سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

خلیج فارس بخشی از هویت، تاریخ و تمدن ایران است و به سادگی نمی‌توان از کنار این تمدن ایرانی گذشت.

موقعیت تجاری، سیاسی، نظامی و همچنین ظرفیت‌های گردشگری و شرایط اجتماعی خلیج‌فارس باعث شده تا چشم طمع دشمنان طی این سال‌ها همواره به خلیج‌فارس باشد.

در مقابل این منطقه تا جایی برای نظام اهمیت داشته و دارد که ایران هیچ‌گاه در طول تاریخ انقلاب اسلامی راضی نشد میلی‌متری از این خاک را به دشمن بدهد اما درحالی‌که پاسداری از خلیج‌فارس برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، حفظ میراث خلیج‌فارس در بخش تاریخی دستور کار فراموش شده دولت شده است؛ گرچه نمی‌توان اقدامات مناسبی که تاکنون برای حفظ هویت خلیج‌فارس از سوی نهادهای مربوطه انجام گرفته را فراموش کرد اما باز هم جا دارد که در این زمینه کار جدی انجام گیرد و تنها به چاپ کتاب و مقاله و انجام کارهای نمادینی چون نامگذاری بزرگراه و میدان به نام خلیج‌فارس اکتفا نشود؛ در واقع دولت موظف به نهادینه کردن نام خلیج‌فارس در ذهن نسل آینده به‌عنوان پاسداران انقلاب اسلامی است؛ در عین حال به لحاظ علمی و پژوهشی ضرورت دارد که با نگارش و چاپ کتاب‌های مربوط به تاریخ خلیج‌فارس اطلاع‌رسانی مناسبی برای شناساندن هویت خلیج‌فارس به عامه مردم شود این درحالی است که کتاب‌ها و مقالات چاپ شده کنونی تنها به درد خواص می‌خورد، درحالی‌که فرزندان ایران اسلامی از همان دوره ابتدایی باید با خلیج‌فارس به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک خود آشنا شوند؛ اما آثار مکتوب موجود تنها برای بخش بالادستی یعنی خواص کاربرد دارد؛ در واقع کار اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام گرفته و کتاب نوشته شده است اما این کتاب‌خواننده‌های خاص خود را دارد؛ توقع این است که روی نسلی که باید پاسدار خلیج‌فارس باشند بیشتر کار شود. متأسفانه هنوز برای مردم عادی شناخت کافی از خلیج‌فارس وجود ندارد، فرزند ایرانی باید بداند که پاسداری از نام خلیج‌فارس در شرایطی که تبلیغات غلط دشمنان فضای مسمومی را در رابطه با ماهیت اصلی این آبراهه به‌راه انداخته است؛ اهمیت ویژه‌ای دارد. همه باید بدانند که گردشگری خلیج‌فارس میراث ارزشمندی است که هنوز جای کار دارد. طبق آماری که مرکز بیوتکنولوژی منطقه آزاد منتشر کرده است خلیج‌فارس می‌تواند غذای 150سال مردم دنیا را تأمین کند؛ اما مردم به‌طور کامل از این ظرفیت‌ها با خبر نیستند اگر مردم درباره پتانسیل‌های خلیج‌فارس به خوبی آگاهی داشته باشند متوجه می‌شوند که به سادگی نمی‌توان از کنار خلیج‌فارس گذشت؛ متأسفانه مردم در حال حاضر اطلاع درستی از ظرفیت‌های تجاری و گردشگری خلیج‌فارس ندارند، درحالی‌که موقعیت زیست‌محیطی خلیج‌فارس در کمتر کشوری دیده می‌شود اما همه مردم از این موضوع باخبر نیستند.

از طرفی در بخش گردشگری خلیج‌فارس تاکنون کار مهمی انجام نگرفته است؛ اهمیت این منطقه آنقدر زیاد است. که می‌توان روزی هزار بار درباره آن حرف زد؛ مردم منطقه باید بدانند که این تمدن به زندگی روزمره مردم کمک می‌کند و می‌تواند در ارتقای جایگاه و وضعیت معیشت مردم نقش بسزایی داشته باشد. درحالی‌که همه باید بدانند خلیج‌فارس به لحاظ جغرافیای سیاسی منطقه خاصی است اما این سؤال پیش می‌آید که چند درصد از مردم ایران از موقعیت و امتیازات تنگه هرمز با‌خبر هستند، تبلیغ خلیج فارس نباید فقط برای خارجی‌ها و کشورهای دوست و دشمن باشد، بی‌خبری مردم از ظرفیت‌های خلیج‌فارس ناسپاسی است؛ اهمیت خلیج‌فارس باید گفته شود تا مردم قدر تأثیر‌گذارترین منطقه استراتژیک خاک خود را بدانند. حدود 2500کیلومتر ساحل در شمال خلیج‌فارس متعلق به خاک ایران است و در عین حال سهم کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس از سواحل شمالی بسیار ناچیز است درحالی‌که بخش عمده سواحل شمالی خلیج‌فارس متعلق به ایران است اما این سؤال مطرح است که به غیراز جزیره کیش کدام منطقه توسعه یافته در این سواحل وجود دارد؟ از ابوموسی تا هرمز و لارک همه جزایر ایرانی هستند که نیازمند توسعه، عمران و آبادی هستند. در حال حاضر شرایط طوری است که اینگونه به‌نظر می‌رسد که کیش تنها میراث خلیج‌فارس است؛ مردم ایران باید قصد سفر به ابوموسی، هرمز و خارک را هم داشته باشند و تحقق این مهم مستلزم به‌کار انداختن ظرفیت‌های گردشگری این منطقه است. بزرگ‌ترین ضرورت این است که مسئولان فعلی اجرایی کشور برای حفظ میراث خلیج‌فارس به اطلاع‌رسانی درباره این تمدن پرداخته و به عمران و آبادانی این بخش اهمیت بیشتری دهند.

منصور آرامی، نماینده بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 211789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز