همشهری آنلاین: ژاپن - تنها کشوری که قربانی استفاده از بمب اتمی شده - بیانیه ممنوعیت استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در اجلاس ژنو امضاء نکرد.

ژاپن

ژاپن

به گزارش شبکه تلویزیونی ان اچ کی، ژاپن تنها کشوری است که قربانی استفاده از بمب‌های اتمی شده است.

با وجود این، هیئت ژاپنی که در گفتگوهای مقدماتی برای کنفرانس بازنگری در معاهده منع اشاعه جنگ افزارهای هسته‌ای در ژنو حضور دارد حاضر نشد از بیانیه مشترکی حمایت کند که در مخالفت با استفاده از تسلیحات هسته‌ای است.

این بیانیه را هیئت شرکت کننده از کشور آفریقای جنوبی ارائه کرده بود. در این بیانیه، استفاده از تسلیحات هسته‌ای در هر شرایطی محکوم شده است.

نماینده ژاپن در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو اعلام کرد این بیانیه از نظر واژه‌های به کار رفته درآن، با سیاست‌های ژاپن در عرصه امنیت ملی کشور تناقض دارد.

هیئت ژاپنی نگران آن بود که حمایت از این بیانیه بعدا برایش مشکل ساز شود زیرا نیروهای آمریکایی می‌توانند از تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از ژاپن درمقابل تهدیدها استفاده کنند.

هفتاد و چهار کشور حاضر در گفتگوهای ژنو از این بیانیه پشتیبانی کردند.

این اقدام ژاپن با واکنش‌هایی همراه شد. حدود پنجاه معترض که از مخالفان تسلیحات هسته‌ای هستند در مقابل دفتر نمایندگی ژاپن در گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای در ژنو تظاهرات کردند تا اعتراض خود را به موضع اخیر توکیو در حمایت نکردن از بیانیه مشترک مذکور ابراز کنند.

کد خبر 211024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز