گروه شهری: پل تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله و جناح، هشت ‌ماه زودتر از موعد مقرر و در هفته‌های آغازین اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

عمران

شاید پل قدیمی تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان محمدعلی جناح را به یاد بیاورید؛ پلی که در جریان مطالعات بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران، آسیب‌پذیری بالای آن محرز شده بود. این پل از نظر فنی و اقتصادی فاقد توجیه مقاوم‌سازی لرزه‌ای بود و ازسوی دیگر عرض نا کافی آن باعث ایجاد یک گلوگاه دائمی ترافیکی شده بود.

بنابراین براساس یک طرح کارشناسی تخریب شد و به جای آن پروژه «تقاطع شیخ فضل‌الله - جناح» شامل دو دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248متر و با مساحت عرشه 12750مترمربع و نیز چهار دستگاه پل جهتی به مساحت عرشه 9342متر‌مربع در سه سطح روی پایه‌های بتنی تعریف شد.

این پل‌های تقاطعی با افزایش عرض عبور تقاطع خیابان محمدعلی جناح با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، نه‌تنها ترافیک اتوبان کرج - تهران را کاهش می‌دهند بلکه امکان افزایش دسترسی‌ها به مناطق مرتبط قبل از ورود به این تقاطع را با تعبیه دو پل اصلی به همراه کندروها و هشت رمپ و لـوپ مناسـب فراهم می‌کنند. با احداث این تقاطع راهگشا، حتی امکان جانمایی مسیر اتوبوس‌های تندرو (BRT) در بزرگراه محمدعلی جناح نیزفراهم می‌شود. اینها توضیحات مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران است که از این پروژه به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های فنی و البته زیبا و ماندگار شهر تهران یاد می‌کند؛ پروژه‌ای که پس از دو سال کار بی‌وقفه، روزهای پایانی عملیات اجرایی‌اش را می‌گذراند.

وی احداث این تقاطع را یکی دیگر از ثمرات حمایت و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران روی تکنولوژی پل‌های صندوقه‌ای پیش ساخته بتنی دانست و ابراز داشت: در ابتدا قرار بود به‌علت فراهم ساختن امکان عبور پل‌های جهتی در چهارتراز مختلف از تکنولوژی پل‌های کابلی در این طرح استفاده شود که اگر چنین می‌شد فارغ از امکان پذیر نبودن ساخت چنان سازه‌ای در مدت دو سال، هزینه‌های اجرایی طرح نیز افزایش چشمگیری می‌یافت اما اکنون با تغییر طرح و استفاده از تکنولوژی‌ای که دیگر برای همکارانمان از یک کار با دانش فنی بالا و غیرقابل دسترس به کاری دست یافتنی بدل شده است، توانسته‌ایم که پروژه را با کمتر از نصف مبلغ برآورد اولیه در پیمان و البته زیبایی افزون‌تر به اجرا در آوریم. از نظر زمانی نیز برخلاف رویه‌های جاری که عمدتا طرح‌ها در بازه‌های زمانی بسیار طولانی‌تر از برآورد قراردادی به اتمام می‌رسند، این طرح هشت‌ماه زودتر از مدت زمان مندرج در پیمان ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد که همزمان با پیشرفت عملیات تکمیلی عمرانی، کار آماده‌سازی‌ فضای سبز و نورپردازی پل نیز توسط مناطق دو و پنج به انجام رسیده و ان‌شاءالله مجموع پروژه به‌طور کامل در اردیبهشت‌ماه با حضور شهردار تهران تحویل شهروندان شود.

کد خبر 208271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز