سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که موضوع جلسه مطبوعاتی دیروز وزیر ارشاد نشست مقامات فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) بود، بیشتر سؤالاتی که خبرنگاران از سیدمحمد حسینی پرسیدند به سرنوشت خانه‌سینما باز می‌گشت.


سؤال‌هایی که البته وزیر ارشاد ترجیح داد تا آنجا که امکان دارد پاسخ مشخص و روشنی به آنها ندهد. به‌نظر می‌رسد وزیر بدون هماهنگی با مدیریت سینما نمی‌تواند توضیحی درباره فرجام خانه سینما بدهد. حسینی برای چندمین‌بار اعلام کرد که باید موازین قانونی درخصوص اساسنامه خانه سینما رعایت شود و باز وعده داد که اصلاح اساسنامه در دولت فعلی انجام خواهد شد. چند روز پیش هم رئیس سازمان سینمایی کشور از تلاش‌های هیأت هفت‌نفره اصلاح اساسنامه خانه‌سینما تقدیر کرد، آن هم درحالی‌که اساسنامه مصوب این هیأت از اسفند ماه سال گذشته همچنان در کشوی میز مدیران ارشاد به‌سر می‌برد. وزیر ارشاد می‌گوید: مشکلی با ادامه فعالیت خانه سینما وجود ندارد، ولی هنوز هیچ راهکار مشخصی برای این کار ارائه نشده است.

درعوض هر روز شاهد اظهارنظرهای متفاوتی درخصوص خانه سینما هستیم که هرکدام مسیری جداگانه را برای بازگشایی این تشکل صنفی پیشنهاد می‌دهند. فرهاد توحیدی می‌گوید: باید مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما تشکیل شود و اساسنامه در آنجا به تصویب برسد. برخی از سینماگران حاضر در شورای‌عالی سینما نیز اعتقاد دارند اساسنامه باید به تصویب این شورا برسد. دیروز محسن علی‌اکبری عضو شورای عالی سینما از تعجیل برای تشکیل جلسه این شورا با حضور محمود احمدی‌نژاد خبر داد. به گفته علی‌اکبری، اعضای سینمایی این شورا درخواست کرده‌اند جلسه فوق‌الذکر هرچه سریع‌تر تشکیل شود.
تهیه‌کننده «استرداد» در ادامه اضافه کرد: معتقدم باتوجه به اینکه اساسنامه نوشته شده و اصلاحات لازم هم در آن صورت گرفته خانه سینما باید هرچه سریع‌تر بازگشایی شود.

از سوی دیگر دبیر هیأت ساماندهی صنوف نیز اعلامه کرده بازگشایی خانه سینما تنها با حضور اصناف قانونی به نفع اهالی سینماست. هیأت ساماندهی صنوف سینمایی به‌عنوان تشکل جایگزین خانه سینما از سوی سازمان سینمایی تشکیل شده و اغلب اصناف سینمایی هنوز هیأت ساماندهی را به‌رسمیت نشناخته‌اند. با وجود این در شرایط فعلی، سعید الهی دبیر هیأت ساماندهی هم برای بازگشایی خانه سینما شرط می‌گذارد.

در چنین شرایطی وزیر ارشاد به‌عنوان متولی عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند با موضعگیری شفاف و مشخص، کلاف خانه سینما را از پیچیدگی خارج کند؛ هرچند صحبت‌های وزیر چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. سیدمحمد حسینی در حاشیه نشست خبری خود پیرامون نخستین نشست مقامات ارشد فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) درباره آخرین وضعیت خانه سینما گفت: «به‌دلیل فشردگی سفرهای استانی و نیز برپایی نمایشگاه کتاب هنوز فرصت نکرده‌ام در این‌باره اطلاعات جدیدی اخذ کنم.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عبارت «جمهوری اسلامی» به‌عنوان «خانه سینما» اضافه خواهد شد یا خیر، نیز گفت: «چند مرتبه این پرسش مطرح شده است و همه خواستار پاسخ صریح هستند. من هم به صراحت می‌گویم هنوز خبر تازه‌ای در این مورد رخ نداده و دوستان به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌اند. قطعا اگر خبر جدیدی باشد در اولین فرصت اعلام می‌کنیم.» وزیر ارشاد برای چندمین‌بار تأکید کرد که مشکلی با ادامه فعالیت خانه سینما وجود ندارد. وی افزود: «ما می‌خواستیم اساسنامه خانه‌سینما قانونی باشد و کارهایی که در آن انجام می‌شود در چارچوب موازین قانونی باشد و اکنون این امر در حال پیگیری است و اصلاح اساسنامه آن در دولت فعلی انجام خواهد شد.»

این درحالی است که اصلاح اساسنامه مدت‌هاست انجام شده و فقط باید دولت آن‌را تصویب و در خانه سینما را باز کند. اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد و آیا همه چیز قرار است به روزهای آینده موکول شود، هنوز مشخص نیست.

کد خبر 212901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز