مشکل فنی در مراسم رونمایی از 600مسجد تاریخی مرمت‌شده در کشور که دیروز با حضور رئیس‌جمهور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، موجب شد تا محمود احمدی‌نژاد بدون رونمایی از مسجدهای مرمت‌شده کشور سالن همایش‌ها را ترک کند.

مسجد

به گزارش ایسنا، مشکل فنی ایجاد‌شده موجب شد تا رئیس‌جمهور نتواند از 600مسجد تاریخی مرمت‌شده در کشور رونمایی کند. مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600بنای تاریخی- مذهبی کشور که قرار بود 14مسجد تاریخی از هفت‌استان که از سال پیش تاکنون ساماندهی و مرمت شده‌اند به‌صورت نمادین توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس رونمایی شوند، به‌دلیل نقص فنی، انجام نشد و رئیس‌جمهور این مراسم را ترک کرد. نقص فنی در سیستم ویدئو کنفرانس همچنین موجب شد تا تابلوی قرارگرفته روی سکو با موضوع رونمایی مرمت‌های انجام‌شده توسط رئیس‌جمهور پرده‌برداری نشود.

براساس این گزارش استان‌هایی که قرار بود مساجد آنها به‌صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شوند، شامل همدان، یزد، قزوین، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و کرمانشاه بودند. پیش از این اتفاق، محمدشریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت‌:‌ رؤسای پیشین این سازمان، نگاهی ملی به مساجد داشتند و در مرمت و احیای بناهای مذهبی-تاریخی نقشی ویژه ایفا کردند. ملک‌زاده از سیدحسن موسوی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و رئیس دفتر کنونی رئیس‌جمهوری به‌عنوان یکی از رؤسای آن سازمان نام برد که پیگیری‌های ویژه‌ای برای تخصیص اعتبار به این پروژه ملی داشت.

ملک‌زاده گفت: بعد از انقلاب اسلامی، 1325مسجد را ثبت ملی کردیم که از این تعداد، حدود 700مسجد در طول سال‌های گذشته به ثبت رسیده‌اند و اکنون موفق شده‌ایم 600مسجد را مرمت و ساماندهی کنیم.معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ثبت یک‌هزار امامزاده و بقعه متبرکه در سال‌های پیش، افزود: سال گذشته 5/7میلیارد تومان صرف بازسازی بنای امامزاده‌ها و بقاع کشور شد. همچنین 545میلیارد ریال به بازسازی و مرمت مساجد اختصاص یافت که با بودجه استانی، این اعتبار به بیش از 800میلیارد ریال می‌رسد.

در ادامه این مراسم مهدی مجابی یکی از ناظران پروژه مرمت مساجد تاریخی کشور نیز با اشاره به مرمت و ساماندهی 600مسجد و بنای تاریخی - مذهبی در کشور، گفت: با آغاز اجرای این پروژه، تعدادی از کارشناسان دور هم جمع شدند تا با یک طرح حساب‌شده درباره این پروژه و برنامه‌هایی که باید برای اجرایی‌شدن طرح‌ریزی می‌شد، تصمیم بگیرند. این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه مساجد آنطور که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته‌اند افزود: باید طرح‌های توسعه اماکن مذهبی تهیه شود و مساجد در هسته توسعه شهر قرار بگیرند.

 

کد خبر 212894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز