همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم فردریک بیچون درباره مشکلات فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در داخل و خارج از این کشور نوشت:

سلطه مرکل

یک سال پس از انتخاب فرانسوا اولاند به عنوان رئیس جمهور فرانسه، او هم اکنون خود را در اروپا بین آنگلا مرکل صدراعظم قدرتمند اما نه چندان محبوب آلمان و تضعیف قدرت خود در داخل فرانسه گرفتار می‌بیند.

سلطه اقتصادی آلمان بر اروپا درست در زمانی که فرانسه در تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی خود است، به همراه اختلافات ایدئولوژیکی بر سر تقویت رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری و اقدامات ریاضتی تنها سبب تقویت حس بیگانگی بین دو همسایه شده است.

کلیر دمسمی تحلیل گر روابط فرانسه و آلمان در روابط خارجی شورای آلمان می گوید:« روابط دو کشور سرد و از لحاظ عملکرد اقتصادی، ‌شکاف بین دو کشور در حال گسترده تر شدن است.»

دنیل کن بندیت عضو آلمانی پارلمان اروپا معتقد است اختلافات بین دو کشور وجود دارد.

او گفت:« مرکل همچنان در اروپا بسیار فعال است. او پشت پرده مستقیما در مسائل زیادی دست دارد در حالی که اولاند بسیار محتاط است.»

او گفت:« مرکل درباره توازن قدرت تصمیم گیری می کند اما اولاند فقط به ارزیابی آن می پردازد.»

اما کن بندیت می‌گوید در گفتگو درباره پایین آمدن سطح روابط بین دو کشور اغراق می شود.

او می گوید:« البته روابط دو کشور هراز چند گاهی دچار مشکل می شود اما همواره دوباره به حالت اول خود بازگشته است.»
او افزود نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و مرکل قبل از تشکیل شراکت عملی موسوم به « مرکوزی» در زمینه های مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

اما اختلاف دیگر روز جمعه نمایان شد، زمانی که حزب سوسیالیست اولاند در سندی مرکل را « صدر اعظم اقدامات ریاضتی» نامید و او را به « سخت گیری های خودخواهانه » متهم کرد.

درست است که این قضیه به پایان رسید اما سبب شد یک مناقشه دیپلماتیک در کانون اتحادیه اروپا بروز کند.

دولت آلمان در پی کاهش اختلافات است اما اتحادیه دمکرات مسیحی محافظه کار مرکل پنج ماه مانده به برگزاری انتخابات سراسری در روز بیست و دوم ماه سپتامبر در آلمان این سند را فرصتی برای خود می داند.

معاون اتحادیه دمکرات مسیحی در پارلمان آلمان اعلام کرد بیانیه فرانسه نشان دهنده « درماندگی قابل توجه » سوسیالیست ها است که یک سال پس از رسیدن به قدرت در فرانسه « پاسخ هایی قانع کننده » برای مشکلات مالی و اقتصادی فرانسه ارائه نکرده‌اند.

آندرئاس شوکنهوف گفت:« دولت چپ گرا نمی تواند از این حقیقت بگریزد که فرانسه به اصلاحات ساختاری نیاز دارد.»

اولاند پس از به راه انداختن جریان ضد مرکل برای احیا اقتصاد و بازار کار از طریق ارائه محرک هایی برای رشد اقتصادی، پس از دوازده ماه به سیاست سخت گیرانه مالی و حمایت از شرکت هایی که با دولت چپ گرای او مخالفند، روی آورد.

این سیاست اولاند خشنودی برلین را در پی داشت زیرا این اقدامات سبب شد پاریس از چرخه برلین در سال انتخاباتی خارج نشود.
یک دیپلمات اروپایی مستقر در برلین گفت:« مرکل تنها از یک موضوع هراس دارد و آن این است که فرانسوا اولاند آشکارا بگوید ما زمینه را برای کاهش کسری بودجه فراهم می کنیم و رهبری اتحادی را در کشورهای جنوب اروپا بر عهده می گیریم که سبب انزوای مرکل در اروپا شود.»

پس از پرتغال و اسپانیا ، هم اکنون ایتالیا با درخواست های جدید برای کاهش کسری بودجه برای رسیدن به رشد اقتصادی مواجه است که این موضوع نیز سبب می شود آلمان بیش از پیش تنها شود.

اما مرکل که با وجود بروز اختلافات خودساخته در اروپا ، قدرتمند ترین زن جهان نامیده می شود - همیشه برگ برنده ای رو می کند.
کن بندیت از اعضای پارلمان اروپا می گوید:« برتری آلمان در این است که جایگاهی دارد و آن مسئولیت مالی است. یا با آن سهیم می شوید یا نمی شوید.»

او گفت:« اما در باره اولاند این گونه نیست و هر دوی این افراد به شدت از این اظهار نظرها قبل از انتخابات آلمان هراس دارند ،‌ اظهارنظرهایی که می تواند سبب شود مرکل در انتخابات به پیروزی برسد اما در عین حال اکثریت خود را در پارلمان آلمان از دست بدهد.»

دمسمی می گوید اما شرط بندی بر روی حزب اصلی مخالف یعنی سوسیال دموکرات - کاری که اولاند در حال انجام آن است - کاری خطرناک است.

اولاند در اواخر سال دو هزار و یازده به برلین سفر کرد - زمانی که هنوز نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود - تا از سوسیال دموکرات ها برای شکست مرکل حمایت کند، کاری که آنها نیز سال گذشته علیه سارکوزی در فرانسه انجام دادند.

لوک روزنسویگ خبرنگار سابق آلمانی - فرانسوی لوموند خاطرنشان کرد پی یر اشتینبروک نامزد حزب سوسیال دموکرات و رقیب اصلی مرکل از نظر اقتصادی یک میانه رو محافظه کار است.

وی در گفتگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر شرودر زایتونگ با اشاره به صدر اعظم سابق آلمان که اصلاحاتی در بازار کار انجام داد و سبب احیای اقتصادی اما افزایش نابرابری شد ، گفت:« او از مدرسه گرهارد شرودر می آید.»

منبع: واحد مرکزی خبر

کد خبر 211996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز