گروه شهری: عملیات احداث قطعه نهایی مسیر بزرگراه آزادگان به‌عنوان دشوارترین پروژه عمرانی پایتخت به خط پایان رسید تا 27اسفند با حضور شهردار تهران افتتاح شود.

آزاد راه

مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه در طول سالیان گذشته، مردم تنها قطعه‌ رینگ جنوبی این بزرگراه را تحت عنوان «بزرگراه آزادگان» می‌شناختند، گفت: مسیراین بزرگراه درحدفاصل میدان بسیج تا پل شهید کاظمی به طول شش کیلومتر، درچند دهه قبل ساخته شده بود، اما به‌رغم ترافیک فوق سنگین این بزرگراه، ساخت ادامه این بزرگراه به‌طور ناباورانه‌ای از یادها رفته بود و تنها شش خط عبوری در مسیرهای کندرو بار ترافیکی این محور را به دوش می‌کشید که بالطبع به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نبود.

وی با اشاره به دشواری‌های پیش‌ روی ساخت این بزرگراه اظهار کرد: علاوه بر وضعیت بسیار نامناسب خاک بستر مسیر که عمدتا نخاله‌های انباشته شده از دهه‌های قبل وخاک دستی بوده است، این معبر با معضل فقدان سیستم زهکشی مناسب با توجه به‌وجود زمین‌های کشاورزی در دو طرف خود و نفوذ آب‌های سطحی و آسیب به لایه‌های زیر‌سازی‌ راه در مسیر زیربار مواجه بوده است که این مسئله موجب نشست‌های متعدد زمین در طول مسیر بهره‌برداری شده پیشین بعضا تا عمق بیش از یک متر شده بود.

معاون شهردار تهران به تلاقی پروژه آزادگان با معارضانی همچون خطوط راه‌آهن تهران ـ اهواز، تهران- تبریز و رودخانه کن هم اشاره کرد و گفت: همه این موارد، در کنار بار ترافیک همیشه بیدار، ساخت ادامه آزادگان را به یک معادله چند مجهولی تبدیل کرده بود و به‌همین‌خاطر می‌توان از این بزرگراه به‌عنوان دشوارترین پروژه عمرانی پایتخت و تابلوی تمام‌عیاری از تلاش شبانه روزی 30ماهه و غیرت و توان پیمانکاران، مشاوران و همکاران ما در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران یاد کرد.

حسینی برخی از ویژگی‌های ترافیکی بزرگراه آزادگان که آن را از سایر پروژه‌های عمرانی متمایز می‌کند را برشمرد و گفت: آزادگان پرترافیک‌ترین بزرگراه کشور است، چرا که علاوه بر کارکرد درون‌شهری، نقش مهمی در ایجاد ارتباطات فرامنطقه‌ای و کشوری ایفا می‌کند و کارکرد سفرهای بین شهری آن به‌مراتب بیشتر از تقاضاهای درون‌شهری است.

وی به ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی زیرسازی و روسازی و آسفالت به‌کار گرفته شده در این پروژه هم اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم عبور خودروهای سنگین از این محور مواصلاتی، از دو لایه تثبیت بستر با آهک، طراحی و احداث شبکه زهکش سراسری، جایگزینی بتن غلتکی متراکم در برخی مقاطع و استفاده از آسفالت با قیر اصلاح شده، استفاده شد تا کیفیت و ایمنی مسیر در بالاترین حد استاندارد باشد.

به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، همزمان با بهره‌برداری از 7.5کیلومتر باقیمانده خطوط عبوری تندرو شامل چهار خط عبوری و یک خط اضطراری در هر طرف بزرگراه، دو تقاطع غیرهمسطح الغدیر و خلیج‌فارس نیز که جایگزین دور برگردان‌های همسطح این بزرگراه شده و دو پل احداثی جهت عبور چهار خط راه‌آهن جنوب کشور نیزبه زیر بار می‌رود.

کد خبر 205585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار