سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران با تأیید کاهش چشم‌گیر فروش کتاب تا 50 درصد نسبت به سال گذشته در بخش‌ بین‌الملل، گفت: توقع فروش خیلی پایین‌تر از این را داشتیم و اگر کاهش فروش در این حد است، باید اظهار خوشبختی کنیم.

نمایشگاه کتاب

محمدرضا وصفی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با کاهش 50 درصدی فروش کتاب در بخش ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، گفت: دلیل کاهش فروش امسال را باید از جیب مردم پرسید، ضمن این‌که حقیقتا من آمار فروش را ندارم، ولی کاهش فروش کتاب با توجه به شرایط اقتصادی یک سال گذشته طبیعی است. من توقع خیلی پایین‌تر از را داشتم و اگر کاهش فروش در حد 50 درصد نسبت به سال گذشته باشد، با توجه به وضعیت اقتصادی باید اظهار خوشبختی کنیم که با همه‌ژ سختی‌ها و گرفتاری‌ها باز هم گردشی رخ داده است.

او اضافه کرد: فروش پایین کتاب‌ها باید تحلیل شود تا ببنیم کاهش نسبت به رقم پولی جابه‌جاشده بوده یا این‌که تعداد عناوین کتاب هم کم‌تر جابه‌جا شده است و اگر جابه‌جایی تعداد کتاب‌ها رخ داده باشد، برای ما نگران‌کننده‌تر است، چون در طول 9 ماه گذشته زحمت‌های فراوانی کشیده شده تا کتاب در کتابخانه‌های مردم در طبقه‌ علمی کشور جای بگیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد، باید نگران شد.

وصفی در رابطه با خرید دانشگاه‌ها از کتاب‌های بخش بین‌الملل در نمایشگاه امسال نیز گفت: هنوز ندیده‌ایم که بودجه‌های دانشگاه‌ها به شکل گسترده وارد نمایشگاه شود. تمام تلاش ما در بخش خصوصی و مدیریت نمایشگاه در برپایی نمایشگاه این بوده است تا بتوانیم تازه‌های نشر را به فضای علمی کشور معرفی کنیم. خستگی این بخش زمانی درمی‌رود که بخش‌های دیگر هم خود را ساماندهی کنند و اعتبارات مالی خود را به موقع اختصاص دهند.

او افزود: شاید نیامدن بودجه‌ نهادهای علمی، مؤسسات فرهنگی و دانشگاه‌ها برای خرید کتاب در بخش بین‌الملل به این دلیل باشد که ماه دوم سال است و هنوز بودجه‌ها به آن‌ها تخصیص نیافته است؛ اما با این حال ما برای آن‌ها امکان ثبت سفارش را فراهم کرده‌ایم.

رئیس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب اظهار کرد: هر چه گردش اقتصادی نمایشگاه بالا برود، نشان‌دهنده‌ روزنه‌ امید برای رشد و شکوفایی علم و دانش است و هرچه گردش مالی پایین بیاید، باید ابراز نگرانی کرد، چون در این صورت فرهنگ و مراتب علمی آسیب می‌بیند.

وصفی در پاسخ به این سؤال که آیا کتاب‌ها از سوی ناشران و یا مسئولان نمایشگاه برای حضور در نمایشگاه گزینش می‌شود، گفت: کتاب‌ها به کمک خود ناشران و با همکاری کارشناسان، پژوهشگران و استادان دانشگاه نشانه‌گذاری می‌شود تا مشخص شود برای بخش‌های مختلف علمی چه کتاب‌هایی مناسب است که در نمایشگاه کتاب عرضه شود. پس از آن است که کتاب‌ها به کشور راه‌ می‌یابند. این گزینش به این دلیل است که اگر فرض کنیم هیچ کنترل و نظارتی هم بر روی کتاب‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، نبود، باز هم به دلیل حجم زیاد انتشار کتاب در دنیا باید کتاب‌ها را برای عرضه گزینش کرد و این اقتضای نمایشگاه است. خود ناشران هم آگاه هستند و می‌دانند مخاطبان‌شان از چه نوع کتاب‌هایی استقبال می‌کنند.

کد خبر 213018
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز