چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: قضات دادگاه حقوق بشر اروپا زندانی‌کردن تیموشنکو پیش از محاکمه در سال ۲۰۱۱ را نقض حقوق بشر دانستند.

tymoshenkov

بنا به گزارش یورونیوز، قضات دادگاه حقوق بشر اروپا حکم داده‌اند که فرستادن یولیا تیموشنکو پیش از محاکمه  "خودسرانه و غیرقانونی" بوده است و حق او برای برخورداری از بررسی حقوقی نقض شده. دستور بازداشت تیموشنکو با قید مدت نامعلوم صادر شده بود.

تیموشنکو  هنوز در زندان است. او ادعا کرده بود در دوران بازداشت از خدمات پزشکی بی بهره بوده و کتک خورده است اما شکایت او در دادگاه حقوق بشر اروپا تایید نشد.

البته در آن زمان بعد از ضرب و شتم تیموشنکو روسیه به اوکراین درخواست داد او را برای درمان به این کشور بفرستند که اوکراین آن را رد کرد.

تیموشنکو به جرم سوءاستفاده از قدرت در دوره نخست‌وزیری‌اش به هفت سال زندان محکوم شد. او و برخی تحلیل‌گران این ماجرا را توطئه و حرکتی سیاسی از سوی رئیس‌جمهور فعلی اوکراین برای از میدان به‌درکردن رقیب سیاسی‌اش، تیموشنکو می‌دانند.

تیموشنکو در انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ یکی از چهره‌های اصلی سیاسی بود و دو بار پس از این انقلاب، به نخست‌وزیری رسید.

رای دادگاه حقوق بشر حکم زندان خانم تیموشنکو را تغییر نمی‌دهد البته قرار است این حکم در یک پرونده جداگانه بعدها در همین دادگاه بررسی شود.

یک مقام دولت اوکراین هنگام قرائت رای دادگاه، جلسه را با خشم ترک کرد. رای دادگاه هنوز نهایی نیست و طرف‌های درگیر در پرونده سه ماه برای فرجام خواهی فرصت دارند.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، بر اساس حکم دادگاه از آنجا که تیموشنکو به تعهد خود برای ترک نکردن شهر و شرکت‌کردن در جلسات دادگاه عمل کرده، خطر فرار او وجود نداشته است.

رودان کریف، قاضی اوکراینی دادگاه تیموشنکو به او گفته بود باید به دلیل بی‌احترامی به دادگاه در طول محاکمه نیز زندانی باشد. دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا این دلیل را برای سلب آزادی تیموشنکو ناکافی دانسته است.

دادگاه استراسبورگ در عین حال حکم داده که دستگاه قضایی اوکراین نظام مشخصی برای بررسی حقوقی بازداشت متهمان ندارد.

دادگاه استراسبورگ درباره قانونی‌بودن حکم به مجرمیت تیموشنکو رای نداده است با این همه دختر تیموشنکو  تصمیم این دادگاه را اولین پیروزی در راهی دانسته که به آزادی مادرش ختم خواهد شد.

کد خبر 211980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز