گروه سیاسی: وقوع یک جنایت دیگر علیه شیعیان این‌بار در مصر موجی از اعتراضات را در جهان اسلام و البته در ایران برانگیخت.

مجلس

در ایران 190نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی باصدور بیانیه‌ای این جنایت هولناک را محکوم کردند و رئیس دستگاه قضا هم شخص محمد مرسی را مسئول پیگیری این حادثه اعلام کرد.ماجرا اینگونه بود که روز یکشنبه عده‌ای از افراطی‌های سلفی در روستایی در استان «الجیزه» مصر با حمله به شیعیان دست‌کم 4‌نفر از شیعیان را با ضربات چماق و سنگ و ضرب و شتم شدید به شهادت رساندند.

دیروز نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای ضمن محکومیت کشتار شیعیان در مصر تأکید کردند: به شهادت رساندن 4انسان بی‌گناه به جرم هواداری از مکتب اهل‌بیت پیامبر(ص) در مصر، لکه ننگی بر پیشانی شیوخ مرتجع بوده که با حمایت از تکفیری‌های خشن به‌دنبال حفظ منافع آمریکا و اسرائیل هستند.

در بخشی از این بیانیه که به امضای 190نماینده هم رسیده آمده است: علمای جهان اسلام نباید نسبت به این اقدام وحشیانه بی‌تفاوت باشند. بی‌شک ترسیم چهره خشن از اسلام که خدایش مظهر عطوفت و مهربانی است و هدف پیامبرش اتمام مکارم اخلاق و خود مظهر خلق‌العظیم است چیزی جز خواسته آمریکا و دشمنان اسلام نیست.

نمایندگان همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود تأکید کردند: ما نمایندگان مجلس ضمن محکوم‌کردن این جنایت نفرت‌انگیز مصرانه از دولت مصر می‌خواهیم که با پیگیری جدی، عاملان این اقدام وحشیانه را شناسایی کنند و به مجازات برسانند.اما به غیر از این، گروه‌های دیگری هم در مجلس بودند که با صدور بیانیه‌های جداگانه بخواهند به این جنایت واکنش نشان بدهند. دیروز کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت شیخ شحاته عالم مذهبی مصر، از تمام علمای جهان اسلام خواست تا علیه انحراف خطرناک تکفیری‌ها بسیج شوند و همچنین از دولت مصر درخواست کردند تا عاملان این جنایت را به اشد مجازات برسانند. مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس با صدور بیانیه‌ای جداگانه این جنایت هولناک را محکوم کرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه کشورمان هم درخصوص کشتار شیعیان در مصر گفت: بسیار متأثر شدم از اینکه تعدادی از شیعیان به‌دست سلفی‌های خدانشناس در روز عید بزرگ جهان هستی به خاک و خون کشیده شدند.قاضی القضات همچنین با بیان اینکه ما از این حادثه بسیار متأسفیم تأکید کرد که شخص رئیس‌جمهور مصر را مسئول پیگیری این ماجرا می‌دانیم.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص قتل شیعیان در مصر گفت: وزارت امور خارجه این اتفاق را محکوم‌کرده و طی بیانیه‌ای این قتل و هرگونه حرکت تفرقه‌انگیز در جهان اسلام را محکوم کردیم و آن را توطئه دشمنان خارجی می‌دانیم.
سید عباس عراقچی با بیان اینکه وحدت طوایف در مصر اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: دشمنان مصر از انقلاب این کشور صدمه دیده‌اند و برای جبران ضرر به‌دنبال فتنه هستند. این فتنه در گذشته به شکل اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان بود و امروز شکل جدیدی پیدا کرده و همانطور که الازهر این اقدام را محکوم کرد ما نیز آن را محکوم می‌کنیم.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان هم در پیامی ضمن محکوم‌کردن این اقدام سلفی‌ها خطاب به علمای الازهر نوشت: ازهر شریف باید به وظیفه اصلی خود بیشتر عمل کند البته از شما به واسطه محکوم‌ کردن این جنایت ضد‌بشریت تشکر می‌کنیم ولی این کافی نیست. شما علمای بزرگ از‌هر در مقابل اسلام عزیز مسئول هستید و مسئولیت امروز شما بیشتر از سابق است. در ادامه این پیام آمده است: شما امروز از سران کشورهای اسلامی بخواهید که دست از اختلاف و نفاق بردارند و همه و همه در برابر قرآن کریم سر تسلیم فرود آورند.

دیروز همچنین علمای اهل سنت کردستان با محکوم کردن کشتن شیعیان مصر به‌دست سلفی‌ها، خواستار توقف این جنایات ضددینی و ضدبشری سلفی‌ها توسط الازهر شدند. ماموستا حسام‌الدین مجتهدی با بیان غلط بودن چنین کارهایی، خاطرنشان کرد: دین و مذهب تمام پیروان رسول برای همه محترم است و لذا مفتیان الازهر مصر باید با محکوم کردن این اعمال نسبت به جلوگیری از این اعمال همت کنند.

امام جمعه موقت سنندج نیز با بیان اینکه کشتار مسلمانان به هیچ‌وجه و در هیچ کشوری صحیح نیست اظهار کرد: هر شخصی که شهادتین را بر زبان جاری و اعلام ایمان کند جان و مال و ناموسش در امن است. ماموستا امین راستی با تأکید بر اینکه اسلام دین وحدت و آشتی است خاطرنشان کرد: شرافت و کرامت انسان‌ها و مسلمانان باید در همه زمینه‌ها حفظ شود. وی افزود: نه‌تنها الازهر مصر بلکه تمام مسلمانان باید این اقدام سلفی‌ها را محکوم کنند تا دیگر شاهد تکرار چنین فجایعی در جوامع اسلامی نباشیم.

حجت‌الاسلام غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با بیان اینکه مجامع بین‌المللی نباید تماشاگر حوادث خونین علیه شیعیان در عراق و مصر باشند، از شورای امنیت خواست تا سکوت خود درباره حوادث خونین عراق و مصر را بشکند.

کد خبر 220396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز