همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ژاپن در مسکو متعهد شدند تا تلاش‌ها برای پیدا کردن راه حلی برای نزاع منطقه‌ای چند دهه‌ای بر سر جزایر مورد اختلاف را احیا کنند؛ این نزاع مانع آن شده که دو طرف معاهده صلح را در پایان جنگ جهانی دوم امضا کنند.

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  روز دوشنبه در مسکو توافق کردند به وزرای خارجه‌شان دستور دهند تا گفت‌وگوها برای پیدا کردن راه حلی برای ارائه به رهبران دو کشور را از سر بگیرند.

آبه که نخستین نخست‌وزیر ژاپن است که پس از یک دهه در صدر هیاتی بلندپایه از مسکو دیدار می‌کرد حاصل این گفت‌وگوها را "نتیجه‌ای بزرگ" خواند و گفت، وی موفق شده روابط مستحکمی با رئیس‌جمهور روسیه ایجاد کند.

آنها عزم خود را برای غلبه بر "اختلافات موجود" درخصوص جزایر مورد توافق از طریق گفت‌وگو اعلام کردند، اما هیچ پیشنهاد ملموسی درخصوص اینکه چه راه حلی می‌تواند به سال‌ها بن بست سیاسی پایان دهد، ارائه نشد.

این نزاع درخصوص چهار جزیره "کوریل" است. ژاپنی‌ها آن را سرزمین‌های شمالی می‌نامند که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تحت کنترل مسکو است، جزایری که توکیو ادعای مالکیت بر آنها را دارد.

آبه، که همواره بر این نکته پافشاری می‌کرد که روابط مستحکم با پوتین راه حل کلیدی حل این مشکل است، گفت: احساس می‌کنم ما روابطی سرشار از اعتماد ایجاد کرده‌ایم.

پوتین با این امر موافقت کرد که در سال‌های اخیر مذاکرات برای معاهده صلح متوقف شده است. وی در کنفرانس خبری کرملین در کنار آبه گفت: ما موفق شدیم درخصوص از سرگیری تماس‌ها برای ادامه مسیر گفت‌وگوها به توافق برسیم.

با این حال، امید کمی برای پیشرفت سریع وجود دارد، زیرا توکیو اصرار می‌ورزد که این چهار جزیره، که هم اکنون حدود 16 هزار و 500 روس ساکن آن هستند، جزو قلمروش هستند و هیچ نشانی از مصالحه مسکو نیز به چشم نمی‌خورد.

پوتین گفت: این امر به آن معنی نیست که ما روز بعد همه مشکلات را حل خواهیم کرد، زیرا این مشکلات طی 67 سال گذشته حل نشده‌اند. ما این مشکل را ایجاد نکردیم بلکه آن را از گذشته به ارث بردیم. اما حداقل ما اقدامات خود را برای حل این مساله پیچیده ادامه خواهیم داد؛ اقداماتی که برای هر دو طرف بسیار مهم است.

راه حلی که در گذشته مطرح شده بود شامل این بود که روسیه کنترل دو مورد از کوچکترین جزایر را به ژاپن واگذار کند و دو جزیره بزرگتر را برای خود حفظ کند اما حتی این راه حل نیز مستلزم موافقت گسترده هر دو طرف است و برای ملی‌گرایان ناخوشایند خواهد بود.

شینزو آبه: روابط ژاپن و روسیه، بازی برد - برد است

از سوی دیگر نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه خواستار بهبود روابط کشورش با روسیه شد و این رابطه را یک بازی برد - برد دانست که برای هر دو طرف منافع بسیاری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، شینزو آبه که در نشست مدیران اقتصادی دو کشور سخن می گفت، افزود ˈامیدوارم قدرت اقتصادی ژاپن بتواند به رشد روابط دو کشور کمک کند.ˈ

نخست وزیر ژاپن به شماری از چالش های پیش روی روسیه که توکیو می تواند در رفع آنها کمک کند اشاره کرد و از جمله از توزیع بهینه انرژی در سراسر کشور روسیه، کاهش ترافیک در کلانشهرها و بهینه سازی سامانه های فاضلاب و بازیافت شهری نام برد.

آبه توجه بازرگانان روس را به محصولات کشاورزی ژاپنی و تجهیزات پزشکی ساخت این کشور جلب کرد و از آنها به عنوان عوامل افزایش طول عمر شهروندان ژاپن یاد نمود.

نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه پیش از حضور در نشست بازرگانان روس، با ایگور شووالوف، معاون نخست وزیر روسیه نیز دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف بر سر گسترش روابط اقتصادی مسکو و توکیو به ویژه در بخش های کشاورزی، خدمات پزشکی و عمران و شهرسازی توافق کردند.

شینزو آبه در دیدار با سرگئی ناریشکین، رییس دومای روسیه، نیز از علاقه خود برای حل و فصل اختلاف بر سر مالکیت جزایر شمالی ژاپن سخن گفت. وی تاکید کرد با امضای قرارداد صلح، روابط ژاپن و روسیه رشد چشمگیری خواهد کرد.

روسیه انتظار دارد توکیو در صنایع نفت و گاز شرق این کشور سرمایه گذاری کند؛ انتظاری که برای ژاپن به عنوان کشوری با فقر نفت و گاز، جاذبه فراوان دارد.

شینزو آبه روز سه شنبه پس از پایان سفرش به روسیه  عازم عربستان سعودی شد. او در ادامه سفر خود به امارات متحده عربی و ترکیه خواهد رفت.

کد خبر 211848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز