سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: گسترش بی‌رویه آموزش عالی بازهم مشکلاتی ایجاد کرده است.

دانشگاه

دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار تشکیل‌شده، از طریق کنکور سراسری دانشجو پذیرفته اما در فهرست وزارت علوم ثبت‌نشده، سرپرست یا رئیس ندارد و دانشجویان هم بلاتکلیف و سرگردان هستند. یکی از دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی صنایع دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار با انتقاد از بی‌توجهی وزارت علوم و سرگردانی دانشجویان گفت: این دانشگاه چون در فهرست وزارت علوم گنجانده نشده، ‌صندوق رفاه دانشجویان به ما وام نمی‌دهد و مجبور هستیم برای تأمین هزینه تحصیل در پروژه مسکن مهر مشغول به‌کار شویم.

وی خطاب به مسئولان این پرسش را مطرح کرد:‌ چرا وزارت علوم این دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و این دانشگاه باید توسط استانداری اداره شود؟یک دانشجوی دیگر اظهار کرد: نبود سالن ورزشی، وضعیت غذایی نامناسب و سرویس رفت‌وآمد از مشکلاتی است که هنوز حل نشده و با توجه به وضعیت کنونی و نبود امکانات در این دانشگاه، برخی از دانشجویان تصمیم به انتقال یا انصراف از تحصیل گرفته‌اند.

ماجرای تأسیس دانشگاه گلبهار

دانشگاه صنعت و معدن خراسان رضوی با مصوبه جلسه 26فروردین91 هیأت دولت در مرکز استان خراسان به دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار تغییر نام داد، وزارت علوم موظف شد ظرف یک‌سال نسبت به صدور مجوز ایجاد
دو دانشکده جدید زیرمجموعه این دانشگاه با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اقدام کند. همچنین استانداری خراسان‌رضوی موظف شد نسبت به اختصاص مبلغ 60میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای احداث ساختمان‌های دانشکده‌های آن اقدام کند.
براساس بندهای دیگر مصوبه هیأت دولت، ‌وزارت علوم موظف به ایجاد ردیف مستقل اعتباری برای دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار در لوایح سنواتی از سال92 شد و جذب دانشجو، ‌تأمین هیأت علمی و نیروی انسانی این دانشگاه در سال تحصیلی92-1391 از طریق دانشگاه فردوسی انجام می‌شد. این مصوبه هیأت دولت با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری در تاریخ 14مرداد91 ابلاغ شده است.

دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های گلبهار در استان خراسان رضوی توسط دو نفر از کارکنان استانداری اداره می‌شود و وزارت علوم هیچ نقشی در این دانشگاه ندارد. این دانشگاه عضو هیأت علمی، کتابخانه، امکانات رفاهی و سایت ندارد و امکان نقل و انتقال دانشجویان با توجه به اینکه این دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نیست، وجود ندارد. جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار با ارسال شکواییه‌ای به وزارت علوم که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته، خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. در بخشی از این نامه آمده است:‌ «پس از گذشت سه ترم متوالی این دانشگاه فاقد هرگونه امکانات رفاهی است، رئیس و هیأت امنا ندارد و با وجود نامه استانداری خراسان رضوی به وزارت علوم برای تعیین رئیس دانشگاه، وزارت علوم اقدامی انجام نداده است.»

وزارت علوم همکاری نمی‌کند

پس از بررسی موضوع مشخص شد وزارت علوم در دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار هیچ نقشی ندارد و این دانشگاه توسط سرپرستی که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی تعیین کرده است اداره می‌شود!
موضوع را به‌صورت تلفنی از مسعود رنجبر، نماینده استانداری خراسان رضوی در دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین پیگیری کردیم؛ وی در پاسخ به پرسش همشهری درباره آخرین وضعیت این دانشگاه گفت:

متأسفانه هنوز وزارت علوم دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار را تحویل نگرفته و برای این دانشگاه رئیس یا سرپرستی از طرف وزارت علوم معرفی نشده است. وی تصریح کرد: استانداری استان خراسان رضوی به همه تعهدات خود درباره این دانشگاه عمل کرده است و همچنان چشم انتظار اقدامات وزارت علوم هستیم که تاکنون اقدامی انجام نشده است.

رنجبر درباره مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی دانشجویان اظهار کرد: این دانشجویان از طریق کنکور سراسری پذیرفته و از طرف سازمان سنجش برای ثبت‌نام معرفی شده‌اند و البته دانشگاه فردوسی مشهد هم مصوبه هیأت دولت مبنی بر جذب دانشجو، تأمین اعضای هیأت علمی و نیروی انسانی دانشگاه گلبهار را انجام نداده است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل این دانشگاه معرفی‌نشدن رئیس دانشگاه از سوی وزارت علوم است، گفت: چنانچه وزارت علوم این دانشگاه را تحویل بگیرد همه مشکلات مرتفع می‌شود. این دانشگاه از ابتدا تاکنون توسط استانداری اداره شده و همه هزینه‌ها را استانداری پرداخته است و اگر این دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های وزارت علوم گنجانده شود یقینا به آن بودجه و اعتبار مستقل تخصیص می‌یابد.

وی چندی پیش نیز در گفت‌وگو با یکی از نشریات گفته بود که سال گذشته دولت شش میلیاردتومان برای این دانشگاه درنظر گرفت، ولی تاکنون یک ریال هم تخصیص نیافته است که البته این مسئله به‌دلیل شرایط کشور در حوزه مسائل مالی و اقتصادی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی آذر سال گذشته گفت: هیأت دولت با ایجاد و راه‌اندازی دانشگاه مستقل تحت عنوان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین در شهر جدید گلبهار موافقت کرده که از سال گذشته این دانشگاه اقدام به جذب 150نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و در دو رشته مهندسی صنایع و نرم‌افزار کرده است. محسن مظفری افزود: در این راستا و براساس تعهدات استان، 26هکتار زمین واقع در شهر جدید گلبهار به‌منظور شروع عملیات اجرایی ساخت این دانشگاه اختصاص یافته است. ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی کاملا مشهود است،

زیرمجموعه دولت از اجرای مصوبه هیأت دولت که جزو مصوبات سفر‌های استانی است سرباز می‌زند. دود این ناهماهنگی به چشم دانشجویان می‌رود و گواه گسترش بدون برنامه‌ریزی مدون و دقیق است. طی سال‌های اخیر موارد اینچنینی در پایتخت نیز مشاهده شد و وزارت علوم برای دانشگاهی که وجود خارجی نداشت سهمیه ثبت‌نام در دفترچه کنکور منظور کرده بود. پیش از این نیز چنین وضعیتی درباره واحدهای دانشگاه پیام نوربه وضوح دیده شده است.

کد خبر 213085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز