفاده از تکنیک پل‌های کابلی معلق بود که علاوه بر افزایش فزاینده زمان و هزینه اجرای پروژه، بدون شک احداث پیلون (پایه نگهدارنده عرشه پل‌های کابلی) باعث مخدوش‌شدن نمای شمال به جنوب برج آزادی می‌شد.

معاون شهردار تهران معتقد است که تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح تنها یک سازه مهندسی و یک پروژه عمرانی صرف نیست، بلکه دارای یک هویت هنری برای شهر است و با توجه به اینکه جزو معدود پل‌های چندسطحی تهران بوده و در کشور هم کم نظیر است، می‌توان از آن به‌عنوان سازه‌ای نمادین یاد کرد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران معتقد است که در جریان اجرای پروژه تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح، زایشی در حوزه مهندسی و عمران کشور رخ داد؛ چراکه برای احداث پل و نصب قطعات بتنی به این روش، تیم‌های نصاب بسیار معدودی در کشور وجود داشتند که با توجه به نیاز به‌وجود آمده، نسبت به آموزش و افزایش این تیم‌ها اقدام کردیم و درحال حاضر می‌توانیم از این ظرفیت و نیروی متخصص ایجادشده در پروژه‌های عمرانی بزرگ دیگر نیز بهره ببریم.

به گفته وی، صرف‌نظر از پروژه‌های عمرانی بزرگراهی پایتخت در دو سال اخیر که برخی از آنها هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، در تهران پیش از این تنها پل سیدخندان با این روش احداث شده که این مورد هم پیش از انقلاب و توسط فرانسوی‌ها انجام شده بود، درحالی‌که طی کمتر از سه سال اخیر، این تکنیک به‌طور کامل در تهران و در جریان اجرای پروژه‌هایی نظیر تقاطع شیخ فضل‌الله ـ جناح، کاروانسرا سنگی یک و دو و پل‌های رمپی پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر به‌کار گرفته و بومی شده است.

حسینی در خاتمه یادآور شد که بهره‌برداری از این طرح عمرانی در تنظیم و تقسیم سفرهای غرب تهران و همچنین تسهیل رفت‌وآمد در خیابان‌های آزادی، صادقیه، اکباتان و بزرگراه‌های تهران-کرج، جناح، شیخ فضل‌الله نوری و یادگار امام تأثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

کد خبر 211161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز