سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

شاخص کل فرابورس ایران روز سه‌شنبه همزمان با افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با عدد 500واحد رونمایی شد.

به گزارش همشهری، شاخص فرابورس ایران یا همان شاخص قیمت و بازده نقدی با ورود نخستین شرکت پذیرفته‌شده، یعنی؛ شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، در روز ششم مهرماه سال 1388با عدد پایه 100آغاز شده است. با گذشت سه سال و هفت‌‌ماه و 10روز از آن زمان، عدد شاخص کل فرابورس ایران با 46شرکت در 21صنعت مختلف و با ارزش بازار 51هزارمیلیارد تومان، 500واحد است. ارزش کل بازارهای فرابورس ایران 60هزار میلیارد تومان است.

نحوه محاسبه شاخص فرابورس

طبق این گزارش، فرمول شاخص کل این شرکت همانند شاخص قیمت و بازده نقدی شرکت بورس اوراق بهادار است. شاخص کل فرابورس ایران تمامی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار اول و دوم این شرکت را در بر می‌گیرد و درصورتی که نماد شرکت بسته شود یا برای مدتی معامله نشود، قیمت آخرین معامله آن در شاخص لحاظ می‌شود بنابراین تعداد سهام منتشرشده شرکت‌ها معیار وزن‌دهی در شاخص مزبور است. از طرف دیگر این شاخص نمایانگر روند عمومی قیمت شرکت‌هاست و از تغییرات قیمت نیز متأثر می‌شود. بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها باعث تعدیل پایه شاخص فوق می‌شود و به نوعی بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها در شاخص لحاظ می‌شود.

کد خبر 213043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز