همشهری آنلاین: جمعی از کارشناسان روس روز دوشنبه در یک نشست خبری، تصمیمات اتحادیه عرب در باره سوریه مانند واگذاری کرسی این اتحادیه به معارضان سوری را اشتباه راهبردی خواندند که برای این تشکیلات فراملی عرب، عواقب منفی در بر خواهد داشت.

روس

به گزارش ایرنا، ˈولادیمیر آنوخینˈ معاون آکادمی مطالعات مسایل ژئوپولتیک در این نشست در باره تصمیم اتحادیه عرب برای واگذاری کرسی سوریه در این اتحادیه به معارضان سوری گفت: این تصمیم اتحادیه عرب برای کارشناسان غیرمنتظره نبود، زیرا که تمام تصمیمات این تشکل در واشنگتن تعیین می شود.

آنوخین گفت: اطمینان دارم این تصمیم هم تحت فشار آمریکا گرفته شده است.

معاون آکادمی مطالعات مسایل ژئوپلیتیک روسیه ادامه داد: اتحادیه عرب در واقع بیشتر به بخشی از وزارت خارجه آمریکا شباهت دارد تا مجموعه- یی از کشورهای عرب که تامین کننده منافع آنها باشد.

کارشناس روس در باره تصمیم اتحادیه عرب در باره سوریه که در اجلاس اخیر سران این اتحادیه در دوحه پایتخت قطر گرفته شد، گفت: این تصمیم اشتباه بزرگی است و اساسنامه اتحادیه عرب اجازه نمی دهد که اتحادیه در تغییر ساختارهای سیاسی یا حکومت کشورهای عضو شرکت کند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اتحادیه عرب از حدود اختیارات خود فراتر رفته و برای کسب رضایت کشورهایی که خواهان سرنگونی حکومت بشار اسد هستند، تلاش می کند.

ˈولادیمیر ایسایفˈ کارشناس انستیتو کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو نیز در این نشست گفت: تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر ارائه کمک های تسلیحاتی به معارضان سوری نیز اشتباه راهبردی است و با اساسنامه و فلسفه وجودی این اتحادیه مغایرت دارد.

وی یادآوری کرد: در قطعنامه پایانی اجلاس دوحه گفته شده است که هر کشور عربی حق دارد برای معارضان سوری تسلیحات ارسال کند و بندی هم در رابطه با عضویت تشکل معارضان به نام ˈائتلاف ملی مخالفانˈ در اتحادیه عرب قید شده است.

کارشناس روس با بیان این که ˈائتلاف ملی مخالفانˈ دولت انتقالی تشکیل داده است، اظهار داشت: یک تبعه آمریکا به نام ˈغسام حیتوˈ هم به عنوان نخست وزیر این دولت تعیین شده است.

ˈآندره اسمیرنوفˈ تحلیل گر روس هم در این نشست گفت: معارضان سوری در حال حاضر از تشکیل دولت انتقالی عاجز هستند زیرا گروههای مخالف سوری در باره این دولت اتفاق نظر ندارند.

وی اضافه کرد: تعدادی از گروههای مخالف سوری خواهان حل و فصل مسایل در سوریه از راه مذاکره و تلاش های سیاسی هستند و از وقوع انقلاب در این کشور حمایت نمی کنند.

اسمیرنوف ادامه دارد: گروههایی هم وجود دارد که فقط بر راه حل نظامی برای حل مسایل سوریه تکیه دارند و برخی گروه های افراط گرا در این کشور هم وضعیت موجود در سوریه را فرصت مناسبی برای انتشار ایدئولوژی افراطی خود به سایر کشورهای عرب می بینند.

تحلیل گر روس تاکید کرد: در غرب هم در باره بحران سوریه و راههای حمایت از معارضان سوری اتفاق نظر وجود ندارد.

کد خبر 206914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز