همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریم‌های یک‌ جانبه علیه کشورهای در حال توسعه، خلاف منشور سازمان ملل متحد و تهدیدی مهم برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر صالحی در مراسم رونمایی گزارش توسعه انسانی 2013 افزود : تحمیل سیاست‌های تبعیض‌آمیز و قواعد و مقررات دارای تبعات فرامرزی و همه اشکال اقدامات اقتصادی قهرآمیز ، دستاوردهای توسعه‌ای کشورهای در حال توسعه را با خطر جدی مواجه ساخته است.

وی اضافه کرد: دستیابی به اهداف توسعه هزاره به صورت کامل و یکپارچه آن گونه که مدنظر رهبران جهان بوده همچنان منوط به این است که تلاش‌های متنوع ملی از حمایت محیط توانمند کننده بین‌المللی برخوردار باشد.

صالحی درباره گزارش توسعه انسانی 2013 برنامه عمران ملل متحد گفت: عملکرد ایران به نحوی که در این گزارش منعکس شده نشان دهنده تلاش‌های بی‌وقفه و توفیقات توسعه‌ای کشور است که به رغم دشواری‌های عدیده‌ تحمیل شده علیه ما، حاصل شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان به برخی از موارد گزارش توسعه انسانی 2013 اشاره کرد و افزود: عنوان "خیزش جنوب" برای گزارش امسال بسیار جالب و سنجیده انتخاب شده است.

وی ادامه داد : شاخص‌های مندرج در گزارش درباره تعدادی از کشورهای جنوب به نحو معناداری امیدوارکننده و دال بر این مهم است که دیگرکشورهای جنوب نیز از ظرفیت رسیدن به این شاخص‌ها برخوردارند.

صالحی افزود : این شرایط مقوم تغییرات بیشتر در جغرافیای سیاسی عصر کنونی است و چشم‌اندازهای مثبتی را در مورد دینامیسم همکاری‌های جنوب- جنوب پیش رو قرار می‌دهد.

وی در عین حال تاکید کرد: ارتقای زمینه‌های همکاری‌های جنوب - جنوب نمی‌تواند بهانه‌ای برای کشورهای توسعه یافته به منظور شانه خالی کردن از تعهدات توسعه‌ای خود در مقابل کشورهای در حال توسعه باشد.

صالحی افزود : این تعهدات، پیش از این در اجلاس‌های سران و کنفرانس‌های عمده سازمان ملل متحد و از جمله کارگزاری‌های تخصصی آن منعکس شده است.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اجلاس‌های سازمان ملل در دو دهه گذشته موفق به تدوین دستور کار بین‌المللی در زمینه توسعه شده‌اند گفت : در این میان اهداف توسعه هزاره در زمینه‌هایی چون فقرزدایی، بهداشت،‌ آموزش و محیط زیست به راستی تجلی تلاش‌های جمعی و مشترک جامعه جهانی هستند و منشاء دستاوردهای قابل توجهی بوده‌اند.

وی تاکید کرد : در این ارتباط ایران از طریق برنامه‌های توسعه‌ای خود تاکنون توانسته‌است به پیشرفت‌های قابل توجهی در تحقق اهداف توسعه‌ای هزاره دست یابد و این موضوع بسیار امیدوار کننده‌ است.

صالحی ادامه داد : جامعه جهانی با این وجود در دستیابی به اهداف هزاره همچنان با چالش‌های بسیاری روبرو است ، تفاوت دیدگاه‌ها درخصوص اولویت‌های توسعه‌ای و محقق نشدن تعهدات بین‌المللی در قبال تامین منابع لازم برای توسعه باعث شده است همکاری‌های بین‌المللی در سطح مورد انتظار شکل نگیرد.

وزیر امور خارجه، ناهمگونی میزان پیشرفت در تحقق اهداف هزاره در میان کشورها را از چالش ها بیان و اضافه کرد : به همراه جامعه بین‌المللی با امیدواری چشم‌ انتظار نتایج فرایند مرور ارزیابی پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه هزاره در سال 2015 بوده ایم و مصمم به مشارکت فعال در این فرایند هستیم.

وی، توفیق در این فرایند را منوط به شناسایی کاستی‌های موجود در این زمینه دانست.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : نکته قابل توجه دیگر در گزارش توسعه انسانی 2013 برنامه عمران ملل متحد، توفیقات کشورهای مطرح در حال توسعه به واسطه پیروی از مجموعه سیاست‌های کلیشه‌ای مرتبط با توسعه نیست بلکه از طریق تلاش موثر ملی برای تحقق اهداف توسعه‌ای براساس اولویت‌ها و مشخصه‌های داخلی و پرداختن به ملزومات مرتبط با تحقق اولویت‌های آن بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ارائه نسخه‌های تجویزی واحد برای شرایط مختلف و متنوع فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی نمی‌تواند راهگشا باشد ، افزود : گزارش توسعه انسانی 2013 به درستی موید اهمیت اتخاذ رویکردهای بومی و محلی شده در قبال سیاست‌ها و کارکردهای توسعه‌ای است.

وی گفت: سازمان ملل متحد و کارگزاری‌های تخصصی آن از ظرفیت قابل توجهی برای حمایت از تلاش‌های توسعه‌ای ملی برخوردارند.

صالحی افزود : دولت و مجموعه نمایندگی‌های ملل متحد در ایران توانسته‌اند از طریق یک فرایند جدی مشارکتی، چارچوب همکاری‌ها را میان خود براساس اولویت‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران، مندرج در پنجمین برنامه پنج ساله توسعه‌ای کشور طراحی و تصویب کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه سند چارچوب کمک های توسعه ای ملل متحد موسوم به آندف (UNDAF) حاصل این تلاش مشترک و ارزنده است، اضافه کرد: این سند از آن جهت که شرایط و مختصات کشور ما را مورد توجه قرار می دهد، متضمن تحقق اصل مالکیت کشوری است و بدین سبب است که می تواند از تأثیرگذاری قابل توجهی در تنظیم بهتر روابط دولت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی های سازمان ملل متحد برخوردار باشد.

وی گفت:این رویکرد مبتنی بر همکاری، شرایط و چارچوبی را فراهم کرده است که دفاتر کارگزاری های ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که در حوزه های توسعه ای فعالیت می کنند بتوانند مزیت های نسبی خود را در مشارکت نزدیک با طرف های دولتی در ذیل چارچوب هماهنگ کننده آندف به صورت کارآمد محقق کنند.

صالحی از مشارکت و همکاری سازنده همکاران خود در دولت، هماهنگ کننده مقیم ملل متحد و نیز رؤسای دفاتر کارگزاری های ملل متحد در ایران قدردانی کرد و افزود : مترصد گسترش هر چه بیشتر همکاری های فی مابین مبتنی بر اولویت های ملی هستم که ازجمله می تواند به ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در گزارش های توسعه انسانی آتی بینجامد.

وی تاکید کرد: توفیق گزارشهای آتی توسعه انسانی برنامه عمران ملل متحد در گرو این مهم است که جایگاه آن از طریق تضمین محوریت رویکرد توسعه ای، پرهیز از هر گونه پیش داوری و استناد نکردن به شاخصهای غیرقابل اندازه گیری حفظ شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: انتظار می رود گزارش توسعه انسانی مقوم این نکته باشد که توسعه در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی باید متوازن، در خدمت مردم و برای مردم باشد.

صالحی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به رویکرد توسعه همه جانبه و عدالت محور متعهد بوده است و تحقق این هدف را با جدیت دنبال خواهد کرد، افزود : به واقع دستاوردهای توسعه ای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در خلال سال های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در ارتقاء شاخص هایی مانند فقرزدایی، آموزش، بهداشت عمومی، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و... بدانگونه که در گزارش های مختلف سازمان ملل متحد و کارگزاری های تخصصی آن مورد اذعان قرار گرفته، مایه مباهات همه ماست و ما را به ادامه این مسیر که کرامت و تعالی جوامع انسانی و عدالت را سرلوحه خود قرار داده است مصمم تر می کند.

مراسم رونمایی گزارش توسعه انسانی 2013 با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد از سوی سازمان ملل متحد در دفتر مطالعات وزارت خارجه در تهران برگزار شد.

ایران مخالف تولید و استفاده از سلاح کشتار جمعی است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران نه تنها مخالف استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی بلکه مخالف تولید و انباشت آن نیز است.

صالحی در جمع خبرنگاران درباره ادعای برخی از کشورهای غربی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه افزود: همواره تاکید کرده‌ایم که از نظر ما استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی که باشد محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح کشتار جمعی حرام است اضافه کرد : این پیام صریح ایران و اساس و اصول سیاست‌ خارجی ما درباره سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی است و قطعا اگر هر کسی از این سلاح استفاده کند، مخالفیم.

صالحی با اشاره به اینکه سوریه تاکید می‌کند معارضین از این سلاح استفاده کرده اند افزود : بر این اساس از سازمان ملل خواسته‌ایم هرچه زودتر پیش از این که قضایا از کنترل خارج شود به دور از هرگونه استفاده سیاسی در این خصوص گناهکار اصلی را شناسایی کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد : دولت سوریه از سازمان ملل درخواست بازرسی این موضوع را داشته و خواسته است این موضوع محکوم شود اما برخی کشورهای غربی می‌خواهند با تبلیغات، از این موضوع استفاده سیاسی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره برخی اظهارات در فضای سیاسی کشور مبنی بر اینکه دستگاه سیاست خارجی باید بدون تنش زدایی و بدون تصویب قطعنامه برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری کند گفت : در بیش از دو سالی که در وزارت خارجه حضور دارم قطعنامه‌ای نداشتیم اما به هر حال هر کسی که حضور داشته زحمت کشیده است.

صالحی افزود : این اظهارات درست است و همه هم تلاش کرده‌اند که این اتفاق نیفتد و این اظهارات به این مفهوم نیست که زمانی که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر شده کسانی که مسئول بوده‌اند اقدامات لازم را انجام نداده‌اند بلکه آنها تلاششان را کرده‌اند اما به هر حال قطعنامه ‌هم صادر شد که امیدواریم در آینده این مسائل حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز ملی خلیج فارس اشاره و اضافه کرد : خلیج‌فارس از گذشته تا کنون خلیج فارس بوده است و تا ابد هم خلج فارس خواهد ماند.

وی با بیان اینکه همانگونه که خورشید را نمی توان کتمان کرد خلیج فارس را هم نمی توان انکار کرد گفت : اگر هر کسی بخواهد در این باره حرف نامربوطی بزند و ما نیز به آن حساسیت نشان دهیم بی‌معناست چراکه آنها فکر می‌کنند که اظهارات مهمی داشته‌اند.

صالحی تاکید کرد : اگر کسی بخواهد حرف نامربوط، غیراساسی و بی‌پایه درباره خلیج‌فارس مطرح کند نشانه بی‌اطلاعی و بی‌منطقی اوست.

مراسم رونمایی گزارش توسعه انسانی 2013 با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد از سوی سازمان ملل متحد در دفتر مطالعات وزارت خارجه در تهران برگزار شد.

کد خبر 211843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز