گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد به‌زودی با اتمام مراحل تخصیص سهام عدالت به مشمولان و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس، بیش از 65درصد از کل جمعیت ایران معادل 50میلیون نفر سهامدار خواهند شد.

سهام بورس

حسن محمد تباردر گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: از مجموع کل جمعیت 77میلیون نفری ایران تا‌کنون 42میلیون نفر سهام عدالت‌شان را دریافت کرده‌اند و بادرنظر گرفتن سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی که مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند در مجموع 55درصد از کل جمعیت ایران سهام عدالت دریافت کرده‌اند. وی توضیح داد: به‌زودی با ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس کل مشمولان سهام عدالت باید وارد بازار سرمایه شوند و کد سهامدار دریافت کنند؛ به این ترتیب با درنظر گرفتن جمعیت کنونی سهامداران بورس تهران (شش‌میلیون نفر) جمعیت کل سهامداران کشور به 50میلیون نفر معادل 65درصد از کل جمعیت ایران خواهد رسید.

قیمت سهام

وی تأکید کرد: تاکنون سهام 62شرکت به سبد سهام عدالت اختصاص داده شده است که از این میزان 33شرکت بورسی هستند و 29شرکت نیز هنوز سهامشان در بورس دادوستد نمی‌شود اما برنامه این است که تا حد ممکن سهام این شرکت‌ها دربورس یا فرابورس عرضه شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره میزان دارایی‌های سبد سهام عدالت گفت: ارزش سهام 33شرکت بورسی موجود در سبد سهام عدالت در زمان واگذاری 17هزارو700میلیارد تومان بود اما ارزش‌ سهام این شرکت‌ها در حال حاضر به 43هزار میلیارد تومان رسیده است.وی تأکید کرد: ارزش 29شرکت غیربورسی هم براساس بهای تمام‌شده 20هزارو600میلیارد تومان است به این ترتیب ارزش کل سبد سهام عدالت در حال حاضر 64هزار میلیارد تومان است.

رشد برگه‌‌های سهام عدالت با شاخص بورس

محمد تبار تأکید کرد: نکته مهمی که درباره سهام عدالت وجود دارد این است که ارزش برگه‌های سهام عدالتی که در دست مردم است همگام با شاخص بورس رشد می‌کند، به این معنا که هرچقدر شاخص بورس تهران رشد می‌کند ارزش برگه‌های سهام عدالت هم افزایش می‌یابد.

وی در مورد اقساط پرداخت سهام عدالت گفت: نکته دیگری که مردم باید به‌خاطر داشته باشند این است که اقساط سهام عدالت از محل سود سالانه شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند پرداخت می‌شود، بنابر این زمانی که اقساط سهام عدالت مردم به‌طور کامل پرداخت شود این برگه‌ها امکان خریدو فروش به‌طور کامل را پیدا خواهد کرد.وی درعین حا ل توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ به هر میزان که اقساط این سهام پرداخت شود، سهام عدالت متعلق به مردم را آزاد خواهد کرد و مردم می توانند به همان میزان که اقساط سهامشان را پرداخت کرده‌اند در بازار سهام دادوستد کنند که البته این موضوع وابسته به ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بورس است.

ورود سرمایه‌گذاری‌های استانی به فرابورس

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی‌ با بیان اینکه کل سهام موجود در سبد سهام عدالت به 30استان از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اختصاص یافته، گفت: پس از مشخص شدن قیمت کل سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت به هر استان متناسب با تعداد مشمولان سهم اختصاص خواهد یافت و میزان دارایی هراستان براساس تعداد مشمولان آن استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید وارد فرابورس شوند تا امکان دادوستد سهام عدالت فراهم شود، گفت: مراحل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به این ترتیب است که ابتدا باید، نزد سازمان بورس ثبت شوند و پس از آن سرمایه این شرکت‌ها افزایش یابد. در حال حاضر 22شرکت از 30شرکت نزد سازمان ثبت شده‌اند و پس از آن با تعیین قیمت سهام موجود کار افزایش سرمایه آنها نیز انجام خواهد شد چرا که سرمایه هر شرکت باید متناسب با دارایی‌هایش انجام شود.

کد خبر 211688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز