همشهری آنلاین: روسیه به غرب در رابطه با جستجوی سلاح‌های شیمیایی به عنوان دستاویزی جهت سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هشدار داده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه (۹ اردیبهشت، ۲۹ آوریل) گفت «یک سری دولت‌ها و بازیگران خارجی وجود دارند که تصور می‌کنند (استفاده از) همه ابزارها برای سرنگونی رژیم سوریه مناسب است.»

لاوروف با اشاره به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط شبه نظامیان تحت حمایت خارج در ۱۹ مارس در نزدیکی حلب، از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به دلیل درخواست وی از یک هیات حقیقت یاب این سازمان برای بررسی ادعاهایی ثابت نشده در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دسامبر ۲۰۱۲ انتقاد کرد.

گقتنی است استفاده شبه نظامیان از سلاح شیمیایی در ۱۹ مارس، ۲۵ کشته و ۸۶ زخمی بر جای گذاشت.

لاوروف افزود: «این درخواست دبیر کل (سازمان ملل) در مورد حادثه‌ای فراموش شده،یاد آور این است که اقدامات گسترده در سوریه مشابه رویه‌ای است که در رابطه با عراق اتخاذ شده بود؛ یعنی زمانی که آنها به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور بودند.»

بر پایه این گزارش، دولت سوریه از مقامات عالی رتبه سازمان ملل خواست که تحقیقی را در مورد حمله ۱۹ مارس آغاز کنند. با وجود این، بعضی از کشورهای غربی مانع انجام این رسیدگی شده و می‌خواهند که چنین تحقیقی در مورد حمله شیمیایی ادعا شده در نزدیکی شهر حمص که ماه دسامبر سال گذشته رخ داد، انجام بگیرد؛ حمله‌ای که شبه نظامیان نیروهای دولتی را به انجام آن متهم می‌کنند.

کشور سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ عرصه ناآرامی‌هایی است. بسیاری از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی و ارتش در جریان این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

کد خبر 211724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز