درحالی اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احتمال تشکیل کمیته خلیج‌فارس در این کمیسیون خبر می‌دهد که نمایندگان استان‌های جنوبی عدم‌اطلاع‌رسانی درست از ظر‌فیت‌های گردشگری و تجاری خلیج‌فارس به نسل جوان و عامه مردم را نگرانی بزرگ خود می‌دانند و اعتقاد دارند نهادهای اجرایی و نظارتی باید از اقدامات نمادین و مقطعی خودداری کنند و در راستای توسعه خلیج‌فارس و ایجاد روحیه امید بخشی به مردم این منطقه احساس تکلیف کنند.

خلیج‌فارس دچار نگاه مقایسه‌ای است

احمد جباری در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام خلیج‌فارس در تقویم ایرانی اقدامی در‌شأن و رو به جلو است، گفت: صرف برگزاری برنامه‌هایی خاص در این روز نمی‌تواند برای منطقه مهم و پراهمیتی چون خلیج‌فارس کافی باشد. نماینده مردم بندرلنگه با بیان اینکه نام خلیج‌فارس با توسعه منطقه و نه با شعار و اقدامات نمادین زنده می‌ماند، گفت: طرح‌های توسعه‌ای ناکارآمد نمی‌تواند حافظ میراث مهم این منطقه باشد؛ خلیج‌فارس نیازمند توسعه سازمان یافته‌ای است که نگاه مقایسه‌ای را از توریستی که به این منطقه می‌آید بگیرد. متأسفانه در حال حاضر خلیج‌فارس دچار نگاه مقایسه‌ای است، به این معنا که توریست داخلی و خارجی با مقایسه این مناطق با جزایر آن سوی خلیج‌فارس متوجه عمق تفاوت‌ها می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تاکنون طوری عمل نشده است که توریست از نگاه مقایسه‌ای به این منطقه خلاص شود، گفت: حتی سایه‌نشینان بومی منطقه نیز وقتی وضعیت را در آن سوی خلیج‌فارس می‌بینند دچار نگاه مقایسه‌ای می‌شوند؛ این نگاه به خلیج‌فارس باید اصلاح شود، باید با کار و برنامه‌ریزی مشخصی خلیج‌فارس را از نگاه مقایسه‌ای نجات داد. جباری تقویت خلیج‌فارس را یک موضوع فراملی و بین‌المللی خواند و ادامه داد: درحالی‌که شکیل‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین مناطق کشورهای جهان نقاط ساحلی این کشورهاست سواحل شمالی خلیج‌فارس در ایران نازیباترین مناطق ایران به‌حساب می‌آیند.

نماینده مجلس با تأکید بر اینکه در راستای اعتلای نام خلیج‌فارس باید جزایر این خلیج آباد شود و رنگ توسعه یافتگی را به‌خود ببیند، گفت: نباید سایه‌نشینان خلیج‌فارس نگاه پر حسرتی به سواحل جنوبی خلیج داشته باشند.واقعیت این است که در حال حاضر ما با مهاجرت جمعیت زیادی از مردم کشورمان به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مواجه هستیم.

نماینده مردم بندر لنگه با بیان اینکه دولت باید در راستای توسعه خلیج فارس و ایجاد روحیه امیدبخشی به مردم این منطقه احساس تکلیف کند، تصریح کرد: به همین منظور در مجلس هشتم پیشنهاد تشکیل استان خلیج‌فارس را دادیم و از دولت خواستیم تا لایحه‌ای را به همین منظور به مجلس بیاورد که متأسفانه مورد مخالفت وزارت کشور قرار گرفت.در وضعیت فعلی هم نامگذاری صرف و انجام برنامه‌های یکروزه نمی‌تواند نجات‌دهنده خلیج فارس باشد.

رونق گردشگری؛ جانی دوباره به خلیج همیشه فارس

عبدالکریم جمیری نیز در گفت‌وگو با همشهری اقدامات انجام گرفته در خلیج‌فارس را ناکافی دانست و با اعتقاد به اینکه حفظ میراث خلیج‌فارس نیازمند برنامه‌های بلندمدت برای توسعه این منطقه است، گفت: مدیران، مسئولان و نهادهای مربوطه باید توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنادر حاشیه خلیج‌فارس با سابقه دیرینه‌ای که در بخش‌های مختلف تجاری، گردشگری و صنایع دارند باید از رونق کامل برخوردار باشند و مورد توجه توریست داخلی و خارجی قرار گیرند.این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تاکنون درحد توقع مردم از سوی مسئولان کار شایسته‌ای برای این منطقه انجام نگرفته است، گفت: اگر قصد مبارزه با آنچه امروز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علیه خلیج‌فارس به‌کار می‌گیرند را داریم و اگر می‌خواهیم میراث این تمدن کهنه تا ابد برای آیندگان و دنیا بماند ابتدا باید با سازو‌کاری در خور‌شأن نام خلیج‌فارس شروع به اقدامات عملی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری و تجاری منطقه کنیم.

جمیری با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌ها را بیشتر بشناسیم و با برنامه‌ریزی مناسب و اقدامات بموقع به گردشگری این منطقه رونق دهیم، گفت: آنچه امروز باید مدنظر قرار گیرد بحث ظرفیت‌های گردشگری منطقه است؛ باید از سرمایه‌گذار جدی و قدرتمند خارجی و داخلی برای ورود به این عرصه دعوت شود. اقدامات شایسته برای جلب نظر گردشگران می‌تواند جانی دوباره به خلیج فارس بدهد.جمیری با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری و تجاری منطقه به تناسب نام خلیج‌فارس باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: متأسفانه وضعیت فعلی خلیج‌فارس متناسب با پتانسیل آن نیست؛ مثلا بندر بوشهر به‌عنوان یک بندر باسابقه به تناسب زمان فعلی پیشرفت قابل توجهی نداشته است. باید با سرمایه‌گذاری متناسب و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر از فرصت‌های استان‌های خلیج فارس استفاده شود و رونق اقتصادی باید به این استان‌ها بازگردد.

ناکارآمدی در حفظ مستندات تاریخی

مهدی موسوی نژاد در گفت‌وگو با همشهری از بی‌اعتنایی به جمع‌آوری اسناد مربوط به ایرانی بودن خلیج‌فارس شکایت کرد و حفظ میراث خلیج‌فارس را در گرو حفظ و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این تمدن کهن خواند.نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران برای اثبات حقانیت خود در بحث مربوط به خلیج‌فارس نیازمند یک سری مستندات تاریخی است که اتفاقا در خود استان بوشهر و حتی کشورهای همجوار خلیج‌فارس وجود دارد که باید کشف و نگهداری شود. وی نهادهای مربوطه را در جمع‌آوری مستنداتی که از آن به‌عنوان میراث خلیج‌فارس یاد می‌کرد ناکارآمد دانست و با بیان اینکه اقدام عملی در این زمینه ضرورت دارد، گفت: همین چند وقت پیش بود که در استان بوشهر کتیبه‌ای کشف شد که روی آن نام خلیج فارس هک شده بود اما عدم‌حفاظت درست از این سند کشف شده باعث خرابی و در نهایت ویرانی اثر شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم‌حفاظت از اسناد مربوط به خلیج‌فارس پس از کشف آنها ، بی‌تفاوتی به اسنادی که اثبات هویت اصلی خلیج‌فارس است را سیاستی غلط خواند و گفت: باید شک جهانیان به ایرانی بودن خلیج‌فارس برطرف شود.موسوی نژاد برگزاری همایش و گردهمایی‌های بزرگ را برای شناساندن ظرفیت‌ها و ماهیت اصلی خلیج‌فارس ضروری خواند و با بیان اینکه این مهم باید در دستور کار سالانه دولت و نهادهای مربوطه باشد، گفت: برگزاری همایش‌های بین‌المللی در معرفی خلیج‌فارس به دنیا نقش مهمی دارد. ایران نباید در بیان واقعیت‌ها کوتاهی کند، ظرفیت‌های واقعی خلیج‌فارس به دنیا گفته نشده است. وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه تاکنون اقدام به جمع‌آوری مدارک و مستندات زیادی برای اثبات ایرانی بودن خلیج‌فارس کرده است، این حجم از اسناد را کافی ندانست و گفت: اگر چه کتاب و مقاله زیاد است اما اطلاع‌رسانی درستی در این حوزه انجام نگرفته است. علاوه بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس خود مردم ایران نیز باید از وجود این مقالات و کتاب‌ها مطلع باشند ؛ در عین حال در بسیاری از کشورهای منطقه شاهدان عینی وجود دارند که می‌توانند تاریخ واقعی را بازگو کنند. عضو کمیسیون انرژی مجلس از تبلیغات غلط دشمنان در این حوزه انتقاد کرد و حفظ میراث خلیج‌فارس را در گرو اطلاع‌رسانی درست از ماهیت واقعی این مکان دانست و تأکید کرد: با کار قوی و مدیریت درست و برنامه‌ریزی بلندمدت توطئه‌ها علیه خلیج‌فارس قطعا قابل حل خواهد بود.

تشکیل کمیته خلیج‌فارس در مجلس

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تصمیم مجلس برای تشکیل کمیته خلیج‌فارس در کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این تصمیم نتیجه سفر دو روزه اعضای کمیسیون به منطقه بوده است، گفت: پیگیری مسائل دفاعی و امنیتی از وظایف اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و بر همین اساس بود که برنامه بازدید و نظارت از جزایر خلیج‌فارس انجام گرفت. نماینده مردم تهران با اعلام اینکه در این سفر وضعیت فعلی جزایر خلیج‌فارس مورد بررسی قرار گرفت، از رضایت مجلس نسبت به اقدامات صورت گرفته در زمینه امنیتی و دفاعی در این منطقه خبر داد و گفت: وضعیت ثبات مردم در جزیره ابوموسی نیز در این سفر مورد ارزیابی قرار گرفت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کمیته خلیج‌فارس با هدف پیگیری و نظارت بر وضعیت جزایر خلیج‌فارس تشکیل خواهد شد، ادامه داد: قطعا بررسی نگرانی‌های نمایندگان استان‌های جنوبی با اولویت‌بندی مسائل و مشکلات فعلی جزایر خلیج‌فارس در سازو‌کار این کمیته دیده شده است.

ضرورت آگاهی جوانان از تاریخ خلیج‌فارس

سیدمحمد پورفاطمی نیز گفت: خلیج‌فارس دارای جایگاه ویژه‌ای هم در تاریخ ایران و هم در منطقه است و از کنار این منطقه سوق‌الجیشی نمی‌توان به راحتی گذشت؛ خلیج‌فارس افتخار ایران و ایرانی است و حفظ میراث خلیج‌فارس باید اولویت کاری نهادهای مربوطه باشد، درعین حال لازم است نسل آینده بر اوضاع این منطقه و سیاست ایران در خلیج فارس واقف باشد. نماینده دشتی و تنگستان افزود: این موضوع خیلی حائز اهمیت است که استراتژی ایران در این منطقه به نسل آینده گفته شود و عامه مردم هم از ظرفیت‌ها و خصوصیات این منطقه مهم باخبر باشند.تا زمانی که هویت تاریخی این منطقه به جوانان شناسانده نشود نمی‌توان بر حفظ میراث خلیج‌فارس امیدوار بود چرا که این نسل جوان فعلی است که باید پاسدار ارزش‌ها و ظرفیت‌های این تمدن کهن ایرانی است. از طرفی باید طوری عمل کنیم که جهان سیاست شیطنت‌آمیز خود برای تغییر نام خلیج‌فارس را تغییر دهد.

وی گفت:تحقق این مهم هم از مسیر دیپلماسی قوی و فعالیت مستمر و همراه با برنامه‌ریزی می‌گذرد؛ کشورهای آزادی خواه و آزادیخواهان جهان باید با قبول واقعیت ایرانی بودن خلیج‌فارس به طرف ما بیایند و برای سرمایه‌گذاری در این منطقه مشتاق باشند. متأسفانه طی سال‌های گذشته دشمنان سعی کردند با ساخت هویت جعلی ظرفیت‌های مهم این منطقه را سرکوب کنند. پورفاطمی گفت: یک قدم عقب‌نشینی ایران از این منطقه به‌معنای فضا دادن به تاریخ سازان جعلی است. ایران و ایرانی باید با شناخت کامل از ظرفیت‌های خلیج‌فارس اجازه دخالت خارجی در این منطقه را ندهند. متأسفانه در حال حاضر بخش مهمی از ظرفیت‌های بنادر این منطقه بدون استفاده مانده است، برای مثال استان بوشهر حدود 707کیلومتر مرز آبی دارد که می‌تواند این منطقه را به یک مرکز گردشگری نمونه در بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل کند اما بوشهر در حال حاضر به‌عنوان استانی محروم شناخته می‌شود، بنابراین لازم است که شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم شود و با رعایت اصول دینی و فرهنگ ایرانی از ظرفیت‌های تجاری این منطقه با هدف جذب گردشگر بهره‌برداری شود. وی اظهار داشت: شاید به‌دلیل وجود مشکلات موجود در دولت، دستگاه اجرایی طی این هشت‌سال موفق به انجام پروژه‌های موفق و ماندگار در این منطقه نشده است اما هنوز دیر نشده است و نمایندگان جنوب منتظر هستند تا ظرفیت‌های گردشگری این منطقه با عنوان میراث مهم و ماندگار خلیج‌فارس با تصمیمات بموقع و سازنده به‌کار گرفته شود.

کد خبر 211787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز