همشهری آنلاین: 17 اردیبهشت ماه زمان ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری شروع می‌شود و در نهایت شورای نگهبان مطابق با معیارهای قانون اساسی صلاحیت نامزدها را بررسی و تا اویل خرداد ماه اسامی تائید صلاحیت‌شدگان توسط وزارت کشور بطور رسمی اعلام می‌شود. در گزارشی به چگونگی برخورد نامزدها به اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها پرداخته شده است.

به گزارش مهر، نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 17 اردیبهشت ماه به طور رسمی شروع و طبق جدول زمان‌بندی انتخابات، تا پایان 21 اردیبهشت ماه به مدت پنج روز ادامه پیدا می‌کند. همچنین از 27 تا 31 اردیبهشت ماه، شورای نگهبان به اعتراض احتمالی داوطلبان احراز صلاحیت نشده مجدداً رسیدگی می‌کند و وزارت کشور نیز اول تا پایان دوم خرداد ماه، اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای به کاندیداهای ریاست جمهوری فرموده‌اند: «داوطلبان در محاسبه اشتباه نکنند؛ نه در ارزیابی نیازهای کشور و نه در ارزیابی توان خودشان. بدانند مدیریت اجرایی کشور یعنی چه؟»

این گزارش به بررسی چگونگی برخورد نامزدها به اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد. در ادامه اظهارنظر برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه «اگر رد صلاحیت شوید چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟» بررسی شده است.

کاندیدای احتمالی

پاسخ به این سوال که «اگر رد صلاحیت شوید چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟»

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی

تسلیم خیلی آرام شورای نگهبان خواهم بود. چه تصمیم شورای نگهبان را قبول داشته باشم و چه نداشته باشم به آن احترام خواهم گذاشت.

یحیی آل اسحاق

اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوم از این خوشحالم که وظیفه ام را انجام داده ام اما مصلحت نبوده است که تائید صلاحیت شوم.

محمد شریعتمداری

من از شورای نگهبان تشکر می‌کنم زیرا احراز صلاحیت‌ نامزدها انتخابات حق قانونی شورای نگهبان است.

مصطفی کواکبیان

من نمی توانم برای آنها تعیین و تکلیف کنم, اما توقع دارم تائید صلاحیت شوم. اگر رد صلاحیت شوم اعتراضم را از طریق مجاری قانونی پیگیری می کنم نه از کف خیابان.

محسن رضایی

چنین چیزی اتفاق نمی افند؛ مانند سال 88 این بار نیز تائید صلاحیت می شوم. همانطور که در سال 88 تمکین کردم اینبار هم به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم.

محمدرضا عارف

اگر بنده رد صلاحیت شوم تمکین کرده و اعتراضی نخواهم داشت.

محدرضا باهنر

در هر صورتی تابع نظر شورای نگهبان هستم

صادق واعظ زاده

اگر به سوابق بنده مراجعه بفرمائید سوال خود را پس می گیرید.

علیرضا زاکانی

اصولا شورای نگهبان باید خیر و صلاح را تشخیص دهد؛ ما که نمی توانیم برای او تعیین تکلیف کنیم. براساس ضوابط، خیر و صلاح و بودن یا نبودن افراد بر عهده شورای نگهبان است.

علی اکبر ولایتی

فقهای بزرگوار و حقوقدانان برجسته شورای نگهبان نشان داده‌اند که تسلیم هیچ تهدیدی نمی‌شوند و ملاک آن‌ها تنها معیارهای حق است.

حسن روحانی

کفر چو منی گزاف و آسان نبود.

کامران باقری لنکرانی

ما تابع قانون هستیم و هرچه قانون بگوید عمل می کنیم.

حسن سبحانی

مگر در برابر قانون جز تمکین کاری دیگری هم می توان کرد.

احمدزاده کرمانی

اگر شورای نگهبان به هر دلیل در مورد من به نتیجه نرسید با روی گشاده می‌پذیرم و از آن متابعت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

تابع قانون هستم و اگر رد صلالحیت شوم خوشحال می شوم؛ چراکه بار سنگین مسولیت از شانه هایم برداشته می شود.

 

کد خبر 212596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز