همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: بزرگراه امام علی علیه السلام یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های تهران است که در مسیر خود از ابتدای دارآباد از بسیاری از مناطق و محلات شهر تهران عبور می‌کند تا خود را به حضرت امام خمینی (ره) در جوار بهشت زهرای تهران می‌رساند.

۲۰ سال پیش (1372) روی نقشه تهران شمال شرق و جنوب شرق تهران با یک خط قرمز به هم متصل شد. از آن روز تاکنون اگرچه در مقطعی کوتاه در شمال شرق تهران ۹ کیلومتر بزرگراه ساخته شد اما همچنان کار ساخت آن ناتمام ماند و حتی بار‌ها طرح‌های مختلفی برای ادامه این بزرگراه کشیده شد.

این بزرگراه از داراباد در منطقه یک تهران آغاز و در طول مسیر خود از مناطق ۱۵، ۱۴، ۱۳، ۸، ۷  و 20 عبور می‌کند.

بزرگراه امام علی علیه الاسلام یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های تهران و همچنین بزرگ‌ترین گذر پرسرعت شمالی جنوبی پایتخت است. این بزرگراه ۳۵ کیلومتر طول دارد که تا سال اردیبهشت سال ۱۳۹۲ تنها ۱۱ کیلومتر آن یعنی از بزرگراه شهید بابایی تا مسیل باختر در محدوده‌ای در شمال خیابان سبلان ادامه یافت.

مشخصات فنی-منطقه‌ای بزرگراه

بیش از چهارهزار پلاک شامل هفت هزار واحد مسکونی معارض در این پروژه تخریب شده‌اند که روند تملک آن‌ها مدت زیادی به طول انجامید. در واقع طرح جامع بزرگراه امام علی (ع) از درون بافت‌های فرسوده در مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ حرکت می‌کرد و به همین دلیل باعث شده بود در دوره‌های مدیریتی مختلف انگیزه کافی برای تکمیل آن وجود نداشته باشد.

اما ادامه ساخت بزرگراه امام علی (ع) در مدیریت محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حل مشکل تملک معارضان و اعتبار اجرایی ادامه و پایان یافت.

این پروژه با توجه به بزرگی به منظور تسهیل در اجرا و بالا بردن دقت به ۶ قطعه اصلی تقسیم شده که این قطعه‌ها در مجموع ۲۲ کیلومتر است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴