به‌ تازگی شنیده شده‌ برخی از بنگاه‌های مسکن از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده کرده و باگرفتن مبالغ کلان، اوراق مسکن را برای آنها از فرابورس خریداری می‌کنند و مردم نیز که اطلاع کامل از فرایند خرید این اوراق ندارند به‌جای مراجعه به فرابورس با رفتن به سراغ آژانس‌های معاملات املاک و پرداخت چند‌صد‌هزار تومان کارمزد، اوراق تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به اینکه این اوراق به‌صورت ماهانه منتشر می‌شوند، گفت: هر‌ماه اوراق جدیدی به بازار افزوده می‌شود که با آنها می‌توان وام مسکن دریافت کرد. امیر هامونی با اشاره به اینکه اخیرا سوءاستفاده بنگاه‌ها از این اوراق بیشتر شده است، گفت: فرابورس بارها از راه‌های مختلف و تبلیغات متنوع به مردم تأکید کرده است برای دریافت اوراق به بنگاه‌ها مراجعه نکنند.

او ادامه داد: فردی که متقاضی دریافت اوراق تسهیلات مسکن است با مراجعه به کارگزاری و دریافت کد‌معاملاتی می‌تواند با مبلغ کارمزد بسیار پایینی (حدود 12تا 18هزار تومان) کل اوراق را خریداری و از بانک مسکن تسهیلات بگیرد. مدیرعامل فرابورس افزود: از ابتدای انتشار این اوراق تا پایان نیمه اول سال‌جاری 150هزار نفر از طریق خرید این اوراق خانه‌دار شده‌اند. هامونی با اشاره به اینکه تعداد اوراق معامله شده تا امروز 273هزار برگه است، گفت:

تعداد اوراق سپرده نشده 17هزار برگه و تعداد اوراقی که استفاده و منجر به دریافت وام شده، 166هزار برگه است. حدود 100هزار برگه هم باقی مانده که‌ماه به‌ماه به تعداد آنها اضافه می‌شود. این اوراق دو سال اعتبار دارد و پس از آن باطل خواهند شد. هامونی گفت: با انتشار این اوراق مردم با هزینه کمتری نسبت به گذشته در یک بازار رسمی این برگه‌ها را دریافت می‌کنند تا قبل از این، یک برگه 500هزارتومانی تا بیش از 100هزار تومان معامله می‌شد اما امروز یک برگه 500هزار تومانی در بازار فرابورس حدود 55تا 56هزار تومان خریداری می‌شود. هزینه مبادله نیز در گذشته به‌ازای هر وام 400تا 500هزار تومان بود اما در حال حاضر کارمزد این مبادله 12تا 18هزار تومان است. در نتیجه این بازار فرصتی را برای مردم ایجاد کرده که با کمترین هزینه وام تسهیلات مسکن را دریافت کنند.

کد خبر 195380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز