همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: براساس اطلاعات من خانم اشتون به زودی با آقای جلیلی تماس برقرار می‌کند که شیوه این تماس می‌تواند تلفنی و یا ملاقات طرفین باشد.

مهر نوشت: علی اکبر صالحی در نشست خبری پس از دیدار با وزیر امور خارجه گینه بیسائو، درباره سفر هیأتی از ریاست جمهوری مصر به ایران، گفت: از زمانی که ملت بزرگ مصر توانست انقلاب خود را محقق کند و از حدود بیش از یکسال پیش به طور مستمر تبادل هیأت‌های مختلف در سطوح مختلف را داشته‌ایم. به ویژه پس از اینکه در اجلاس سران کشورهای عضو همکاری اسلامی در خصوص ایجاد یک گروه تماس متشکل از ایران، عربستان، مصر و ترکیه توافق شد که پیرو آن وزرای خارجه این کشورها نشستی داشتند و به نتایج خوبی رسیدند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: قرار شد سران ایران، مصر و ترکیه در قاهره جلسه‌ای داشته باشند و مرسی پیشنهاد خود را در آن جلسه برای حل و فصل بحران سوریه ارایه کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه موافقت اصولی داشت و نظرات خود را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: پیرو این مساله به صورت تلفنی و در نهادهای بین‌المللی با وزیر خارجه مصر در تماس هستیم و از چند روز پیش نیز تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر داشتیم و تاکید کردیم تحقق پیشنهاد مرسی سرعت بیشتری داده شود چراکه هر روز که می‌گذرد عده‌ای بی‌گناه کشته می‌شوند و تلاش همه کشورها باید این باشد که جلوی خونریزی را بگیریم.

وی افزود: بحث چهارجانبه نیز مطرح و قرار شد در آینده نزدیک اجلاس وزرا برگزار شود. ما اعلام کردیم ایران آمادگی میزبانی دارد و اگر جای دیگری نیز این اجلاس برگزار شود به طور مثال در عربستان سعودی ما آماده‌ایم.

صالحی در خصوص سفر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه به تهران نیز گفت: رفت و آمد با هیأت‌ها در سوریه را دایم داریم اما تا جایی که من اطلاع دارم آقای معلم به تهران نمی‌آید و رئیس مجلس سوریه به ایران می‌آید که رایزنی‌هایی خواهد داشت و با مسئولین کشور ملاقات دارد.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اظهارات خود که گفته بود «خانم اشتون سریعتر باید با آقای جلیلی تماس بگیرد»، گفت: در سفری که به قزاقستان داشتم با تعدادی از وزرای خارجه در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 صحبت کردیم. با وزرای خارجه سوئد، قزاقستان و ترکیه به تفصیل در این باره صحبت شد. به خصوص با وزرای خارجه قزاقستان و سوئد مفصل صحبت کردیم و اعلام شد که عملکرد 1+5 در معرض قضاوت بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه گفت: خانم اشتون در نشست آلماتی 2 تصریح کرد که پس از صحبت با وزرای خارجه 1+5 با جلیلی تماس می‌گیرد و نتیجه رایزنی‌ها را اعلام می‌کند. بیش از دو سه هفته می‌گذرد و امیدواریم به گونه‌ای عمل شود که قضاوت بین‌المللی در رابطه با رویکرد 1+5 ناامید کننده نباشد.

صالحی تصریح کرد: اگر عهد و پیمانی بسته می‌شود باید وفای به عهد کرد البته به من گفته‌اند که به زودی تماس برقرار می‌شود که شیوه تماس می‌تواند تلفنی یا با ملاقات طرفین باشد که البته هنوز روشن نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طبق اطلاع بنده امیدواریم به زودی خانم اشتون وفای به عهد کند و انتظار جامعه بین‌المللی را در رابطه با وفای به عهد برطرف کند.

کد خبر 211503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز